Tankeställare: Bättre för median-avanzianen att köpa en indexfond

Det här underlaget kom inte med i avsnittet som kommer på söndag, men jag tycker att jag lagt för mycket arbete på det för att helt skippa det. Det är lite inspirerat av förra årets artikel på samma tema och diskussionen “Hur gick ditt 2021?”.

För att vara supertydlig:

Jämförelsen haltar och är inte 100 % korrekt eftersom datan Avanza ger är totala värdet på kontot inkl. sparkonto, räntefonder och andra produkter. Jämförelsen jag gör är mot 100 % aktier vilket därmed är orättvist.

Däremot tycker jag fortfarande att det är relevant då det går i linje med forskningen och borde ge många en tankeställare. Notera även att man kan fuska och visa lite olika bilder beroende på vilken depå man har och strategi.

Bakgrund

Sedan ett par år tillbaka släpper Avanza varje år en funktion “Mitt Avanzaår” som är ganska trevlig (om än lite buggig). Den ger en översikt som t.ex. följande för mitt 2021:

Mina sponta tankar:

Den genomsnittlige Avanzianen underpresterade mot index - i jämförelsen som Avanza själva gör visar man att snittet underpresterade mot Stockholmsbörsen OMXS30 och DJ USA.

Märkliga jämförelseindex - jag tycker personligen att två bättre jämförelseindex är SIXRX för Stockholmsbörsen då den inkluderar alla bolag än bara de 30 mest omsatta i OMXS30. Dessutom kan man utgå från proxy i form “PLUS Allabolag Sverige” som faktiskt är en fond där man kan få “jämförelseavkastningen”. Den avkastade 39,34 %. Stor skillnad mot 29,07 %.

Det är skillnad på snitt / median - Förra året hade vi följande siffror för 2020. Avanzianens snitt 11,75 %. Men efter diskussionen så förtydligade Avanza det till 20,1 % för dem som endast hade aktier (ej fonder) och median på 12.4 %. Stockholmsbörsen 2020 gjorde 14,83. Genomsnittsinvesteraren hamnade över index men medianen (dvs hälften av Avanzas sparare med aktier) hamnade under. Jag gissar att det ser ut liknande i år.

Genomsnitts-avanzianen mot Stockholmsbörsen och MSCI World

Sammanställer man datan - även om den är något felaktig - så ser det ut som följer:

I tabellform:

År Genomsnittlig Avanza-kund Stockholmsbörsen (SIXRX) Globala börsen Avanzian (100 % aktier) snitt Avanzian (100 % aktier) median
2008 -36,00% -39,00% -32,00%
2009 43,00% 52,50% 37,00%
2010 16,00% 26,68% 14,40%
2011 -16,00% -13,50% -11,44%
2012 8,00% 16,48% 11,60%
2013 17,00% 27,95% 22,70%
2014 8,00% 15,79% 14,30%
2015 16,00% 10,39% 5,90%
2016 6,00% 9,62% 14,10%
2017 6,00% 9,48% 10,60%
2018 -8,82% -4,40% 1,20%
2019 22,55% 34,97% 35,00%
2020 11,80% 14,83% 2,36% 20,10% 12,40%
2021 20,06% 39,40% 35,20%

Lite sammanställning från ovan:

• Genomsnittlige avanzianen har en sämre avkastning än Stockholmsbörsen 11 av de senaste 13 åren

• Genomsnittlige avanzianen har en sämre avkastning än en global indexfond 9 av de senaste 13 åren

Räknar man om det i värdet på 100 kr den 1 januari 2008 så ser det ut som följer:

Avanzas kunder Stockholmsbörsen (SIXRX) Globala börsen
2008 64 kr 61 kr 68 kr
2009 92 kr 93 kr 93 kr
2010 106 kr 118 kr 107 kr
2011 89 kr 102 kr 94 kr
2012 96 kr 119 kr 105 kr
2013 113 kr 152 kr 129 kr
2014 122 kr 176 kr 148 kr
2015 141 kr 194 kr 156 kr
2016 150 kr 213 kr 178 kr
2017 159 kr 233 kr 197 kr
2018 145 kr 223 kr 200 kr
2019 177 kr 301 kr 270 kr
2020 198 kr 345 kr 276 kr
2021 238 kr 481 kr 373 kr

Det är ganska stor skillnad på att ha 238 kr eller 373 kr resp 481 kr.

