Prioritera småbolag över lång tidshorisont

Vi har ju flera gånger tidigare haft diskussionen kring att ha en övervikt tilt mot småbolag. En poäng som jag vet drivs t.ex. av @Daniel_Nilsson här i forumet. Nu kommer lite mer vatten på hans kvarn / argument mot det som jag brukar prata om, dvs. äga alla bolag i hela världen (ofta stora bolag) i form av dagens avsnitt med Christian Lundström Tjurhufvud. Han är en av få personer som både doktorerat och sedan jobbat både som kapitalförvaltare och dessutom med fondutvärdering.

På tisdag intervjuar vi @Emil_PLUSfonder som driver fondbolaget PLUS Fonder med PLUS Småbolag och PLUS Mikrobolag som är lite av samma syn. Andra fonder vi har pratat om på forumet är t.ex. AMF Aktiefond Småbolag. Även i tråden om Investmentbolag tenderar diskussionen komma upp - att investmentbolagen är framgångsrika på grund av att de många gånger äger just småbolag.

Statistiskt brukar man prata om att små bolag ska överprestera mot stora bolag med ca 55 % sannolikhet på 1 års sikt, ca 60 % sannolikhet på 5 år och ca 75 % sannolikhet på 10 år. Överprestationen varierar mellan 1 - 4 procent beroende på vilken tidsperiod och marknad man tittar på. Data ovan är från Dimensional.

Ja, vad tänker vi? :thinking:

8 gillningar

Jag föredrar småbolagen GIVET att man kan acceptera den extra risken man tar. Dem är ofta mer illikvida, har svagare balansräkningar (dvs högre finansiell hävstång direkt i bolagen) och är generellt inte lönsamma i samma utsträckning som storbolagen.

En intressant grej för den nördige: överprestationen av småbolag var faktiskt högre än den forskning DFA kikar på, givet att man accepterar den metod som används oftast. Är nämligen så att övriga faktorer (värde, lönsamhet, momentum etc) testats utifrån att man köper dem 30% högst rankade, blankar dem 30% lägst rankade (för att uppnå marknadsneutralitet i testet) och ignorerar dem 40% i mitten. Fama &French gjorde dock en lite tokig avvikelse när dem backtestade size-faktorn, dem gick lång 50% minsta bolagen och kort 50% största.Dvs en mycket lägre koncentration i faktorn kontra övriga faktorer.

Mitt största bekymmer är lite samma som jag har med att bara gå på marknadsfaktorn: jahapp,vi tittar bara på storleken (och inte ens fundamental storlek såsom omsättning etc) och inget mer. Jag gillar just viss smart beta / övriga faktorer av den anledningen; att kika på hur bolagen värderas, hur stark vinstgenerering dem har osv osv. Går fortfarande och dagdrömmer om en global, bred multifaktor-indexfond som inriktar sig på Small Cap Value, Small Cap Profitability & Small cap Momentum.

Säg att förutsättningarna förändras, att det sker systematiska eller strukturella förändringar inom Small Cap, som totalt eroderar den förväntade riskpremien. Om dem börjar värderas för högt pga inflöden, ifall allt fler av bolagen genererar ingen vinst etc. Då tror jag att det kommer svida ordentligt att ha lagt alla pengarna på en enskild riskfaktor. Diversifierar du över riskfaktorer, eller åtminstone tar hänsyn till de i index/portfölj-konstruktionen så bör du kunna sova bättre om natten. Därför håller jag vanligt marknadsindex, med tilt mot både värde, småbolag och momentum, för att minska konsekvensen av att jag inte tagit hänsyn till någon okänd förändring, förutsättning eller risk.

PS @janbolmeson du tog upp studien angående momentum i senaste avsnittet, där forskarens (Valeriy Zakamulin) slutsats var att det är en låg risk - låg avkastning strategi. Vet vilken studie du menar, men du gör en liten tankevurpa. Han undersökte Time-series momentum, det man annars brukar kalla trendföljning. Det skiljer sig en hel del från Cross-sectional Momentum.
TSM handlar om att köpa det som går upp, sälja det som går ner, där vanligaste indikator är MA200. Dvs att man försöker gå in när en tillgångsklass eller dyl är i uppåtgående trend, och säljer när trenden viker nedåt.
CSM handlar om att du jämför tillgångar (inom eller över tillgångsklasser) och köper det som gått upp mest under en viss tidsperiod (senaste 12mån. exklusive senaste månaden är standard inom forskningen)

9 gillningar

@janbolmeson avsnittet verkar privat på Youtube, så man kan bara nå det om man går via din länk ovan. Är det som du vill ha det eller har det blivit fel?

Bra avsnitt som jag klämde under dagens morgonpromenad. Kanske är det “confirmation bias” för min del, eftersom jag håller med Christian i nästan allt han säger. :sweat_smile:

Lagom risk, viktning mot hemmarknaden, fokus på mindre bolag och så’nt man tror på osv. Intressant kring momentumstrategin också, som jag får medge är en del av min strategi också, även om jag “bara” kör fonder.

