Har idag 10% plus Allabolag i portföljen. Har läst att visst överlapp finns mellan denna och Plus Mikrobolag.
Dock verkar inte Plus Småbolag överlappa om jag tolkat listan rätt som de tillhandahåller? Då skulle man kunna köra på Småbolagsfonden i en lekhink då kanske?
Liten rättelse och samtidigt slå på min egen trumma: AllaBolag verkar inte innehålla Mikrobolag (eller ett överlapp finns, Kabe husvagnar), endast Småbolag… jämförelsefunktionen hos FeeFighters är perfekt för detta:
Balansify verkar dock inte uppdatera sin lista så ofta, eller?
För antalet direktägda bolag skiljer så åt mellan din sajt och balansify, och dina siffror verkar vara de som stämmer överens med vad som står på Plus fonders hemsida.
Det kan nog stämma… jag har läst in senaste inrapporteringen till FeeFighters, dvs Q4 2023. Nu blev jag ju sugen att fixa så att alla underliggande innehav listas, det är ju ändå det som är det intressanta
Värt att påpeka är väl att många småbolagsfonder ej inehåller så många % småbolag heller kolla in plus småbolags 10-20 största innehav som står för en stor del av %. Det är många stora bolag.
Ser dock att det inte funkar för alla fonder. T.ex Avanza Global visar fortfarande bara 1 innehav (AMUNDI MSCI WORLD). Men det kanske är svårt att få in alla sådana fonder i databasen?
Ja det stämmer, det är fortfarande helt och hållet baserat på innehavsrapporteringen som fondbolagen skickar till Finansinspektionen. Tyvärr så är specialfonder såsom fond-i-fond-lösningar undantagna från rapporteringskravet.