Balansify.com - Enkel översikt av ditt sparande

För ett tag sedan kom jag igång med mitt sparande mer ordentligt men har saknat något enkelt sätt att hålla koll på min portfölj som är utspridd bland flera olika tjänster/konton. Jag har även märkt att det snackats en del om det här på forumet.

Jag gillar att lösa mina egna problem, så jag började bygga något som löser detta åt mig själv. Huvudsakligen ska det vara snabbt att komma igång och super enkelt att få en översikt av sin portfölj.

Tjänsten är “smyg-lanserad” och har mest bara använt/testat den själv. Men det vore jätte kul att höra om det finns andra här som tycker detta skulle kunna vara användbart, och isåfall vilka funktioner som är viktigast för er.

Vad som finns nu:

• Aktier och fonder (svenska och utländska)
  • Bostadsprisutveckling (sverige)
  • Bankkonton, sparkonton, pension, lån
  • Historisk avkastning och avkastning sedan köp (kr/%)
  • Enkelt att gruppera/visa konton på olika sätt (“hinkar”)
  • Sammanfattning av tillgångar (bundet och fritt), skulder och netto
  • Enkel export till CSV, Excel, Google Sheets, JSON, etc…
  • Import från Avanza och Lysa (kopiera-klistra)

Vad som är på gång:

• Automatisera ränta och amortering på lån
  • Automatisera uppdatering av lön och utgifter
  • Automatisera uppdatering av fonder med månadssparande
  • Sparprognos och mål
  • Import från fler tjänster

Läs mer här: https://balansify.com/

Skicka gärna en intresseanmälan genom hemsidan (eller PM) om ni vill vara med och testa!

16 gillningar

Nice verktyg! Du har PM :slight_smile:

1 gillning

Hej,

Är nyfiken på om detta är bara ett hobbyprojekt för skojs skull eller du planerar att tjäna pengar på det, och i sådana fall hur?

Bra fråga! Just nu är det endast ett hobbyprojekt som jag finansierar/jobbar på själv. Men om det finns en efterfrågan av en sådan här produkt så kanske jag gör något mer seriöst med det för att bygga något ännu bättre (jag är entreprenör).

Målet kommer definitivt vara att kunna erbjuda något gratis till att börja med. Men affärsmodellen kommer nog styras utifrån driftkostnader och kostnader för att hämta marknadsdata.

Jag är intresserad, du har PM från mig med :smiley:

1 gillning

Oj! Det ser ju riktigt trevligt ut! Skickade också en förfrågan.

1 gillning

Det finns nu en demo på hemsidan som går att testa:
https://balansify.com/demo

Exempel på hur man väldigt enkelt kan importera data från Avanza och Lysa, och hur man lägger in data manuellt. Finns även ett exempel längst ner på hur man kan använda tjänsten för att övervaka aktier och fonder som man inte äger:
https://balansify.com/sv/help

Jag vill gärna bygga stöd för att importera från Nordnet och SVAR också. Om någon kan tänka sig dela kontodata från dessa så skicka gärna PM.

Jag har jobbat en del på att förbättra nettovärde-vyn, den visar nu bättre översikt över fritt/bundet kapital, likviditet, och utveckling sedan köp.

Det går även att filtrera, tex om man bara vill se utveckling av fonder och aktier så kan man välja “Investeringar”:

3 gillningar

Riktigt snyggt! Ska labba lite ikväll :+1:

1 gillning

Ser riktigt nice ut !

:smiling_face_with_three_hearts:

1 gillning

Spännande! Vill gärna testa :smiley:

1 gillning

Det ser ju väldigt trevligt ut. Hur är det tänkt att integration mot t.ex. Avanza ska fungera?

/H

1 gillning

Import från Avanza och Lysa funkar genom att man kopierar (copy-paste) kontodatan till Balansify för att läsa av vilka aktier/fonder man äger.

Det var det absolut smidigaste och snabbaste jag kunde komma på och tar inte mer än några sekunder att matta in allt innehav från Avanza och Lysa när man väl är inloggad.

Du kan se demo här: https://balansify.com/sv/help#avanza

Just nu finns det ingen auto-sync (eftersom varken Avanza eller Lysa är något officiellt stöd för något sånt, vad jag vet om). Men det kanske går att lösa på något sätt framöver!

Visst har du lite eftersläpning på Lysas kurser? Trodde klipp & klistra blev fel, men ser att det är kursen som inte är uppdaterad än som gör att summan inte stämmer.

Angående Nordnet-export, jag kan fixa det åt dig om du delar med dig av Avanza-export till mig :sweat_smile:

1 gillning

Lite uppdateringar:

1: Fixat uppdatering av fondpriser (tack @RobertK)

2: Det går nu att ange “Kontogrupp” på alla innehavstyper.

Enkelt att organisera sitt innehåll enligt t.ex. fyra-hinkar principen nu. Mer info om det finns här.

3: Går nu att ange fritt/bundet på alla innehavstyper, inte bara bostad och kontant (t.ex. en pensionsfond kan specificeras som “bunden”).

4: Lite nya val för gruppering (t.ex. per konto, per typ och konto, fritt eller bundet).

PS: Stort tack till alla som skickat kommentarer, synpunkter, bugg-rapporter, och alla nya intresseanmälningar. Jag kommer att skicka ut fler inbjudningar löpande!

2 gillningar

Bra jobbat! Gillar enkelheten och översikten.

I Sverige används kommatecken innan decimaler. Och brukar vara mellanrum eller punkt vid tusental.

1 gillning

Tack! Jag har fixat formatering av nummer nu :slight_smile:

Andra småsaker:

• Lagt till fler banker: Alecta, KPA, Lendify, SPP, Sigmastocks och Skatteverket
  • Fixat så filtrering/gruppering funkar på mobilen
  • Fixat diagrammen med Edge på Android
2 gillningar

Jag vill gärna prova. :slight_smile:

1 gillning

Detta låter väldigt intressant!

1 gillning

Har regnat konto nu och var bara inne som hastigast och tittade.
En sak jag fastnade på var att man inte bara kunde lägga in ett totalvärde på ett ISK man har utan var tvungen att regga varje fond för sig.
Är det så eller något jag missat?

Lite nyheter:

Multi-portfölj:
Nu går det att skapa flera portföljer. T.ex, du kanske har en personlig portfölj, en för företaget, eller kanske för en familjemedlem. Eller så kan du använda det för att dela upp din portfölj (t.ex. pensioner och investeringar, etc), eller skapa en separat portfölj på aktier/fonder du vill övervaka.

Obs: ni som redan har konto kommer också få en fråga att namnge er första portfölj (befintligt innehav flyttas dit).

Fler bank val:
Better Wealth, Fundler, Opti, Kontant

Vy-inställningar sparas nu:
Ändraring på vy-inställningarna längst upp till höger sparas automatiskt nu, de kommer inte återställas varje gång sidan laddas om.

PS: Stort tack till alla som skickat kommentarer, synpunkter, bugg-rapporter, och alla nya intresseanmälningar. Fler inbjudningar skickas ut löpande!

1 gillning