11 gillningar

Bra jobbat Jan :1st_place_medal::tada::hugs::grin:.
Hur ska vi göra nu? Börja investera aktivt för att inte avvika i från snittet :joy::rofl:. Själv gjorde jag några aktiva fondbyte till andra global indexfonder och resultatet bara 30,5% 2021. :joy:. Ändå underavkastning med ca 5% jämfört med LF Global indexnära. Tråkigt :-1:. Därför är den med i portföljen från start 2022 :1st_place_medal::+1:. Gör mindre skada att bryta tummen än att göra fondbyte :joy::grin: ! Hoppas Avanza tarbort byt/sälj knappen i systemet för alltid. :+1:. Synd att man kan inte spärra det i minst 1 år. :grin::+1:

4 gillningar

Du får ta alla globala indexfonder som finns och likafördela dina pengar i dessa så du slipper byta hela tiden :joy:

8 gillningar

Den enda slutsatsen jag kan dra från dessa data är att den genomsnittliga avanzianen bör flytta sin buffert, bostadssparande och 60/40-hink bort från Avanza som plattform. På så sätt skulle deras statistik se snyggare ut de år då börsen går bra.

Om man istället har ett mål med sina hinkar som inte är 100/0 så bör man ta denna jämförelse med en STOR nypa salt.

7 gillningar

Edit: inlägget från @Johann nedan gör det här inlägget överflödigt. Nothing to see here… move along.

Avanzas snittsiffra är så meningslös att den knappt är värd att kommenteras djupare. Men här kommer ändå en liten kommentar, med reservation för att jag har otur när jag tänker:

Avanza ökade antalet kunder med 30% under 2021. Det är en faktor som påverkar snitt-siffran högst märkbart men som inte nämnts här på forumet vad jag sett.

Om man antar att de nya kunderna fördelats jämnt över året så sänker det snittsiffran med runt 12%. Grovt och slarvigt räknat.

Det vill säga, om Avanzas snitt hade matchat index så hade det i praktiken betytt att avanzianerna slog index eftersom en betydande del av kunderna har varit investerade kortare än 12 månader senaste året.

5 gillningar

Så här svarade Avanza hur de gjorde beräkningen:

Hej! Analysen inkluderar alla kunder som har över 10 000 SEK i totalt sparande samt innehar en form av sparande i värdepapper (den exkluderar dock nyblivna kunder under året). Samtliga konton tas med i beräkningen förutom det som är dolt på översikten.

4 gillningar

Du tror inte att Avanza redan räknat bort kunder som började sin investeringsresa, säg i november?

Tack för infon. Med tanke på hur meningslös siffran är så förutsätter jag ingenting kring deras urval.

Även om just denna statistik är haltande, så finns det ju redan överväldigande statistik som visar att småsparare underpresterar index…

Jan har t.ex. tagit upp Lynch många gånger, klistrar in ett citat för nya forummedlemmar:

Om man vill vara positiv så har utfallet för privatinvesterare varit ännu sämre historisk. När den legendariske förvaltaren Peter Lynch på Fidelity Magellan Fund (1977–1990) summerade sin gärning konstaterade han att genomsnittskunden hade förlorat pengar. Detta trots att fonden levererade en avkastning på 29 procent per år i 13 år. Andelsägarna hade panikerat och sålt på botten för att sedan gått in i fonden igen på toppen. Något kanske har blivit bättre med åren trots allt.

Vi kan också titta på senaste JP Morgan Guide to the Market som precis kom ut i veckan och som jag tycker är väldigt läsvärda.

Vi kan titta på favoritaktier i Sverige som diskuterats tidigare. Kan spoila att detta var de två mest ägda aktierna hos personer 31-60 år:

Och det finns hundratals liknande studier, många som Jan tagit upp i tidigare avsnitt. Median-avanzianen borde definitivt ägda indexfonder.

9 gillningar

Absolut, jag vet inte om ditt svar var riktat till mig. Jag är helt med på att småsparare underpresterar index.

Det jag vänder mig mot är att snittsiffran används som nåt slags måttstock. Det måste finnas många intelligenta medarbetare på Avanza som skäms över funktionen.

1 gillning

Avanzas snittsiffra är ganska meningslös att göra jämförelser med.
Som Jan själv är inne på så påverkar andelen ränta i portföljerna.