1 gillning

Väldigt intressant avsnitt!
Är i 35 årsåldern och har själv kompletterat min ”passiva hink” Lysa Bred 75/25 med ca:
5% AMF småbolag
5% Xetra gold
5% Silver bullet
Lite investor

Men brottas hela tiden med tankar som:
Ska jag byta ut AMF till Plus småbolag?
Ska jag ersätta Silver bullet med Xetra eller Silver ETF?
Ska jag öka andelen Svenska småbolag?
Ska jag skippa alla extra fonder och istället gå över till en 90/10 Lysa?

Och detta avsnittet gjorde tyvärr inte tankeverksamheten enklare :innocent::joy:
Hur resonerar ni andra? Vill helst ha ett sparande som ger en lugn tillvaro och inte en massa grubblerier :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 gillningar

Lugn och ro får man väl endast om man har allt på Lysa.
Så länge du har utrymme att tweaka portföljen kommer du göra det tills du blir gråhårig. Jag har själv lika svårt att logga in och tweaka portföljen :slight_smile:

1 gillning

Hade mer än gärna gått över till 100% Lysa. Men tror inte jag klarar av att sitta stilla i båten med FOMO på Guld, silver, Svenska småbolag och investor :joy: Men risken är ju som du säger att man kommer tweaka och fixa in i förbannelse :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 gillning

För mig var det just det där när man loggar in som var det stora problemet. Det är när jag tittar på kapitalet som ”magkänslan” uppenbarar sig med alla härliga framtida Ny Teknik-visioner. :joy: Att avinstallera alla appar och bara logga in via webben var för mig en bra start, ett lite lagom hinder.

1 gillning

Jag har själv lite förkärlek till småbolagsfonder.
Jag har 3 portföljer och i den portföljen som i princip skall följa mig ända till graven har jag allokerat 100% aktier och fördelat 50/50 mellan storbolag/småbolag.

Ser fram emot avsnittet med @Emil_PLUSfonder.
Gillade avsnittet med Christian Lundström Tjurhufvud och han får gärna vara med fler gånger.
Kanske ett avsnitt med läsarfrågor?

Jag har också avinstallerat apparna. Men nu har jag en inövad reflex att öppna mitt Nordnet-konto varje gång jag öppnar laptopen. Vet inte om det är så mycket bättre :slight_smile:

2 gillningar

Bra avsnitt. Eric Strand klass tom.
De bästa avsnitten är de där ni inte delar åsikt med gästen.

4 gillningar

Tack för det avsnittet. Kul att han ser samma sak som jag kring Investors totalavkastning över tid :slight_smile:.

1 gillning

Hur pass stor skillnad ger det om man skulle göra samma uppdelning i SMB? Delar man på medianen så får man ju ändå väldigt stor skillnad i market cap då den undre halvan bara är ca 8% av det totala. Jag kan tänka mig att skillnaden om man skulle göra på samma sätt vad gäller de andra faktorerna så kanske relativa skillnaderna blir mindre?

Det finns ju några sådana men huvudsakligen på den amerikanska marknaden. Just t.ex. Avantis har ett par intressanta ETF:er (specifikt AVUV och AVDV) som man tråkigt nog inte har tillgång till i Sverige :frowning: Dessa är inte explicit multi-faktor men screenar på storlek, profitability (och/eller quality), samt momentum.

Minns inte siffrorna på rak arm avseende SMB, är mitt i en flytt och har packat undan alla böcker. Jag vet att Larry Swedroe tog upp dem siffrorna i hans första gästspel hos Meb Faber på The Meb Faber Podcast. Ganska stor skillnad vad jag minns (tillräckligt för att sätta kaffet i halsen). Sen hur stor del av den premien som är investerbar (dvs tillräckligt likvid) det låter jag vara osagt :slight_smile:

Inte hört talas om Avantis förut! Ska kolla upp dem (trots att det där satans MIFIID ställer till bekymmer) :slight_smile:

Var tvungen att se om avsnittet igen bara för det var så intressant. Skrattade lite för mig själv när han sa:

Om du har ett trackrecord att slagit index själv i 10år, då finns det anledning att tro att det kan finnas ”något” där

Låter i mina öron som otroligt mycket jobb för att försöka slå index själv genom stock picking för att sen efter 10 år ändå inte vara helt säker på om man gjort det genom tur eller skicklighet :thinking: När man istället bara kan köpa en indexfond och belåna sig?

3 gillningar

Småbolag vs Mikrobolag då?

Men blev också lite orolig när han pratade om att alla indexnära fonder som tar väldigt stora marknadsandelar pumpar in pengar i företag med höga ESG tal, minskar den förväntade framtida avkastningen i just dom aktierna. Känns ju då extra viktigt att välja fonder som är så absolut breda som bara är möjligt (som inte exkluderar bolag) för att öka den framtida förväntade avkastningen? Ligger sömnlös över att Lysa bred har 20% Öhman Sverige marknad hållbar haha :joy:

Du får nog utveckla frågeställningen något om du förväntar dig ett svar :joy:

1 gillning

Jag ser din poäng :laughing:

I tråden är frågan om man borde prioritera småbolag framför stora, om jag förstått det rätt. Men min fundering är- prioritera småbolag eller mikrobolag högst, om man ställer de alternativen mot varandra och jämför dem.

1 gillning

Är det specifikt Plusfonderna Småbolag vs Mikrobolag du syftar på?

1 gillning