Så här ser det ut i SE1 idag och imorgon (från min Home Assistant dashboard):
Väldigt trevligt när det också är -20 grader.
Så här ser det ut i SE1 idag och imorgon (från min Home Assistant dashboard):
Väldigt trevligt när det också är -20 grader.
Nice, kan du berätta om du fick in det i HA?
Installera nordpol integrationen via HACS.
Installera apexcharts-card via HACS.
Och detta är yaml för grafen:
type: custom:apexcharts-card
hours_12: false
header:
show: true
title: Elpris nordpol (öre/kWh)
show_states: true
now:
show: true
color: '#ff0000'
label: Nu
graph_span: 2d
span:
start: day
series:
- entity: sensor.nordpool_kwh_se1_sek_3_10_025
name: Idag
unit: öre/kWh
data_generator: |
return entity.attributes.raw_today.map((entry) => {
return [new Date(entry.start), entry.value];
});
type: column
show:
legend_value: false
in_header: false
extend_to: end
- entity: sensor.nordpool_kwh_se1_sek_3_10_025
name: Imorgon
unit: öre/kWh
data_generator: |
return entity.attributes.raw_tomorrow.map((entry) => {
return [new Date(entry.start), entry.value];
});
type: column
show:
legend_value: false
in_header: false
Jag blir alltid lite nervös så fort någon nämner HACS. Det känns på något sätt så oseriöst och osäkert.
Det finns ju tusentals riktiga integrationer, där exempelvis Tibber har en riktig egen integration, så visst är det möjligt även för små aktörer. I HACS finns det ju fullt med saker som är osäkra, inte står under peer review, och i flera fall ertappats med att läcka information och till och med göra att man kan ladda ner alla filer utan att logga in.
Att installera något via HACS är lite som att identifiera sig med bankid när någon okänd ringer. Det kan gå bra, men… …du installerar kod du inte har koll på som kommer från vem-som-helst och får tillgång ditt system
Tror inte att det är Tibber som underhåller HA integrationen, utan det är frivilliga som utvecklar det (precis som resten av HA).
Så skillnaden mellan en officiell integration och HACS är väl att man förhoppningsvis har lite bättre kvalitetskontroll, och att det är fler som har kollat igenom att det ser rätt ut.
Det är dock alltid bra att vara lite nervös och skeptisk
Jag blev tvungen att ändra min y-axel i min integration till att börja på 0 då jag lurade mig själv hela tiden och tyckte det såg billigt ut på natten, som här. Läste det först som att SE1 skulle bli trevligt billigt trots -20 grader men ack så kollade man skalan :-/
Tjena! GRYMT bra graf/kort! Satan så nöjd jag vart när jag hittade detta!
Det enda bekymret jag har är att om jag “bläddrar” med musen för att se kommande timmars priser så stannar den vid “Nu”, och registrerar inget annat än “Nu” vad jag än bläddrar på.
Ibland flyttar den sig lite till vänster i tabellen så priset ändras, men den går Aldrig över “Nu” sträcket.
Finns det nått jag kan göra åt det?
Jag är helt nollad när det gäller sånt här så tips uppskattas!
Ja, jag vet. Har tyvärr inte lyckats lösa det…
En fråga, skulle det gå lägga till “nuvarande pris” utmed “Nu” strecket?
På så vis slipper man vara där å skrolla så länge man inte vill se kommande priser osv.
Men man får Direkt en överblick om att “japp, nu är priset 78,56 öre” lixom, istället för gissningsleken som blir just nu att ja, det är nånstans mellan 70 och 80 öre.
Jag kan ingenting om kodning osv, så det här är en genuin fråga med genuint intresse bakom!