Kan ju också ha att göra med att de mest ägda aktierna i Sverige inte gått så jättebra under de senaste åren
Ericsson är den mest ägda aktien
De fyra mest ägda aktierna i Sverige är Ericsson, som ingår i nästan 15 procent av aktieportföljerna, Telia, SEB och Swedbank. De enda länet där den vanligaste aktien inte är någon av de fyra ovanstående är Gävleborg, där Sandvik är den mest ägda aktien. Om man istället tittar på kommunnivå blir det tydligare att stora arbetsgivare sätter sin prägel på aktieägandet. Volvo är exempelvis den vanligaste aktien i Skövde, Olofström, Eskilstuna och Arvika, medan Dala Energi dominerar i Leksand, Rättvik och Gagnef och Nibe är den vanligaste aktien i Markaryd.
Den genomsnittliga Avanzakunden underpresterade 9 av 11 år
Jan: Morningstars studie ”Mind the Gap” visar samma sak. Tittar vi på bilden vi hade med tidigare i år, om hur det har gått för den genomsnittliga Avanzakunden i förhållande till Stockholmsbörsen, så är det också så att de har underpresterat under 9 av 11 år. Så 9 av 11 år hade det varit bättre för den genomsnittliga Avanzakunden att bara ha en svensk indexfond, än att ha det som man har själv.
Det är att jämföras med smala gratis fonden Avanza Zero. . Alltså 9 år av 11 underpresterar småsparare Avanza Zero. . Avanza Zero är ändå mycket bredare än majoriteten aktiesparare portföljer på Avanza.
Många privata arbetsgivare har dessutom aktie, option, konvertibel och bonusprogram som är villkorade med att du arbetar kvar x antal år.
Många ägg i samma korg blir det.
Är inte helt “rättvist” att ta med alla som har pengar på Avanza. Vet flera som öppnat konto och är helt frånvarande och inte gjort några val på flera år. Kanske skulle vara mer intressant att jämföra avkastning i förhållande till total kapital eller årligt instoppat kapital eller varför inte i förhållande till antal affärer man gjort.
Inte säkert att ovanstående ger en mer rättvis bild, men ändå lite konstigt att ta med alla som har ett konto på Avanza i denna jämförelse.
Tänk att få typ standardavvikelse eller några percentiler på den grafen. Skulle bli extremt förvånad om inte spridningen är mycket större för de med färre aktier.
Så jag skulle väl säga att Avanza-kollektivet har en ganska stor aktie-exponering och inte så mycket räntor eller bankkonto som vi ibland tror i diskussionerna.
Snabba slutsatser. Kika på listan över mest ägda aktierna i Sverige på Avanza.
Investor -19%, SBB -70%, Volvo -14%…
Det är väl inte omöjligt att det finns en övervikt mot aktier som gått extra dåligt i år samtidigt som en del av kapitalet ligger i räntefonder eller sparkonto.
Jag skulle gissa att många har mer risk i sina tillgångar på Avanza än vad dom har generellt för portföljen. Tex tror jag att fondrobotar har tagit mycket av Avanzas indexsparares tillgångar, men att man ändå har en del av portföljen som man tar högre risk i på Avanzas plattform…
Det här säger ju egentligen ingenting, men här kommer en annan “tankeställare”:
Mellan 2000 och 2021 hade det varit bättre med Räntefond än Globalt Aktieindex.
Precis som att jag inte vet vilka aktier som kommer prestera bra, så vet jag inte heller vilka tillgångsslag som kommer prestera bra, därför rekommenderar jag att verkligen “köpa hela stacken” – alltså inte bara köpa alla aktier, utan också köpa alla tillgångsslag.
Intressant, jag är generellt lite ränterädd då jag har lång horisont och inte vill missa avkastning. Men om räntor ändå kan prestera nära aktier så är det en bra tankeställare för diversifieringen.
Hur köper du det och vad blir års avg? Inte så vanligt hitta samma rek som du ger att man ska köpa alla tillgångslag ? Majoriteten rek aktie index långsiktigt ? Eller du har så lång börs erfarenhet och något likt bankrådgivare utbildning att man kan följa dina goda råd ? .
Oberoende rådgivare som småspararguiden rek något annat . Lysa rek liknande långsiktigt,Jan följer efter de och många andra . Avanza/Nordnet sparekonomer förespråkar också så mycket aktier som möjligt långsiktigt. Inga räntor,guld och liknande . Hur tänker de ? Fondrobotar kör också långsiktigt 100% aktie index. Vad gör de för fel ?