Andreas och Henrik på besök på fredag (f.d. Coeli) | Något vi ska ta upp?

Heads-up. På fredag kommer stammisarna Andreas Brock och Henrik Milton på besök för ett avsnitt. :slightly_smiling_face:

Jag tänker att vi ska följa upp vårt vad från 2018, men tänkte höra om det är något mer som jag ska ta upp?

För dig som har missat så har de döpt om sitt företag för fonden från “Coeli” till “BMC” som står för “Brock Milton Capital”. Väldigt slipsigt tänker jag. :see_no_evil::rofl:

2 gillningar

Några nya fonder på G?

Är de fortfarande övertygande om att aktiv förvaltning är bäst och kommer slå index på lång sikt? Tänker på deras globalfond.

BMC - då tänker jag på ett dyrt cykelmärke istället :joy:

2 gillningar

Eller BioMedicinskCenter i Uppsala

2 gillningar

Jag kan själv tycka att en avgift på 0.5% (och ingen prestationsbaserad avgift) är mer rimligt för en aktivt förvaltad fond än dagens nivåer. Så som en konkurrensutsatt marknad ska fungera normalt sett så borde vi redan ha varit där. Men icke bland aktiva fonder.

Vad krävs för att BMC ska tänka om kring sina avgifter? Är statlig reglering enda sättet för att få ned avgifterna?

BMX - Brock Milton Experience? :mountain_biking_woman:

5 gillningar

Några procents överavkastning (ber på index) men de tar ju också högre företagsspecifik risk. 30+ innehav mot 1500+ innehav. Hur ser de på det? (Jag kan föreställa mig svaret att de finaste företagen har lägre risk)

Hur mycket av överavkastningen kommer från de finaste bolagen kontra deras bet på special situations (dvs inte de finaste)?

1 gillning

Hur gick vadet mellan er förresten? Jag skulle gärna vilja höra er prata med dessa om aktiv förvaltning. Vore roligt att höra hur de rättfärdigar sina högre avgifter, jämfört med indexfonder, ärligt talat.

3 gillningar

Hur mycket av ert privata kapital har ni investerade i er egen fond?
Tänkte på han från SPIVA här.

3 gillningar

Ett par frågor:

• Blev det nån sektorrotation under 2022-24 öht? Man pratade mycket om ”value comeback” när räntorna steg, men hur ser ni - har det varit lättare att hitta värdebolag dvs special sits? Eller är det fortfarande en ”winner takes it all” tillväxtbolag-driven marknad?
  • Small Cap Select, finns det planer för att lansera den i andra länder?
1 gillning

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Vad mycket reklam det är i forumet nu

Ett par till…

• Hur ser ni på tillväxtmarknaderna idag?
  • Ni har kunnat slå jämförelseindexet under era första 10 år - kan ni dela ert mest framgångsrika beslut samt största misstaget under resan?
2 gillningar

Inte DMC alltså? #besviken

1 gillning

Det skulle vara uppskattat om du tar upp frågorna från den tråden: Hur går man upp ur sängen som en aktiv förvaltare när man vet att det inte fungerar?
Tex, går det att sälja in en produkt som man vet att deras ”kunder” förlorar på, utan att brytas ner moraliskt?

Jag vill också påminna Jan om avsnittet 305 och fråga varför du försätter att bjuda in och stötta de två säljare som gör raka motsatsen till vad du brukar förespråka.

1 gillning

För att:

1. Jag gillar dem personligen.

2. De är de enda aktiva förvaltarna som vågat slå vad med mig.

3. För att de uppenbarligen slår index innan avgifter. På 6+ år ligger de exakt som LF-fonden med 1% lägre avgift.

4. De var de första som vågade sponsra oss 2018.

5. För att deras fond är den enda aktiva fonden jag äger.

6. För att deras sponsring har gjort 10.000 tals personers privatekonomi bättre genom att deras sponsring gör att:

1. forumet kan vara gratis
    2. jag kan göra upp till 3 osponsrade avsnitt
    3. jag kan sammanfatta guldkorn till sociala medier
    4. jag kan hänga här i forumet och svara på inlägg som dessa.
  7. För att de är erkänt duktiga i sitt skrå, med både böcker, historik och framförallt skin-in-the-game. De är på spelplanen med sina egna pengar, sitt eget namn och rykte. Det tycker jag alltid ska respekteras.

8. Jag kan ge fler anledningar, men jag tycker helt ärligt inte att det ska behövas.

Vidare tycker jag att ni här i forumet (lex att detta är dagens andra tråd på ämnet) kan faktiskt vara lite mer generösa mot de få sponsorer som jag faktiskt väljer ut. Särskilt m man tänker att forumet är som en trädgård där man flyger in pollinerar och sedan flyger ut. Man tänker sällan på att det är rätt mycket jobb att hålla trädgården i skick. Lösningen om man inte vill ha reklam är:

1. Titta eller lyssna inte på avsnittet
  2. Sponsra via Patreon (något jag vet att du gör @ADed så det är inte riktat till dig).

PS. Senast idag tackade vi nej till att promota aktier som ska ha nyemission på First North. Sådana emissioner hade gett flera gånger mer betalt än de samarbeten jag gör.

16 gillningar

Men det kunde du väl tackat ja till för det är ju verkligen ingen som kan tro att du rekar sånt.

Som om Påven skulle göra reklam för preventivmedel för att finansiera Vatikanen. Alla vet ju att han är emot det, big time :joy:

4 gillningar

@Oliver.Allemog kan intyga. Det var han som hade samtalet med dem. Han var så himla snäll och var typ: “Alltså, ni kan ringa till Börspodden, Kvalitetsaktie-podden eller likande. Vi är inte riktigt rätt match för er.”

Kan även berätta att jag fått erbjudande om både 6-siffriga belopp OCH procent på rest kapital. Typ - jobba som en vanlig corporate finance-firma. Det är därför jag tappar så sjukt mycket energi i dessa kommentar. Och ja, jag inser att jag inte borde svara. Särskilt inte i affekt. Men … slutar skriva nu. Bäst så. :see_no_evil:

10 gillningar

Häng med oss i chatten och OT-tråden istället. Mycket lugnare, fast ändå inte. :joy:

Vill påminna om också att Jan inte har någon skyldighet gentemot oss som skriver här. Inte heller gentemot småsparare som grupp. Det är hans varumärke att vårda på det sätt han finner bäst. Att han sedan gör en fin insats för andra människors sparande ska inte användas mot honom när han gör det som vi alla gör. Tjänar pengar.

8 gillningar

image

14 gillningar

Jag tycker inte forumet behöver vara så tuffa mot Jan och jag tycker samtidigt Jan kan vara lite tuffare mot Coeligänget. :smiling_face:
Man kan ställa lite tuffare frågor utan att vara respektlös.

Jag skulle vilja veta vad dom lärt sig genom åren och vad dom har ändrat uppfattning om

9 gillningar