Det var de jag tänkte på men det finns säkert andra också, antar jag.
Exakt, med bara 80 innehav är det väl typ nästan bara Avanza Zero som är smalare? Konstigt att behöva betala ~0.4% för denna fond när t.ex. Nordnet Indexfond Sverige har något fler innehav och är gratis.
Ok
.
Så om man vill ha en svensk fond som innehåller både småbolag och mikrobolag, vilken ska man välja då?
Då tycker jag att PLUS Småbolag Sverige Index är ett bra val
Den innehåller ca 2.5-3% av Plus Mikrobolag Sverige. Så vill man ha ännu mera exponering mot Mikrobolag än så, så får man gärna vikta upp med hjälp av att köpa den enskilt
Jag gillar även Handelsbankens globala indexfond för småbolag, så får du en global exponering mot mindre bolag 
Tack så mycket för fina tips! ![]()
@Johann och @Anonym Lysa har förhandlat ner den årliga förvaltningsavgiften till 0.1% för deras svenska del av aktier, dvs Öhman’s fonden. Dom tar heller inte ut någon provision (kickback) själva! Däremot en liten avgift för deras expertis, ombalansering, robot tjänst och diversifiering i uppåt 10000 olika bolag i den Breda Lysa fonden ![]()
PLUS Allabolag Sverige kostar 0.22% för gemena man. Även om Lysa inte skulle få en enda punkt rabatt blir ökningen av totala portföljavgiften minimal. Och då får man 369 svenska innehav istället för 81 innehav.
Lysa är absolut en toppentjänst, men 81 innehav hör inte hemma i en “bred” portfölj.
Vet att @Emil_PLUSfonder varit i kontakt med Lysa. Tror att det händer saker i kulisserna men vi inte riktigt vet vad. Om jag skulle gissa så blir det antingen en lösning via en extern bred och billig indexfond, men det kan även vara så att LYSA borde med 10 % - 20 % exponering på 10 mdr ha 1-2 Mdr till de svenska bolagen. Där borde man kunna få lönsamhet i att göra en egen indexfond.
Enkelt kan man säga att Plus småbolag innehåller både ”Mid” och ”Small cap” på Stockholmsbörsen ca 280 bolag med Mikrobolag bara innehåller ”small cap” med dom ca 100 minsta bolagen.
Jo precis, låga avgifter är ju så klart alltid välkommet, men ”priset” man får betala blir ju istället dålig diversifiering och potentiellt sämre avkastning över tid. Speciellt då 20% av portföljen är koncentrerad i den fonden.
@Anonym Det är sant, vi får väl hoppas dom fortsätter att se över deras innehav konternuerligt.
Japp, är vi kunder som måste påtala detta för att få förbättring. Fonden har dom senaste två åren haft en Tracking error på 1,5%, är i mina ögon katastrofdåligt för att vara en indexfond!
Tack för att du delar med dig av kunskap ![]()
Vatten på kvarnen är alltid bra då snurrar den fortare. ![]()
Ett väldigt intressant avsnitt och här är mina egna reflektioner:
- Christian verkar tveksam till faktorer utöver småbolag och momentum. Värdebolag till exempel verkade inte ha tillräckligt signifikanta bevis för att överprestera för att ses som en faktor.
- Christian har gått steget längre än mig och ersatt stora bolag helt med småbolag vilket jag inte skulle våga. Han verkar dessutom väldigt övertygad om att de kommer överprestera på sikt. För mig är det relativt självklart att de kommer ha ett högre beta än stora bolag, men att de kommer ha bättre riskjusterad avkastning är en annan sak.
- Tanken att ett investmentbolag = en fond. Är det verkligen en rimlig tanke?
- Han verkade inte dela Barras uppfattning att aktivt förvaltade fonder överpresterar men vinsten äts upp av avgiften. Dock tror jag Barras har grävt ner sig mera i ämnet och Christian kanske svarade mera på magkänsla än med fakta bakom.
- Tanken att forskningen gjorts innan indexfonder fanns är intressant och att de kanske kommer börja underprestera om mer och mer pengar går in i indexfonder. Kanske dags att diversifiera med lite billiga aktiva fonder?
- Modigt att du tar med hans slutråd att det är dåligt att sitta stilla i båten. Dock kändes det som på följfrågorna att detta råd mest handlade om ifall man använde en momentum-strategi, så det kanske inte var ett generellt råd på det sättet det först lät.
- Christian verkade för övrigt väldigt förtjust i momentum strategier. Jag testade själv på detta en kort stund men det var verkligen ingen strategi för mig. En stor anledningen är att momentum-strategier är dåliga när det svänger mycket uppåt och neråt (typ som i Covid 19 kraschen där det var en ganska snabb nedgång följt av en snabb uppgång). Om man inte kan utläsa långvariga tydliga trender så funkar momentum dåligt. I och med att allt går snabbare och snabbare och blir stressigare och stressigare så tror jag även börsen kommer ha snabbare rörelser så jag är tveksam till momentum kvartalsvis i framtiden.
Jag är tveksam till småbolag som enstaka faktor i en portfölj, småbolag bör väl enligt forskningen kombineras med andra faktorer?
Här 3 riktiga fonder som funnits sedan 1992.
0,35% extra CAGR med småbolag över en 29 års period. Med små värdebolag, cirka 1% extra, med betydligt högre “risk”. Sen är frågan om “premien” framöver kommer vara signifikant eller om det slaktas av allt flöde som kommer dit efter överprestationen, som så skedde exempelvis under 00-talet.
DFA US Small Cap
DFA US Small Cap Value
Vanguard S&P 500
Är det för nybörjaraktigt att tro att detta är landsspecifikt? FAANG har varit draglok för S&P när de tagit över världen. Men att våra banker+telefoni i OMX30 ska ta över världen ser jag inte som lika sannolikt ![]()
Väldigt intressant avsnitt!
Som tidigare nämnts i tråden så blir de avsnitt där du och gästen inte delar investeringsstrategi dem bästa. Fortsätt även jobba på att inte avbryta gästen. Märks att du har svar på tal och blir ivrig att fylla i med någon forskningsrapport som hävdar motsatsen men bit dig i tungan och vänta tills gästen är klar.
Till ämnet så har jag själv största innehavet i global indexfond men en home bias upp mot 40% och småbolag utgör 20% av portföljen. Stor anledning till övervikt Sverige är pga svenska investmentbolag.
Mycket bra och intressant avsnitt!
En reflektion kring “sitt still i båten” är väl att det ofta verkar tolkas som att man inte ska sälja sina innehav. Jag tolkar det mer som att man inte ska byta strategi bara för att det svänger lite.
@janbolmeson vet du vilken bok Christian tänkte tipsa om då du avbröt honom?
Varsågod
Försöker dela med mig så mycket om det jag kan, det mesta av kunskaperna inom detta område har jag ändå fått från detta forumet och bloggen så känns inte mer än rätt att svara på lite frågor som dyker upp ![]()
Hur ska man tänka om småbolag och deras värderingar? Jag har hört det sägas att man ska satsa på small cap value, men vad är value i small cap? En normal P/E verkar ligga på 60+, och kapital jämfört med värdering så långt isär att det är onödigt att kolla närmare på. Får man helt enkelt köpa att om man är på small cap så hoppas man på en enorm tillväxt?