Råd för att förenkla ekonomin

Hej!

Jag skulle vilja förenkla min ekonomi som just nu känns lite spretig. Jag har inte riktigt tiden längre att lägga ner på detaljerna som tidigare och försöker därför göra livet lite enklare i många olika avseenden.

Min ekonomi är fördelad över många olika lösningar:

Handelsbanken:

• Buffertsparkonto (eKapitalkonto 2% ränta)
  • Lönekonto
  • ISK med fonderna Handelsbanken Multi Asset 100 och Handelsbanken pension 80

Carpay

• Sparkonto 3% ränta

Lysa

• Fondrobot (66% aktier, 33% räntor)

Avanza ISK

• Fond: Länsförsäkringar Global Indexnära

• Fond: Spiltan Akitefond Investmentbolag

• Fond: Spiltan GLobalfond Investmentbolag

• Aktie: Axfood

• Aktie: Castellum

• Aktie: Cibus Nordic Real Estate

• Aktie: Creades

• Aktie: Electrolux

• Aktie: Handelsbanken

• Aktie: Industrivärden

• Aktie: Investor

• Aktie: Kinnevik

• Aktie: Latour

• Aktie: SBB

SaveLend

• Litet konto med ca 8000 kr

Helst skulle jag vilja hålla mig till att ha allt hos Handelsbanken för enkelhetens skull och funderar på att sätta upp vettiga fonder där och ha det som ett automatiskt månadssparande, men vet inte riktigt vilka fonder jag i så fall borde ha. De tre fonderna hos Avanza har gått bra, och det har också de fonderna hos Handelsbanken, även om de är lite dyrare.

Aktierna och SaveLend har mer varit som lekhink för att testa bygga den där berömda pengamaskinen som delar ut pengar som återinvesteras i samma aktier.

Lysa vill jag nog ha kvar för att den gått bra och för att det är så enkelt det kan bli.

Jag har egentligen tre frågor:

1. Är det vettigt att samla allt hos Handelsbanken + Lysa?
  2. Vilka fonder bör man i så fall ha hos Handelsbanken? Detta sparande är långsiktigt (10 år+)
  3. Mitt buffertsparkonto är fullt, vad kan jag göra med överskjutande del? Bör man jobba med olika typer av sparkonton där man låser pengarna på kortare tid mot högre ränta? Bör man investera allt i fonderna istället?

Tacksam för alla råd då jag är intresserad av att lära mig mer, mest varit inne och nosat på olika områden men egentligen aldrig djupdykt i något av ovanstående.

Så här har jag det:

• Lönekonto: Handelsbanken
  • Buffertsparande hos Handelsbanken: Placeringskonto 3 mån (3.45%)
  • ISK hos Handelsbanken: Handelsbanken Global Index Crit

Inget mer än så.

Vill man lägga till lite home bias finns det ett stort utbud av fonder hos Handelsbanken, t.ex. deras egna Sverigefond för 0.2%. Eller den bredare SEB Sverige Indexnära för 0.27%.

Jag ser ingen vits alls med att ha utdelningsaktier för att bygga en pengamaskin. Man får samma ränta-på-ränta effekt av en vanlig fond.

7 gillningar

På din vanliga bank:

Lönekonto
Fondkonto - (ISK) med en globalfond
Sparkonto- då är det väldigt lätt tillgängligt.

Angående din andra fråga. Om du har för mycket buffert, in i globalfonden!

Löst :man_shrugging:

2 gillningar

Så avskalat enkelt att man vill fälla en liten glädjetår :smiling_face_with_tear:

3 gillningar

Det är resultatet av 8 års investerande, börjandes med ett gäng förhoppningsbolag, sen med ett gäng dyra branchfonder, sen med ett färre antal indexfonder, sen med Lysa, och nu detta :slight_smile:

3 gillningar

Påminner om grafen @janbolmeson brukar visa ibland där man i början av sin investerarkarriär börjar enkelt med nån indexfond, sedan “levlar” man upp och gör det mer och mer avancerat, för att sedan återgå till det enkla igen när man förstått :slight_smile: Hittar den inte just nu dock!

2 gillningar

Vad motiverade dig att flytta från Lysa?

