Jag har länge stört mig på hur svårt det är att snabbt och enkelt se vad fonder innehåller. Jag tycker det är både intressant och användbart att kunna undersöka innan man bestämmer sig för vad man ska köpa.
T.ex. Jag tyckte TIN Ny Teknik och World Tech lät som intressanta fonder. Men, när jag insåg att de bara innehåller ca 70 respektive 40 bolag så blev jag mindre intresserad (jag förställde mig liksom iaf ett par hundra företag kanske…)
För att lösa detta är jag byggt ett verktyg (som en del av Balansify) som listar (vad jag tror är) alla Svenska fonder.
Listan innehåller också en hel del internationella fonder/ETF:er som våra Svenska fonder innehåller (just nu endast Amundi, Blackrock, iShares, och Vanguard). Jag jobbar på att få in fler, men det är ett väldigt stort jobb att hitta, läsa in och sammanställa all data
Sök fonder och innehav (innehav söker endast direkt-ägt innehav i dags läget). T.ex. att söka “Tesla” kommer inte visa “Lysa” eftersom Lysa inte äger Tesla direkt, de äger Tesla genom bl.a Vanguard S&P500. Jag ska försöka förbättra det senare.
För varje fond går det att få fram en enkel sammanställning av allt innehav, sorterat på storlek. En sammanställning av länder, branscher och valuta visas också.
Hoppas kanske någon annan tycker detta är användbart. Jag tar mycket gärna emot förslag eller andra synpunkter. Om ni hittar någon svensk fond som saknas så säg gärna till!
Riktigt snyggt! Jag kommer definitivt använda mig av denna sida när jag kollar upp fonder.
Hittar inte Spiltan Aktiefond Investmentbolag dock?
Och jag vet att du skriver att sidan bara kollat direktägda företag, men jag hade offrat min ena njure för att kolla ett steg längre. I mitt fall skulle jag vilja se hur portföljen ser ut för Spiltan Aktiefond Investmentbolag.
Jag gick in och kollade LF Global indexnära och uppdateringen av % i portföljen är riktigt gammalt. Det stämmer inte alls med dagens porfölj sammansättning.
Apple är idag 3.62% i portföljen och på din sida 4.36%.
Grymt! Har tidigare kollat på Morningstar men de visar bara topp-10.
Hade varit fint med en rekursiv variant som du säger, som “plockar med” underliggande fonders innehav. Mitt förslag är att du har en egen flik med “underliggande innehav från fond-i-fond” typ. Där ersätter du fondens fonder med dessas innehav om du kan. Helst rekursivt i flera steg. Så kan man välja om man vill se direktinnehaven eller om man vill se underliggande innehav.
Hmm ok. Jag hämtar senaste datan som finansinspektionen publicerar. De verkar bara publicera per kvatal så det blir ju lite fördröjning. Ska undersöka om det går att hitta en bättre källa!
Övriga fonder (Amundi, Blackrock, iShares, Vanguard) letar jag upp direkt från deras hemsidor.
Märkligt, den finns inte med i datan som jag hämtar från finansinspektionen. Får se om jag kan få in den på något annat sätt.
Nu fungerar i alla fel rekursiv sök. Klicka “Alla underliggande” för att söka alla underliggande innehav istället för bara direktägt innehav. Jag har även lagt till ett filter för att endast visa Svenska fonder.
Har även uppdaterat fonddatan nu till senaste kvartalet (upptäckte att jag inte hade gjort det tidigare). Så nu borde t.ex. LF Global indexnära antagligen vara mer uppdaterad.