Jag kan ta min portfölj som exempel, som visar hur missvisande det blir.

Aktiefonder: +30,9%
Räntefonder: +1,9%
Utveckling Avanza: +20,9%
Sparkonton utanför Avanza: +0,8%
Utveckling total portfölj: +16,3%

Den totala portföljen är ganska lik nybörjarportföljen. Totalt 56% aktier/44% ränta. Alla hinkar är inräknade, även bufferten.

Det vore intressant att få mer statistik från Avanza, t.ex. riskjusterad avkastning. Annars skulle alla innehav i alla banker behöva tas med.

3 gillningar

Jag kan bara hålla med, men Avanza är ju vinstdrivande och deras incitament är att öka intresset för investerande generellt och bör ju knappast ses som en service utan snarare som en pepp att trycka in ännu mer 2022.

För mig är årslistor som denna att betrakta som ett generellt reklammejl el dyl. Att få med alla banker vore ju intressant, men då blir det väl mer en sak för SCB. Avanza har ju inget intresse av att låta användarna upptäcka andra ställen som erbjuder ISK. :slight_smile:

3 gillningar

Inte för att vara sån, men det var ju precis det du gjorde :kissing_heart:

4 gillningar

Alla banker är vinstdrivande inte bara Avanza. Det vad jag kan se med avanza statistik är bara positivt att småsparare ska investera i indexfonder helst globala och ha inte så mycket räntor i sina Isk långsiktigt. Vad är det fel med det? Bankerna får så mycket intäkter i courtage varje dag att det borde vara även i Avanzas intresse att redovisa bättre ciffror då småsparare snittet slår index. Det skulle varit större problem och mer missvisade om de uppmuntrade småsparare vara ännu mer aktiva. Det skriver även Nicklas Andersson sparekonom att man ska hålla sig till billiga indexfonder då det är svårt slå index långsiktigt. :+1:. De har skrivit många gånger Global indexfond och om man vill ha en del Sveriges index långsiktigt. Ser inte så mycket fel med det :+1:. Tycker Ni att det skulle se bättre ut mindre missvisande om de redovisade att småsparare är så duktiga aktiva slår index. De redovisar att snittet inte slår Avanza Zero långsiktigt och anser att det är utmärkt fond långsiktigt som kostar 0kr i avg. Vad vinnerAvanza på när de släpper statistik att det är bättre investera i indexfonder än att vara själv aktiv som snittet även om snittet kan vara lite fel ? Tycker ni att vanliga banker är mer transparenta då de inte släpper någon statistik men uppmuntrar egna rådgivare välja in dyra aktiva fonder åt kunderna ?:thinking:. Bryr mig inte om Avanza och försvarar inte de men bara undrar då jag anser att Avanza/Nordnet gör mer rätt än fel och är mer småspararvänliga än storbankerna :+1:.

2 gillningar

Självklart är de det. Jag menar att Spotify inte tipsar om Deezer eller SoundCloud i sina utskick heller och inte redovisar hur jag lyssnat där. Mitt inlägg var ett svar på @NiclasB inlägg.

Det är inget fel någonstans. Det skrev jag inte heller. Jag menar bara att man får ta siffrorna för vad de är. Om man har en miljon i högriskaktier på Avanza och en miljon i guld på annat håll blir siffrorna skeva.

Till protokollet: Jag älskar Avanza. De redovisar tydligt vad jag vill veta och tjafsar inte med färgglad appdesign eller gömmer utvecklingen vid ombalansering under året.

1 gillning

Själv jämför jag mig inte med Avanza snittet. Det vad jag gör är att jag jämför mig med global indexfonden att inte underprestera det. :+1::joy::grin:

1 gillning

Yes så här tror jag det ser ut för många.

Jag har en del pengar på ett sparkonto i avanza som drar ner min statistik. Säg att du har 100k i torrt krut så pajjar det ganska mkt om du bara har 300k investerat i övrigt

1 gillning

Är det inte på något sätt väldigt demoraliserande att om man försöker själv, sätter sig in i aktier så går det förmodligen sämre än om man bara köper en indexfond? Vilket vilken dumbom som helst kan. Känns fundamentalt orättvist även om statistiken inte ljuger

Varför det?

Är det inte så att man är dumbom om man försöker göra något som har statistiken mot sig (och förväntar sig annat resultat)?

6 gillningar