Jag gillar Lysa. Jag har själv gjort flera hundra inlägg här i forumet om Lysa eftersom jag ofta rekommenderat dem.

För min egen del, när portföljen blir större och större med åren, sover jag bättre om natten med allt hos en storbank, jämfört med att ha allt i ett bolag med typ 20 anställda och som går med förlust år efter år. Jag vet att ens innehav ska vara säkrat oavsett, men jag försöker hellre ta höjd för svarta svanar om det är möjligt.

3 gillningar

I see, och det här med home bias? Du har ingen med den fonden va?

Jag hejar på Sverige, från sidlinjen.

Sverige har gått extremt bra historiskt, men jag har ingen rationell anledning att tro att Sverige ska gå bättre än globalt framgent.

Det enda som lockar är lägre avgiften, t.ex. 0% för Nordnet Indexfond Sverige, jämfört mot en globalfond med både avgift och skatt på utdelningar. Men då hade jag fastnat i eviga funderingen storleken på home biasen, och hade antagligen gjort tankevurpor som FOMO och recency bias.

1 gillning
  1. Ja, absolut! Då har du bara två ställen att hantera och Lysa behöver du inte göra något med alls efter att du startat ett månadssparande.
  2. En klassiker är att köra Handelsbanken Global Index Crit, som är deras breda globala indexfond. Den kostar 0,40% och inkluderar tillväxtländer. Det är hela höstacken i en och samma fond.
  3. Behöver du pengarna för oförutsedda utgifter? I så fall kan du sätta in dem på räntekonto hos Handelsbanken. Enklaste valet är e-Kapitalkonto som ger dig 2% ränta på hela beloppet om det är över 50 000 kronor. Annars kan du öppna ett Sparkonto med fria uttag, där får du 1,7% ränta. Det finns också sparkonto på Lysa som har 3,37% ränta med fria uttag just nu. Det tar en dag längre tid att få loss pengarna från Lysa jämfört med Handelsbanken om det skulle vara panik att få fram pengar omedelbart. Har du mer pengar än tänkt i din buffer har du tre möjligheter: shoppa upp dem, spara dem i din buffert, sätt in dem i ditt långsiktiga sparande, eller utöka din buffer.
3 gillningar

Snyggt! Är själv någonstans på den resan… är så trött på mig själv ibland för att jag strösslat runt pengar här och var till väldigt marginell nytta i slutändan.

Intresserat resonemang du har kring Lysa. Jag har själv ett rätt stort belopp där och är jättenöjd med tjänsten. Men har ändå valt att ha majoriteten av pengarna på storbanken. Varför? Ser en viss sannolikhet att pengarna i framtiden kan behövas för att uppgradera bostad och inbillar mig att det kan bli strul att få ut pengarna från Lysa till storbanken snabbt och smidigt. Tycker så många på forumet vittnar om strul med större transaktioner (miljonbelopp). Känns inte som att det ärliga svaret ”månadsspar” passerar utan viss ögonbrynshöjning. Kanske fel och ogrundat, men den bilden har jag fått…

Länsförsäkringar global indexnära är också tillgänglig via Handelsbankens fondtorg, för den som gillar den (lägre avgift, skatteeffektiv men ESG-kriterier)

2 gillningar

Det är korrekt men den har inte tillväxtländer. :slight_smile:

1 gillning

Vi kör lönekonto på LF sen allt överskott in på Avanza.

Använder även Avanzas grafer för att få en snabb bilder över vår ekonomi istället för kostnadsuppföljning. Netto Insättningar ska vara större än fjollåret är vår målbild för att komtrollera att privat ekonomin går rätt…

Ja, det finns ju nån trygghet i att veta att det finns de här ca 100.000 kr tillgängliga omedelbart om något skulle hända även om något sådant inte hänt hittills. Jag har dem i dag på eKapital till 2%. Men har nyligen fått ca 20k och tänkte de kanske kunde få bo på ett sparkonto med högre ränta, då låsta.

Känner mig själv så SJUKT träffad av den här. Gillar dock inte att de kör med IQ-skala, då det snarare är en erfarenhetsskala enligt mig…

11 gillningar

Haha, jag också! Jag tror jag är på nervägen på höger sida om kullen i alla fall :face_with_peeking_eye::sweat_smile:

2 gillningar