#285 - 2022 sämsta året för räntor sedan franska revolutionen | Lärdomar och förutsägelser för 2023

Dagens avsnitt är en liten godispåse med gott och blandat. Det är lite reflektion på börsåret 2022, genomgång av slutsatserna från SPIVA:s slutsatser efter 20 års jämförelser av indexfonder och aktivt förvaltade fonder, mitt eget misstag hur jag sabbade min investmentbolagsportfölj och några förutsägelser som jag tror kommer vara sanna även 2023.

Här nedan följer det som video och som vanligt kan du även lyssna på det i poddform som avsnitt #285.

Du som är medlem på Patreon kan som vanligt se det utan reklam via denna länk - du bör även ha fått det som utskick via Patreon , med bildspel, mp3:a och hela paktet. Notera att du även då slipper reklamen i forumet.

Trådar och diskussioner som refereras till i avsnittet

Här är länkar till några av de olika diskussioner som refereras till i avsnittet och som ligger till bakgrund för det:

Reklam för RikaTillsammans-programmet

Jag tror i och för sig ingen här i forumet har missat att jag tänkte köra RikaTillsammans-programmet där ett av målen är att jobba med denna typen av frågor för att skapa en slags kompass i livet som sedan kompletteras med en plan. Det blir som ett träningsprogram de kommande 12 månaderna där man jobbar på egen kammare, men ändå får en struktur, inspiration och konkreta övningsuppgifter att göra på egen hand eller med sin partner.

Vi har även en tråd på ämnet som finns här. Om du vill hänga på, så bokar du din plats här .

3 gillningar

Några av länkarna här som man kan följa upp nästa år:

Fyll gärna på (kommentaren är en wiki). :slightly_smiling_face:

Några av mina favoritbilder från veckans avsnitt:

Utvecklingen på världsaktiemarknaden

Genomsnittlige Avanzianens prestation mot index

OBS! Notera problematik med exponering då vi jämför 100 % aktieindex med en snittportfölj hos Avanza. Jmf. mot en globalfond (MSCI World i SEK, typ Länsförsäkringar Global) och Stockholmsbörsen (SIXRX, typ PLUS Allabolag Sverige)

Faktiskt utfall:

Stockholmsbörsen 1870-2022

Egna beräkningar på Stockholmsbörsen (SIXRX) mellan 1870 och 2022.

Utveckling året efter en uppgång / nedgång.

Max-min och medelavkastning per sparhorisont

Stockholmsbörsen sorterad efter årsutveckling

Stockholmsbörsen i tabellform och färgad efter upp- eller nedgång

4 gillningar

Genialitet är att fortsätta göra det helt vanliga även när alla andra runtomkring beter sig som galningar.

Det finns en motsatt vy av det hela:

Definitionen av galenskap är att göra samma sak igen och igen och förvänta sig andra resultat.

Albert Einstein

Så det beror ju på vad man har för förväntningar på resultatet hur man ser på det.

Ett annat citat av Einstein är:

The measure of intelligence is the ability to change

Omvärlden ändras hela tiden. Marknaden fungerar olika med flera aktörer, mer informationsspridning/desinformationsspridning. Världens ekonomier hänger ihop i allt större utsträckning och styrs omvänt av hopp eller av oro, marknaderna tycks inte vara speciellt effektiva om vi inte med effektivitet avser deras förmåga att förstärka hopp eller oro snarare än “fakta”.

Det finns många alternativ till passiva indexfonder. Välj de citat man gillar bäst beroende på “livsfilosofi”.

1 gillning

Exakt. Därför borde man ju tex lägga ner all aktiv förvaltning. Det fungerar ju inte. :upside_down_face:

10 gillningar

”Jag har en graf åt dig älskling.”

Ni är ju bara för gulliga! :joy::heart:

15 gillningar

Kul med tillbakablick trots det tråkiga börsklimatet förra året.

Tycker grafen börjar bli lite svårläslig med så många staplar per år. Har du övervägt att använda punkter ovanför staplarna som visar avkastningen för index, alltså hur höga staplarna “borde” vara?

Exempel från annat sammanhang:
bild

3 gillningar

Tack för ett fantastiskt avsnitt! Igen. En väldig stark start för 2023, Jan och Carro!

Jag måste säga att jag verkligen uppskattar din ärlighet runt ”investmentbolag-gate”, Jan. You live, you learn.

4 gillningar

Det var ett bra avsnitt som jag nu precis avslutat. Tycker om 12-12-12 och jag kan kontra med 23-20-20 som SEB myntat. Det betyder kort och gott att man sparar 2300 per månad i deras pensionslösningar under 20 år och som resultat kan man få ut 2300 per månad i 20 år. De missade det där “resten av livet” som är den bra grejen med 12-12-12. Istället äter deras avgifter och arvoden upp resten av livet.

När jag tänker på det och allt ni gick igenom så slår det mig att det är otroligt många som antagligen tycker att SEB’s del är bra. När det i själva verket är en urdålig avkastning under en så lång tidsperiod.

