Meddelande från moderatorn
Utbruten disksussion från tråden: “Ekonomibyrån - Fondblåsningen” så att den kan handal om Ekonomibyråan och @Pellepennan:s strategi i denna tråd.
Fruktansvärt stereotyp och fördummande argumentation. Man kan väl hålla en lite mer nyanserad diskussion. Det finns fördelar med både aktiva fonder och med passiva indexfonder. För aktiva fonder då speciellt om man utnyttjar att de går olika bra över tid och att man då hoppar mellan olika marknader och fonder för att utnyttja just detta.
Jag har aldrig valt fonder baserat på en “rådgivare”/bankman, det finns utmärkta verktyg idag för att välja fonder själv.
Påståendet att man betalar för att en aktiv fond ska slå sitt jämförelseindex är ett falsarium för många.
-
Jag bryr mig inte alls om vilket jämförelseindex en aktiv fond går mot, dock bryr jag mig om vilken marknad fonden går mot och om den marknaden har en positiv trend (annars väljer jag inte fonden eller lämnar den).
-
Jag jämför alltså bara fonder mot varandra, inte mot resp. jämförelseindex. Så ja, här är det helt relevant att jämföra exempelvis en aktivt förvaltad fastighetsfond med en passiv global indexfond. Skulle globala indexfonden mot förmodan gå bättre än andra alternativ jag kan hitta, aktiva eller passiva, kan jag förstås välja den, men i 999 fall av 1000 är det aktiva jag väljer. Jag ratar dock ingen fond på förhand men poppar fonden inte upp vid jämförelse med andra så ratas ju den sämre fonden ändå.
-
Jag tror ingen har undgått att nischade fonder som fastighetsfonder, småbolagsfonder, teknologifonder etc. åtminstone periodvis överakvastar mot indexfonderna och det är då man vill äga dessa fonder. Även Jan Bolmeson går ju in i sådana marknader med argumentation kring att marknaden inte är effektiv där och att detta kan utnyttjas för att få en överavkastning.
Intressant också att det påtalades att avgifterna för aktiva fonder är lägre i Sverige än i många andra länder, inte minst som konsekvens av att alla svenskar fondsparar via PPM och att fondsparande har blivit en folkrörelse.
En fråga, det nämndes att det finns Nobelpris både angående att marknaden är effektiv och att det går att få vinst på aktiv förvaltning. Vilket Nobelpris avses för det senare?