Det vore verkligen superintressant att få höra hur dessa personer har agerat, oavsett om det beror på tur eller någon form av strategi, eller kombination därav. I övrigt är det förstås bara att gratulera!
Noterar att alla är över 50 år och att de placerat pengar i aktiefonder under en fantastisk börsperiod de senaste 20 åren. Troligtvis har de maxat inbetalningar, tagit stor risk och haft åren på sin sida.
Att maxa inbetalningarna ger i sig långt ifrån dessa summor. Så det är inte en nödvändig förutsättning även om det förstås underlättar. Även om de hade haft AP7 Såfa hela perioden hade de ju haft aktiefonder men det hade inte räckt till dessa nivåer.
Enig. 6,7 mille är ju hysterisk utveckling med tanke på vad som sätts in. Där är det någon som lyckats tajma köp och sälj i olika branschfonder samt gått ur inför börsfall för att fiska på botten.
Det räcker nog med två riktigt stora lyckokast, alltså som att under två enstaka år under perioden få så hög avkastning som Mats Svensson år 2009 och i övrigt medelmåttig avkastning resten av perioden.
Från 2020. Mannen från Uddevalla låg i topp även då men har fått en ganska blygsam ökning på 13% under 2021. Mannen från Nacka hade dock 31% under 2021. Givetvis går det inte säkert säga att det är samma personer men det är ganska troligt.
Dock skulle det vara intressant att se hur listan ser ut efter Ukraina-kriget, kanske ligger några tungt i Rysslandfonder.
Det är väl intressant att se? För mig är det en inspiration i mitt sparande, att det går att nå högt och att det kan löna sig att vara aktiv. Man kan förstås jämföra med hur man ligger till själv.
Ännu intressantare vore det förstås att få veta lite om några av personerna, hur de tänkt och agerat. En sådan person har skrivit tidigare i detta forum men tyvärr kom det inte fram några intressanta detaljer. Kanske kan någon på listan träda fram nu? Det är ju inte osannolikt att någon/några på listan följer detta forum och kanske vill berätta något. Det finns ju andra långa trådar om vad folk har i lön eller tjänstepension. Är man inte intresserad behöver man kanske inte kommentera?
Jag utgår från att jag inte kan lyckas bättre än genomsnittet med egna val, jag väljer AP7 Såfa
Jag utgår från att det är möjligt att lyckas bättre och att ju mer jag anstränger mig, desto större är chansen
Jag är av andra typen och jag är inte ensam. Givet den inställningen är statistik på gruppnivå inte intressant då jag räknar med att jag via nedlagt arbete och intresse har mycket goda förutsättningar att lyckas bättre än AP7 Såfa. Precis som med allt annat i livet, anstränger man sig kan man få bättre betyg i skolan, bättre jobb/lön etc. Svårare än så är det inte. Personerna på listan måste ha tänkt på liknande sätt, eller hur?
Ser du rent statistiskt på gruppen “aktivt vald portfölj” så är ju detta en salig blandning av de som chansar friskt, valt några gånger och sen inte bevakat (Ryssland…) etc och de som verkligen lagt tid och intresse på analys och aktiva val, bevakat ofta etc. Jag räknar då med att den mer aktiva delen av de aktiva också lyckas bättre än snittet i gruppen “aktivt vald portfölj” och att jag då utgår från att jag också kan ligga i den delen, säg övre kvartilen i gruppen “aktivt vald portfölj”. Varför? Jo för att så har det sett ut tidigare i livet med utbildning, jobb/lön etc. för mig. Inga garantier men jag försöker!
Så här tänker jag kring varför jag tror mig kunna lyckas bättre än snittet i gruppen “aktivt vald porfölj” och kanske då ligga i övre kvartilen snarare än på snitt/median inom den gruppen
Jag tror jag är hyfsat smart, har klarat mig igenom civilingenjörsutbildning med höga betyg, fått jättebra jobb och hög lön
Jag kan tillämpa ingenjörsmässiga metoder i mina analyser och val
Jag ser sunt på “forskningen” och förstår när denna är tillämpbar och inte, dvs frånvaron av forskningstöd för exakt mina investeringsstrategier är inget som hindrar mig att lyckas med dessa
Jag är intresserad
Jag är beredd att lägga tid på det
Jag tycker att det är kul
Ser du på gruppen “inget aktivt val” så finns ingen koppling alls till ansträngning eller intresse, endast ingångsåret avgör snittavkastningen i jämförelse med andra.
Oavsett detta är det väl ändå alltid intressant att jämföra med hur man själv ligger.
Man kan ju se vilka fonder som har trendat bäst i år och bli klar över att samma fonder kan ligga i toppen förvånandsvärt länge. Den informationen kan vara värdefull eftersom det är sådana fonder som de flesta vill äga.
Det finns andra sidor som visar samma sak men inte med färre knapptryckningar.
Ok, ja då förstår jag. Ja om man aktivt försöker slå marknaden med momentumstrategier kanske det finns ett uns av intresse att titta på vilka fonder som gått bäst. Men för mig som investerar i marknadsportföljen och accepterar avkastningen jag får, är det totalt ointressant.
Jag har begärt ut denna data från Pensionmyndigheten eftersom jag personligen tycker att det är intressant och inspirerande att se att folk kan få bra avkastning i Premiepensionen. Listan med kvinnor kom till för att det förra året inte fanns någon kvinna med i toppen och många av mina klienter är kvinnor och de vill ha ett jämförelsevärde.
Vad är det som är bra avkastning för din del? Är Ap7 Såfan lagom bra avkastning historisk? Det hade varit bra att du presenterar och begär utdrag på alla andra som har underpresterat Ap7 aktiefond . . Då det kan bli ännu mer lockande att hålla sig till Ap7 Såfa när folk inser hur många % har underpresterat Ap7 Såfan . Det fattar vem som helst att det är riktigt svårt slå Ap7 aktiefond med gratis avg och 115% aktier just nu . Att ta fram denna historik med 10 st bästa Ppm konto är samma som när bankerna redovisar vilka aktiva fonder har avkastat bäst på 1 årssikt .
För mig blir det samma sak som att få en lista från Avanza med dom 10 personer som fått bäst avkastning under ett år.
Jag vet fortfarande inte vad jag ska göra med den informationen eftersom jag inte vet någon annat än just deras avkastning.
Vet inte vad jag ska jämföra mig med, eller om det ens realistiskt att jämföra sig mot någon på den listan.
Men det verkar ju vara ett intresse i det här så något är det jag missar.