Vem har fått bäst avkastning historiskt i premiepensionen? | Den aktive med fondval eller den passive med förvalet... 🤔

Ja, hur stor del av den hela populationen tror ni på riktigt är den här typen av människor?

För mig är det här ungefär samma argument som jag brukade få höra när jag jämförde Stockholmsbörsen med den genomsnittlige Avanzianen (som inte slår index) och fick höra: “Det finns de som har räntor på Avanza, Sparkonto+ och inte ligger med 100%-exponering.” Till slut fick jag siffrorna och det visade sig att den delen var en extremt liten del som inte påverkade mitt resonemang överhuvudtaget.

Vi kan absolut vara överens om att det inte gäller 100% av alla. Kanske inte dig som läser det här.

Men! Min poäng med resonemanget (och alla mina resonemang) är INTE att det ska täcka in ALLA specialfall, alla unikum, eller vara ens 100% rätt. Jag spelar spelet “tillräckligt bra”, inte spelet “perfekt”. Jag behöver inte nå alla, tvärtom. För mig räcker det att “jag har rätt i de flesta fall”.

Så jag skulle i så fall spela över bollen till er, visa mig på vilket sätt som resonemanget ovan INTE gäller för en majoritet av sparare?

5 gillningar