Vit plast gulnar med tiden. Visst kan du byta om det stör tillräckligt mycket. RetroBrite är ingenting för uttag etc anser jag då kostnaden att ersätta är så liten. Ska du måla så välj färg som inte påverkar plasten negativt bara.
Själv bryr jag mig inte om gulnade uttag så länge de är hela.
Enda syftet är att driva lampor. Lampor kan ha det inbyggt. Så då blir det bara stökigt om man blandar in det på hela elslingan.
Prima exempel i vårt badrum där tidigare ägare hade dimmer till halogenspotlights och sen installerade skåp med lysrör (som ju inte går att dimra). Det gör att lysröret står och flimrar.
Nu måste jag ta bort dimmern från väggen för att lösa det, eller byta ut allt till LED och byta ut dimmern till en LED-DIMMER.
Det är ju inte allt eller inget. Jag har lampor, knappar, rörelsesensorer från Ikea som jag integrerat i Apple Homekit/Google Home för att automatisera det mesta av belysningen här hemma. Rätt minimal insats från min sida men det ger mig väldigt mycket. Rör i princip inte några vanliga knappar här hemma
Är den tredje bilden vad du kallar för ett bredbandsuttag? Andra bilden ser ut som ett infällt uttag?
Är alla uttagen jordade som det på bild 2 hade jag inte brytt mig om att byta dem bara för att de gulnat men smaken är som baken!
Telefonledningarna kan du ta bort själv om du vill, bara att skruva bort uttagen och klippa kablarna bakom. Det ska inte va ström i dem om ni inte har ett telefonabonnemang. Enklaste lösningen är att sätta ett vitt doslock över efteråt, men ni kanske vill täcka igen hålet helt? Är det gipsväggar så är det lätt gjort men blir lite mer jobb om det är tegel eller betong. Samtidigt kanske det är bra att inte bygga igen hålen ifall någon framöver vill utnyttja de gamla rören för att t.ex dra ethernetkablar genom dem? Det har jag gjort i mitt hus t.ex.
Det går säkert att gå plus med smarta prylar, men det kräver nog en eftertänksam och återhållsam approach som inte alls verkar så vanligt i smarta hem communityn.
Jag håller inte med om att använda “smarta” ljuskällor. Tycker det är en idiotisk idé där varje enskild lampa blir dyr, kräver någon form av app och när den går sönder om 5 år finns förmodligen inte en likadan, så då kanske du behöver byta app och det blir en massa meck för att få till. Då är Home Assisant, plejd eller Wiser ett bättre alternativ där det är strömmen till lamputtagen som styrs.
Av dessa tre föredrar jag Home Assistant för där kan du ha olika fabrikat på hårdvara och massor med olika protokoll.
Kostnadsmässigt tror jag aldrig det går att tjäna igen ett smart-hem-system då det är så pass dyr hårdvara. Fördelen är att kunna tända/släcka automatiskt vid soluppgång eller solnedgång samt att kunna släcka allt från sängen vid läggdags tillexempel.
Tycker du ska fundera över hur smart belysningen behöver vara egentligen. Hur intresserad är du och vad finns det för behov? För utebelysning finns t.ex. E27 lampor med inbyggt skymningsrelä som tänder/släcker sig själv vid skymning. Kostar 89 kr på Biltema. I detta fall är det ljuskällan som blir smart men jag tycker det är vettigt pris i förhållande till funktionen om man vill slippa tända på knapp varje kväll.
Hur ser förövrigt din situation ut med barn / familj? Jag själv arbetar med industriell automation och är givetvis nörd och har ett smart-hem-system hemma. Oavsett hur jag programmerar detta och styr mina dimmers/uttag så det ska passa så är det ändå alltid 100% belysning på, knappar som det far och trycks på, smart-uttag som dras ur och lampor som hamnar i reset-läge för att barnen far och trycker. Ibland hade livet varit enklare om man skippade det smarta
Mitt tips:
Använd Schneider Exxact-serien när du byter strömbrytare och uttag. Använd dimmers där det verkligen finns behov, t.ex. i vardagsrum, kontor, matsal / kök. En dimmer kostar ca 5-6 ggr mer än en vanlig strömbrytare och en dimbar LED-lampa är dessutom dyrare än en icke dimbar.
Köp alla uttag/strömbrytare själv! Jula och Bauhaus har riktigt bra pris på detta och du får säkert betala 5-6 gånger det priset om du köper av en elektriker. Att byta ut allt detta är inga konstigheter bara du är noga med att slå av säkringarna och kontrollmäta innan du börjar skruva loss saker.
Fundering:
Om villan säljs om 10-15 år - är det värdeökande eller värdeminskande att det sitter ett gammalt system inbyggt för att sköta belysning? Som köpare hade jag funderat över pålitligheten och tyckt det varit rätt jobbigt om det börjar gå sönder och måste bytas ut. Hade inte sett det som positivt att ta över ett gammalt smart-hem-system
Jag tycker Ikea Trådfri eller Philips Hue fungerar bra, det är “smarta ljuskällor” och även dessa kan styras från Home Assistant. Jag tycker att det är en fördel att kunna styra ljusnivå, färg etc. från hemautomationen. Appar använder jag dock inte för ljus, jag vill att all ljusstyrning ska vara automatisk i grunden, undantag kan hanteras via röststyrning eller enstaka fysiska knappar som ger indata till hemautomationen.
Sen måste man erkänna att hemautomation har både plus och minus.
Visst är det praktiskt att nästan aldrig behöva tänka på belysningen, den sköts helt automatiskt hos mig med få undantag. Sänglampan har jag inte automatiserat, det finns ingen anledning och den vill man ändå tända och släcka när man ska läsa och sluta läsa etc.
För övervakning av funktion är det bra, jag mäter temperatur och luftfuktighet i nästan alla rum och får då koll på att att allt är normalt, eller får larm om något är onormalt. Dito för diverse annat man kan övervaka som vattenmätaren, elmätaren etc.
Det tillförs en strulfaktor. Strömavbrott, nätverk, datorn man kör servern på kan starta om, kanske inte går igång igen automatiskt. Då och då behöver man felsöka, kanske starta om routern etc. Det är inte ofta det strular men det kräver en hel del kunskap för att lista ut vad som är fel och vad man ska göra åt det. Uppdateringar av programvara som går fel, gäller även Home Assistant där man då och då måste göra handpåläggning i samband med uppgradering. Man måste vara rejält teknikintresserad.
Jag tänder/släcker inte på sådant utan har sensorer i flertalet rum så att det tänds mer baserat på behov i rummen (någon är där och det är mörkt). Mysbelysning har sina egna kriterier men rent allmänt finns det ju ingen anledning att ha tänt i rum man inte är i , undantag då “lura tjuven”.
Jag har en hel del sensorlampor som går på rörelse i kombination med ljus. Det finns ingen anledning att styra detta från hemautomationen plus att det blir mer robust om det är en lokal styrning. Exempel är belysning vid entré, hall etc.
Jag räknar med att om jag flyttar eller dör, så ska det vara lätt att återställa. Inget ska vara fast installerat. Hemautomation är i hög grad personlig hur man vill har det. Om jag skulle köpa en villa där det finns sådant kvar, typ Plejd, Wiser, KNX etc. skulle jag riva ut rubbet och börja från början enligt hur jag själv vill ha det. Så jag räknar också med att ingen annan kan eller vill behålla det jag byggt upp.