Den här tråden kan bli som att svära i kyrkan. Jag vill söka hjälp att finna metoder som minskar turens inflytande på lyckade val av aktiva fonder! Indexfonder är bevisligen bäst för flerparten av investerare. Uteslutande så för passiva och vanliga investerare. Jag ifrågasätter inte detta. Men det finns dom som lyckas slå index, kanske inte uthålligt, men sker det med tillräckligt stor marginal gör det ju inget om något år blir ett bomår. Utmaningen är en drivkraft i sig. Jag vill försöka och nu är frågan: hur ska jag göra för att hjälpa turen på traven kanske så mycket att den blir det lilla inslaget.
Om det här blir en tråd några nappar på, önskar jag verkligen att diskussionen handlar just om HUR JAG BÄST GARDERAR mitt val av fonder utanför de indexrelaterade. Jag behöver inte påhopp att det är emot vetenskapen eller att det inte går. Där står kunskapen kanske just nu, möjligen håller jag också med. Men accepterar man dessa fakta gör man ju inte heller några framsteg. Dessutom lyckas ju några att slå index. Hur ökar jag sannolikheten att tillhöra dem? Konkret, praktiskt och nu i mina investeringsval, främst inom aktiva fonder.
För att starta diskussionen har jag nedan gjort en enkel lista efter mina egna tankar.
- Identifiera marknadens tillväxtområden. Uthållig tillväxt är en bra grogrund för vinsttillväxt och därmed stigande kurser. Lyssna på marknadens proffs, men gör din egen utvärdering. De tycker ju ofta inte lika. Välj Dina fonder här.
- Inkludera vetenskapens slutsatser där de kan inkluderas i Din strategi. Enligt 5-faktorsmodellen ger ju småbolag en bättre avkastning än genomsnittet. Tom en korg av onoterade bolag ger möjligheter.
- Utnyttja momentumeffekten vid val av fonder. Även om val av tidshorisont är avgörande finns ett tydligt resultat att fonder som gått bra fortsätter att gå bra en ytterligare tid. För detta finns naturligtvis ingen garanti, bara en viss evidens. Var beredd att ompröva valen kvartalsvis. Minst!
- Välj välrenommerade fondförvaltare som lyckats väl senaste tiden och som har en investeringsstrategi för fonden som Du sympatiserar med. Ex storlek på bolag, antal bolag i fonden och mål med urvalet. OBS att välja fondförvaltare som lyckats väl senaste tiden är ett ovetenskapligt men pragmatiskt urvalskriterium.
Det finns studier som visar att ett eget ekonomiskt intresse i att fonden går bra ökar sannolikheten för överavkastning. Exempelvis att lägga in det personliga sparandet av förvaltaren i fonden eller en prestationsbaserad avgift. Finns en sådan ska ev tidigare års förlust avräknas innan ett positivt resultat kan tillgodoräknas. Fonder med ett eget förvaltarintresse kallas ibland boutiquefonder. - Diversifiera. Välj flera områden att satsa på, kanske också två förvaltare per område. Allt för riskspridning.
- Identifiera egna eventuella no go zoner. Tex vapen, alkohol, politiska risker.
- Ny teknik brukar kunna ge väldiga avkastningsmöjligheter, men kan också ge hög risk. Tänk igenom Dina val noga. Ex vätgasbaserad energi, elektronisk valuta, artificiell intelligens…
- Lägg in en bred indexfond med en mindre summa, så har Du enkel och omedelbar koll på hur Din depå utvecklas i förhållande till index. En “rikslikare” hm kanske en “risklikare”