Berätta om era mentala knep för att klara av att sitta still i båten vid en börskrasch! 💪🏽

Börskrascher kommer och går, det vet vi. Och vi vet också att det bästa man kan göra är att ha en långsiktig, diversifierad portfölj med den risknivån som passar en, att fortsätta månadsspara och att sitta still i båten. Men! När börskraschen väl är ett faktum och man bara ser röda siffror under en längre period, så är det kanske inte lika lätt som man trodde att hålla fast vid sin strategi. Det är lätt hänt att irrationella tankar och känslor får oss att ta dåliga beslut (som att sälja billigt och köpa dyrt).

Att hitta rätt risknivå är ett ämne för sig, så låt oss förutsätta att ens portfölj har den risknivån som är lagom för en själv. Det kan ändå vara väldigt tufft att se portföljens värde minska varje vecka, månad för månad… Kanske halveras värdet så småningom… Vad har ni för (mentala) knep för att stå ut med det? Vid nästa krasch vill jag gärna kunna gå tillbaka till den här tråden för att få lite mental styrka!

2 gillningar

Blunda när du skapar ditt nya lösenord på Avanza. :wink:

14 gillningar

Det handlar väl mer om framing. Om du ramar in nedgången som att du förlorar på den, då är det jobbigt. Men om du ramar in den som att du kan köpa aktier billigare och billigare för varje % som börsen går ner, då är det inte jobbigt, om du har ett långsiktigt sparande. Då är det som att gå in i en affär som har rea, du kan inte vänta på att köpa på dig mer aktier.

5 gillningar

Bryt strömmen, konsumera inga nyheter, bloggar eller finansforum (förlåt Jan :smiley: )

3 gillningar

Jag har en mindre del belåning på min portfölj (typ 18% nu)… när jag märker att belåningsgraden plötsligen går i överstyr då vet jag nu att jag ska växla upp ännu mera.

Det är som en bil som närmar sig en ravin. Det är bara att gasa på så att man lyckas ta rampen och ta sig över misären. :slight_smile:

2 gillningar

Jag brukar tänka på mina ädelmetallstillgångar, det läker ett brustet hjärta :heartpulse:

6 gillningar

Mina tips från Covid dippen! Jag bytte hur portföljutvecklingen visades i Avanza från den senaste veckan/månaden etc. till att visa utvecklingen från start. För mig kändes det betydligt lugnare att se att jag fortfarande låg på plus där, att jag ‘bara backat med tidigare vinster’. Men det kräver ju att man har varit med ett tag redan.

Sedan hjälpte det också för mig att köpa och sälja i lekhinken, och använda den för att tajma marknaden. Gav en känsla av att jag gör någonting åt saken. Lekhinken tappade ca 10%, men jag lärde mig någonting och min passiva hink stod orörd!

8 gillningar

Bra och viktig fråga som vi nog är många som behöver fundera på efter senaste årens bergochdalbana!

Har man rätt risknivå så bör man inte freaka ut … men ett sätt att mentalt förbereda sig är att redan nu räkna ut hur illa det kommer att se ut - så man vänjer sig vid siffran både i minus % och kr. Så kallad tillvänjning. Själv har jag varit igenom ett antal krascher så jag har fått erfarenheten live så att säga, men gör ändå en beräkning för att påminna mig om hur det ”ska” se ut i en krasch.

Genomsnittliga börsnedgången får man räkna med är runt -40% - det finns en tråd jag startade om detta här

Ta sen din aktieandel till -40% i din portfölj så får du hur illa det kommer att se ut i snitt. Tex globala portföljen med 90% aktier kommer i snittkraschen att vara -36%.

Räkna även om det i kr så man vänjer sig vid tanken att så kommer det att se ut. Typ, ”japp, jag kommer i snitt kraschen att ligga minus X hundratusen kr”.

Vill man så kan man såklart anta ett värre fall än snittet för att testa sin motståndskraft. Tex -50%.

I tråden ovan står också hur många månader björnmarknader i snitt håller på. Det är oftast inte en sprint-krasch som Corona var utan mer maraton-utdraget lopp där uthållighet är något att förbereda sig på.

Jag har även skrivit ner varför jag ha de olika portföljerna, hur lång sikt de är på, hur jag tänkt när jag investerat så att jag påminner mig om det när det känns som om man håller på att freaka ut … i mitt fall senaste var i finanskrisen 2008. Det är också ett bra sätt att hålla huvudet kallt, för det är precis vad det handlar om.

4 gillningar

Att vi “vet” att det är bäst att sitta still i båten är en sanning med modifikation. Det passar säkert en del men långt ifrån alla håller med.
Jag själv “lider” av att se mitt portföljvärde sjunka mer än kanske 5-10% och har detta som min viktigaste målsättning. Konsekvensen har blivit att jag aldrig drabbas av stora förluster. Steg nummer två är att få bra avkastning vilket är ett mer positivt sätt att arbeta på. Med hela kapitalet intakt har jag mycket större möjlighet till bra avkastning än om jag bara har halva kvar.

