Det är för arbetsamt för mig att backa tillbaka till historiken så jag fejkar ett exempel på dagsfärska data. OBS hypotetiskt men illustrerar principen.
Och:
Detta är inget för nybörjare…
Säg att jag sitter med LF Global Indexnära och går in för att göra en översyn. Jag har rimligen flera fonder men låt oss förenkla det till att jag funderar på om det finns bättre val just nu mot just den fonden.
Jag söker ut fonderna med bäst utveckling senaste månaden på Avanza i Fondlistan och kryssar för ett gäng i toppen men i lite olika marknader. Jag väljer även in LF Global Indexnära och tittar grafiskt.
Schroder ISF Global Energy ser intressant ut men här kommer lite hantverket in. Den typen av fonder är vassa periodvis men skiftar väldigt snabbt ner med samma fart. Sådana undviker jag om jag hittar andra rimliga alternativ.
För att få lite mer klarhet zoomar jag ut lite.
Givet min undvikandestrategi och att indienfonder gått bra länge nu så väljer jag BGF India som ser ut att ha en stabil och fin trend.
Jag begär sälj på LF Global Indexnära.
När likviden finns gör jag en ny utvärdering då jag vill fatta köpbeslut på färskast möjliga indata men säg att det blir BGF India som jag begär köp på.
Sen övervakar jag löpande inför framtida byten på motsvarande sätt.
I själva verket brukar jag ha 3-10 fonder i depån (5 i PPM), beroende på börsläge och behov av att diversifiera. Så det blir i praktiken fler fonder att utvärdera och jämföra med varandra och med kandidater med bättre utveckling på olika tidsperioder.