Håller just nu på att rotera om mina portföljer och i enlighet med billiga indexfonders paradis kombinerat med avkastande sparkonton får jag en nettoavgift på 0,05% för allt jag investerat. Så glad att se den siffran :slight_smile: :heart: .

7 gillningar

Jag är så tacksam att Jan och Caroline är så ärliga, både kring sina misstag, lärdomar och det faktum att de gillar Avanza, trots att Avanzianerna inte alltid lyckas så bra.

Jag är också tacksam att jag både lyssnade bara lite på optimistiske Jan (kring Storskogen) och mer på den insiktsfulle Jan (som rekommenderar indexfonder och Lysa). Mina pengar ökade något under 2022, trots allt, men bara för att jag lade om mitt sparande under sommaren och att jag kunnat månadsspara så bra.

Så tack för bra avsnitt och för att ni delar med er av alla delar av ert sparande, inte bara de ”fina” delarna!

4 gillningar

Experterna: Så missbedömde vi börsåret 2022:

5 gillningar

Hej!
Tack för ännu ett bra avsnitt.

Ni pratade om att investera i Sverige istället för globalfonder. Men är dollarn verkligen så hög nu, ska den ligga runt ca 10kr så är vi inte långt ifrån?

Eller missar jag nånting?

Jag tror du dribblade bort dig lite kring statistiken för flera år med negativt resultat. Att 2022 är ett negativt år är ju 100% chans eftersom det redan hänt. Huruvida 2023 blir negativt bör då vara typ 25% oavsett 2022. Det här förutsätter att åren är orelaterade, vilket inte är säkert, då får titta på alla negativa år, och se hur många procent av dom som följs av ytterligare ett negativt år: 13 stycken av totalt 36 negativa år. Risken enligt detta ger alltså att 2023 är negativt borde vara 36%. Dom här siffrorna är nog ganska dåliga också men det är tydligt att givet ett negativt år ökar risken att man får ytterligare ett negativt år. Det är dock fortfarande mer sannolikt med ett positivt.

2 gillningar

och den observante, som såg videon, noterade Carolines glädje i ögonen :sweat_smile: :chart_with_upwards_trend: :man_facepalming:

2 gillningar

Suveränt avsnitt och man är lite bortskämd oxh tar nästan för givet Jans engagemang, en stor erloge för allt jobb ni båda lägger ner

3 gillningar

Det går inte att använda statistik på det sättet. Statistik baserat på ett historiskt utfall går inte att rakt av använda för att beräkna sannolikheten för ett framtida utfall då man inte har någon som helst koll på hur olika förutsättningar det är för 2023 jämfört med hur det såg ut för de andra åren. Det blir ett slags falsk matematik att ens räkna på detta.

1 gillning

Tack för ett kanonavsnitt :slight_smile:

Sparhorisonten är ens bäste vän. Men vad med när det inte är så lång sparhorisont kvar. Det är väl då man börjar fretta kring nästa 1, 2, 3 års utveckling, när kapitalet är som störst och man inte har 20-30 års runway framför sig :scream::blush:

3 gillningar

Jag kollade snabbt på detta idag senast, historiskt så har USD ökat vid oro i omvärlden för att senare falla tillbaka, i kristider har den legat norr om 10 och sedan fallit tillbaka till mellan 8-9 kr. Dvs runt 8-9kr har varit en normal nivå i modern tid.

Det finns dock inget som säger att detta upprepar sig, den kanske parkerar sig permanent kring 10kr eller ligger på denna nivå under lång tid framåt. Isåfall grattis till alla er som köpte på er i US / globalfonder långt innan usd rallyt.

Min egen gissning är att den kommer komma ner under 10 vid framåt årets slut. Olika scenarier kan påskynda eller långsams ner den processen. Exempels svensk räntepolitik, Nato ansökan, BNP utv., brottsligheten, bopriser. etc etc.

Lyssnade imorse. Bra som vanligt och statistik som visar nå’t och inte bara är till för statistiskens skull. Nya introt sitter som en smäck. Och kul när Caroline blandar “ojdå, nu zonade jag ut” kring siffrorna med sin variant av Gollums “I’m not listening! I’m not listening!” :hear_no_evil: när Teslaaktierna kommer på tal. :sweat_smile:

Men roligast var ändå insikten jag formulerar så här:
Med en misslyckad dubbelnegation kan man förvirra lyssnarna i arla morgonstund!

6 gillningar

Nej, det också. Men samtidigt, det är direkt felaktigt att säga att risken för ett till negativt år är samma som risken för två negativa år i rad historiskt (minns inte siffran, men ensiffrig procent). Vi har redan ett negativt år bakom oss, vilket gör att vi måste titta på ett urval av år som har 1 negativt år innan för att få en ‘korrekt’ siffra. Hurivida denna siffra faktiskt säger något om framtiden är svårare att säga.

Resonemanget i podden kändes lite som resonemanget att det är säkrare att flyga flygplan om det redan krashat 1 flygplan i år, för det krashar sällan 2.

2 gillningar