Så mitt mentala knep är att undvika stora nedgångar genom att inte sitta still i båten.

Att köpa mer när det går ner är rätt om ditt nysparande är relativt stort i förhållande till portföljvärdet. Då sänker du ditt GAV.
Men om du har 1 milj i portföljen och nysparar 2000 kr/månad får det väldigt liten effekt på ditt GAV. Backar portföljen 50% i ett ras blir det tungt att bära mentalt även om du köper billigt med ditt nysparande. Med all sannolikhet återhämtar portföljen sig men det kan i värsta fall ta flera år.

Warren Buffett och Peter Lynch sålde inte sina innehav i de krasher de gått igenom.

Sidan 8 här. Genomsnittsspararen försöker tajma marknaden och får ett resultat på 2.6% per år mot att bara ha allt kvar i marknaden och få 7%.

Om du missar endast ett fåtal av de bästa dagarna i marknaden kommer du underprestera markant.

3 gillningar

Jag skiter bara i att logga in och titta på eländet, det är säkrast så.

4 gillningar

Övertala dej själv att längta efter en krasch eftersom du då kommer att köpa allt mycket billigare med de nya pengar du investerar! Just nu ligger vi på PE=30 eller nåt sånt i marknaden. Förväntad avkastning ca 3% alltså. Tänk om det kraschar till PE=10. Wow :slight_smile: Time to get rich.

1 gillning

Högaktuellt och intressant ämne. Visst finns det olyckskorpar som kraxar om börskrasch varje år, men nu är det en del tungviktare (Grantham tex) som verkligen varnar skarpt för en kommande krasch i USA. När eller ens om… det vet ingen såklart.

Grantham gör ju också analysen att det sällan är specifika händelser, typ Corona, som orsakar en krasch utan snarare år av övervärderingar, iaf som jag tolkade det.

Det här är första gången i min korta ”börskarriär” som jag nu väljer att inte sitta still i båten. Har bara investerat i 5-6 år, trots att jag är snart 50 och jag känner att jag inte har tiden att ta ikapp ett ev ras.

Därför har jag precis påbörjat en modifiering av min risknivå. Planen är nu att minska månadsinsättningarna på börsen från 11k till 8k, där 3000 istället sätts in på sparkonto månadsvis. Jag planerar också sälja av en del av mitt innehav och även lägga detta på sparkonto.

Min tanke är att om det börjar gå neråt så kan det gå fort och då är det redan försent att sälja. Därför säljer jag av en del månadsvis nu och om det skulle barka neråt snart eller om ett par år, så kanske jag istället ökar månadssparandet igen.

Det här agerandet kan säkert komma att kosta mig en del i förlorad avkastning, men det handlar för mig om att säkra upp en del av det jag har och att vara bekväm med min risknivå.

Om man väljer att köra på som vanligt med sin strategi så tror jag att det bästa mentala knepet är att automatisera och inte läsa så mycket om börsen. Iaf om ens strategi är att månadsspara i indexfonder. Försök glömma bort att du har dom.

4 gillningar

Har själv funderar på att skapa en tråd av denna typ, men har så absurda metoder och egentligen total kontraproduktiv mental bokföring som kostar pengar men sjukt nog fungerar… bara rädd för att bli idiotförklarad :joy:

2 gillningar

@Guldfeber Nu är jag nyfiken! Shoot! :slightly_smiling_face:

Sluta logga in och njut av livet. Redan nu borde man skita i att logga in. Det behövs ju inte när allt är automatiserat. Man får jobba mot instinkten titta hela j*vla tiden.

3 gillningar

Jag har inte varit i ett enormt dopp än (covid dip kan vara det värsta), men för att vara ärlig för mig låter det mer spännande än läskigt. Det blir så billigt att köpa mer. Naturligtvis kan jag å andra sidan sitta och undra hur länge doppet kommer att vara, men den första tanken som kommer är definitivt mer optimism än tvärtom.

Eftersom en stor del av “problemet” sitter i huvudet handlar det om att lura sig själv. Ditt sätt är faktiskt inte så dumt. Att se till att det ursprungliga kapitalet är intakt och tillåta sig att spela med orealiserade vinster skulle jag kunna tänka mig om jag inte hade någon annan speciell plan. Nu har jag i och för sig det och säljer på ett tidigare stadium, men ändå.

1 gillning

Ser till att ha tillräckligt mycket torrt krut så jag ligger precis på gränsen mellan att tycka en krasch vore jobbig och samtidigt härlig, så jag kan köpa in mig billigt.

1 gillning

Att ha mycket torrt krut betyder att du har mycket likvider som inte avkastar. Det är också en kostnad, speciellt med tanke på att börsen nästan alltid går upp.

1 gillning