Problemet med Lysa är väl att den svenska delen (som är viktig eftersom den motsvarar 20%) också är ett bet, även i deras Lysa Bred. Båda Lysas portföljer använder Öhman Sverige Marknad Hållbar. Den fonden har endast 81 innehav! Bara en tredjedel av SEB Sverige Indexnära. Bäst är såklart PLUS Allabolag Sverige Index som har 369 innehav (273 i AllaBolag, varav en är deras mikrobolagfond som har 97 innehav).
Min favorit i hela svenska index? Investor såklart! Därför är jag så glad att investor alltid är en av de största innehaven i svenska fonder. Men hur stor andel är den av Öhman Sverige Marknad Hållbar? NOLL. Den finns inte ens med! Trots att de ofta hyllas för deras hållbarhetsarbete.
Vill jag ha en fond med bara 81 innehav kan jag lika gärna köpa Nordnet Indexfond Sverige. Fler innehav, och helt gratis att äga hos Nordnet.
Och gällande Spiltans fond. Visst löper man en stor risk mot själva investmentbolagen. Men räknar man hur många innegående innehav man faktiskt köper så gissar jag att det blir fler än 81 innehav.
Snälla @Lysa @Lysa.Kundservice ge oss en bättre svensk fond i Lysa Bred.