Era bästa tips för att skapa ett smart hem mottages!
Hur har ni det själva? Hur kommer man undan hyfsat billigt? Vad rekommenderar ni? Etc.
Alla tips tas emot. Ex. finns det en glödlampa för 69 kronor på Biltema som du styr via app på telefon/padda - ingen hub behövs utan lampan kopplas direkt via hemmets wifi. Inte så smart kanske men en rolig grej för barnen här hemma
Du behöver fylla på med behov eller önskad effekt. Lite appstyrda lampor löses enkelt men det kommer du säkert själv på. Jag har behov att styra en del uttag och belysningsnivåer samt pumpar, laddning, ventilation och lås baserat på ett antal olika faktorer. Jag kör Homey som bästa funktion/användbarhet-kombo.
För mig är hemma automatisering en stor hobby. Jag kör Homeassistant som styr och övervakar Philips Hue (belysning), Z-Wave (belysning) , Netatmo, lite gammalt 433MHz (sensorer), bilen, ladbox, grässklippare, dammsugare, Tibber, uppvärmning på sommarstället.
Men jag har nog lagt mer tid och pengar på automatiseringen än jag någonsin kommer att tjänna på det
Jag har för närvarande bara ett par stickproppstimers och en nexa-fjärrkontroll till några lampor. Så mitt tips är nog bara att hålla saker så enkelt som bara möjligt.
Men jag planerar att ersätta allt detta med home assistant. Så lyssna inte på några av mina tips.
Mitt tips är att skippa det helt. Jag har ett varmvattenberedaren enbart värmer på natten vilket är en billig investering om man har timdebitering på elen.
All annan skit med lampor, fjärrstyrda gardiner, smarta ugnar mm lär krångla förr eller senare!
Jag har sett många exempel på typ ett par som köpt sitt första hus och mannen håller på och ska fräsa in skärmar i väggarna och det slutar med att det inte går att släcka i sovrummet för att något API är nere eller liknande.
Jag har börjat se mycket saker tvärt om, att det är bra att behöva lyfta på sig ibland och gå och slå på en lampa eller liknande
Ska du gå på grundläggande, kör IKEA-saker. Många fungerar med HUE-hubben också, vilket har mer funktioner.
Ska du har heltäckande och ekonomiskt in the long run, kör Home Assistant. Tror vi hade en tråd om det här tidigare.
Edit:
om du är tekniskt intresserad, använde HomeAssistant på en RaspberryPie, och låt detta överordnade system prata med t ex Philips Hue eller IKEAs hubbar.
Jag hade idag aldrig börjat köpa ny utrustning som inte är kompatibel med den nya hemautomationsstandarden MATTER.
Har du t ex en AppleTV så har du redan Apples hemautomatisionsserver, även om den inte är lika flexibel och kraftfull som HomeAssistant. Men mycket enklare om du inte är teknikintresserad.
Det viktiga är inte vad för prylar du köper, utan att du väljer ett centralsystem som samordnar allt bra.
Det går att ha en fysiskt inkopplad knapp också.
Har både röststyrning och fjärrkontroller här, det händer att man faktiskt måste använda knappen på väggen men det är extremt sällan.
Låter som att du inte vill ha det som hobby utan enbart för att underlätta. Bästa tipset är då att undvik att hitta lösningar på problemen som inte finns för det kan bli hur komplicerat som helst. Lämna detta till de som har det som hobby.
Jag hade satsat på centralhub i form av kommande (april -25) Homey Pro mini som har det viktigaste i kombination med extremt användarvänligt upplägg. Såg att Apples variant kom som förslag om man redan har AppleTV (som jag har) men där tycker jag personligen att det är långt mycket knepigare än t.ex. Homey plus att enheterna tenderar att vara dyrare än t.ex. Zigbee som funkar med Homey.
Lampor är praktiskt att kunna styra och där hade jag satsat på IKEAs Zigbee-produkter. Vill du ha sensorer har Aqara bra sådana som meshar med IKEAs. Garageport kan också vara praktiskt att styra där Meross (finns på Amazon) eller Shelly-puck kan vara användbart. Båda via wifi som funkar via Homey men där Shellyn är svårare att återställa än Merossen.
Jag håller med. Thread kombinerat med Matter är framtiden. Mitt enda undantag är Philips Hue som kommunicerar via Zigbee (men stödjer Matter). Philips Hue har bäst kvalitet av de smartbelysningarna jag provat eller äger.
Ju fler Thread-produkter man har, desto mer stabilt blir nätverket. Du vill också undvika produkter som har sina egna appar och inte är kompatibla med Apple HomeKit (om du nu använder Apple produkter). Livet blir mycket lättare om allt kan styras via en app och HomeKit är integrerat i Apples produkter på ett sätt som tredjepartsmjukvara aldrig kan bli.
Jag gick all in med att bygga ett smart hem efter att vi köpt hus. Har hittills inte gjort några köp som jag ångrar. Mest nöjd är jag med smartbelysningen. Att kunna sätta exakt samma färgtemperatur i ett rum är klockrent.
Samtidigt är väl dock både Matter- och Thread-enheter 3-4 ggr dyrare än vettiga Zigbee-varianter likt IKEAs Trådfri? Zigbee finns det även en etablerad begagnadmarkad om man verkligen vill hålla i slantarna.
Håller med att om man ska köpa en hub är det dumdristigt att köpa en som saknar Matter och Thread men för enheterna tycker jag att Zigbee är mer prisvärt.
agreed. och har man t ex en modern appletv eller homepod så är den ju Matter kompatibel och har stöd för Thread radioprotokoll. Utöver att jag byggt en cool dashboard med en vägg-Ipad med HomeAssistant, så tycker jag största nyttan är scenarier där jag t ex kan tända eller släcka hela lägenheten med ett kommando, även med Siri från iphone eller homepod om man kör apple.
Jag skulle ALDRIG köpa några prylar som inte lirar med Apple eller Google centralsystem, och som kräver användning av tillverkarens app. Men Philips Hue och IKEA t ex integrerar ju snyggt i Apples och Googles centralsystem.
Sedan är det överkurs att som jag lägga HomeAssistant ovanpå dessa system.
JAg är HomeAssistant nerd men jag avråder från det om man inte är tekniskt intresserad och beredd på att pilla en hel del. I så fall är t ex Apple HOME/HomeKit ett bättre val.
Jag är all-in på HA med Zigbee+ZWave. Rolig men stundtals tidskrävande hobby. Alla strömbrytare fått en inbyggd dimmerpuck, vilket är wife approved Men hon gillar faktiskt att använda HA-appen ännu mer än mig. Gästerna uppskattar nog mer att inte behöva installera en app för att kunna tända lyset på toaletten.