Eget hemlarm, vad köper man?

Vi tänker att larm kan vara en bra grej, men inte så mkt för inbrott egentligen, utan för brand främst.

Jag blir dock galen på hur svårt det är att förstå vad man behöver köpa. Kjell och co har massa grejer, men jag får ingen överblick. Hittade något färdigt system, men det kändes väldigt avancerat och var rätt dyrt.

Vi tänker att vi vill ha:
2 brandvarnare som larmar till sms eller app
2 kameror med rörelsedetektor som larmar till sms eller app. Om något av dessa låter lite är det bra. Går det ha en siren eller liknande, också lite bra, men inget krav.

Vad ska vi sikta in oss på?

Vi kör google nest, kameror och brandlarm. Vi är nöjda.

2 gillningar

Tack! Ska kolla dessa!

Jag har Ajax Systems som hemlarm, köpt det via Safeland. Väldigt enkelt att installera och du kan ansluta det till valfri larmcentral om man vill (ca 99kr/mån) eller köra helt utan med bara egna mobilnotiser till familjen. De har ingen livekamera men har deckare med kamera som tar bilder om den löser ut vid larm. Finns inne/ute siren om man vill ha det…

Har kompletterat brandvarnarna från Ajax med Google Nest, främst för de finns med 230v anslutning så har dragit el till dem i taket.

1 gillning

Kan rekommendera Ajax larm här också. Köpt på Safeland och tillbehör som SIM-kort m.m köpte jag på smartlarm.se.

Aldrig saknat Verisure som jag lämna. Du kan som någon nämnde koppla på larmcentral också om du vill.

1 gillning

Se till att inte köpa ett larm som endast har GSM / 2G stöd, utan se till att den har LTE/4G stöd då 2G kommer läggas ner.

1 gillning

Använd inte endast mobilnätet då störsändare är hyfsat vanligt idag.

1 gillning

finns det ens med endast mobilnät? Ajax hub kopplas med kabel/wifi (kabel är ju att föredra till den) och 4g sim som backup. Om den skulle störas ut/tappa kontakt/bli strömlös så får man även då en notis i telefonen och larm går till larmcentral om man har en sådan kopplad.

1 gillning

Tack!

Ajax är alltså något att kolla in!

Hej, hur har det gått för er? Jag överväger också Ajax och byte då mitt nuvarande larm börjar sjunga på sista versen och jag tänker i liknande banor kring brand och sensorer som ni verkar/verkade göra.

Ja, jag skickade länkarna till min man som inte riktigt fångat den bollen trots idogt påminnande. Får sparka lite till…

:sweat_smile::+1: Okej, jag fattar…

Till trådens övriga läsare: Vad tycker ni att man ska inkludera och vad behövs om man tänker branddetektor och två rörelsedetektorer? Det finns ju massor av pyssel att hänga på, men jag är mest ute efter att ersätta vad jag har.

1 gillning

Det allra viktigaste om man vill skydda sig mot inbrott tänker jag är att larmet är trådbundet. Då det som Fraxinus redan påpekat är vanligt att inbrottstjuvar idag har störsändare som stör ut trådlösa larm.

Ajax har funktioner för att känna av störsystem, men visst trådbundet är ju alltid bäst, då slipper man ju även batteribyte. Finns möjlighet att köra Ajax trådat också men det kostar lite mer.
En bra funktion är ju skalskydd, är väl egentligen enda anledningen för mig att ha ett larm, att man vaknar om det händer något. I övrigt så kan man ju komplettera med rörelsesensorer som är aktiva när man inte är hemma, vid knutpunkter i huset eller större ytor, och i anslutning till hubben.

Intressant. Brandlarm när man inte är hemma är inget jag känt att jag saknar. Visst kan det börja brinna men risken är inte stor om man har ett normalt hem. Hur mycket snabbare respons kan man få? Få har nog så seriösa larm att man får/vill koppla dom till brandkåren och sprinklersystem etc är inget man har hemma… Brandkåren tar väl många! tusenlappar för en falsklarms utryckning. De larmfirmor jag jobbat med i mitt jobb var rätt sega. Undantag med snabbare utryckning.än 10 minuter. Och sen kanske 10 minuter till dess brandkåren kommer. Är nog inte mycket som kan räddas då.Hos oss är förbipasserande bästa chansen till snabbt larm i alla fall dag och kväll.

Här är de iofs snabba pga korta avstånd, men risken för falsklarm om du har kameror i ditt hem är ju liten.

Och, ska man tänka att ingen hinner behövs ju inget inbrottslarm heller.

Jag är ju mest intresserad av just brandlarm när vi inte är hemma, sen kamera så man kan kolla. Inbrottslarm med larmcentral känns däremot inte lika relevant, där är jag mer åt att om någon vill göra inbrott så gör de det ändå. Sen bra med kamera så man ser och ex inte kommer hem till ett hus där fönster stått öppna/trasiga länge under vintern.

1 gillning

Vi har google kameror som ger en notis till telefonen vid rörelse. I taket sitter google nest brandlarm som fungerar på samma sätt. Kombinationen verkar vara vad du söker efter, ganska prisvärt. Systemet har en home/away funktion som vet om du är hemma eller inte så att kamerorna slås av om du är hemma.

2 gillningar

Intressant! Har ni kopplat in funktionen att Google Home lyssnar efter brandvarnare också?

Nja, än så länge så kan man inte lägga in bramdvarnaren i google home. Man ska kunna göra detta inom kort.