Berätta om era mentala knep för att klara av att sitta still i båten vid en börskrasch! :muscle:t4:

Att klara sitta still i en börskrasch är något man måste förbereda sig mentalt på och i förväg genom att välja en risknivå som gör att man sover gott i alla börsklimat. Så att man vet exakt vad man ska göra när det väl smäller och då vara kan ”följa planen” och lägga känslorna åt sidan.

Jag har nästan 100% aktier och det är ett högst medvetet val, jag har funderat i många år om jag klarar vara kall och sitta still när det dippar, och det har gått bra hittills. Jag vill tro att jag orkar i tuffare scenarion än det vi upplevde 2020 också, som när allt kommer omkring var ganska snällt i efterhand.

Tror man inte man orkar sitta still när det stormar får man justera innehavet i portföljen så att en krasch blir drägligare genom att blanda upp portföljen med andra tillgångar. Rika tillsammans har ju flera bra alternativ för detta.

1 gillning

@JohnDoe Hur stor andel av portföljen har du i ädelmetaller? Jag tänker att ädelmetallsandelen behöver ha en viss storlek så att den verkligen fångar upp ett fall i portföljen.

1 gillning

Visst kan man sitta still i båten när det stormar. Men sen slutar det blåsa och få sitter du där, i din eka, utan åror i mitten av Stilla Havet.

1929 krashade marknaden i USA i stort sett ner i källaren. 30 år senare var den tillbaka på samma nivå. Inflation ej inräknat.

1 gillning

Jag brukar ha den inställd på tre år, sen delar jag vinsten på 3 innan jag tänker något om det. Under Coronadippen var jag som värst nere på ~6-7% per år, då är det lättare att ta det med en axelryckning. :man_shrugging:

3 gillningar

Jag blundar och hoppas det blir bättre imorgon. :see_no_evil:

Fortsätt göra detta tills det ljusnar. :star_struck:

Bara för att mjölken blev utspilld behöver man inte förstöra hinken. Den är fortfarande utspilld.

Hinken kommer fyllas igen.

Det absolut bästa tror jag är mental bokföring i form av 3-4 hinkar strategin.

Man har en hink i botten som är opåverkad.

En därefter som gått ner en del.

Efter det kommer passiva hinken som är halverad eller värre. Fast dessa pengar skulle inte användas på länge så man behöver inte få panik över dom just nu.

I senaste coronakrisen mindes jag vad vi sjöng på kyrkans barntimmar för 32 år sedan:

“Bygg inte hus på en sandig strand
Bygg inte hus på grus
Kanske verkar det ok men en dag du ångrar dig
Du måste bygga huset en gång till.

Du måste bygga huset på ett berg,
på en stadig grund som inte rubbar sig
Så när stormen blåser på
har du frid i ditt hus ändå.”

Jag påmindes då om att jag vill ha en permanentportfölj som kan vara min stadiga grund när det stormar.

Hoppas detta var till någon hjälp!

2 gillningar

Istället för att tänka att värdet minskar tänk så billig börsen är nu pga kraschen.

Att läsa Jans avsnitt om börskrascher är också bra. Den kan man läsa lite då och då för att förbereda sig mentalt. :slight_smile:

3 gillningar

100% spritt över fysiska ädelmetaller, gruvbolag och streamers.

Ja det är såklar mardrömsscenariot men alla björnmarknader ser inte ut så, som tur är.

Se en tråd jag startade med statistik över historiska björnmarknader

Det här är så klart olika för alla. För vissa fungerar det att sluta logga in, för andra som följer marknaden lite mer noggrant än så krävs någonting annat.

Det första man måste vara medveten om är hur svårt det kan vara att se sina besparingar sjunka med 50 %. Man kanske har byggt upp sitt portföljvärde under flera år och har aldrig upplevt det här tidigare. Det finns ett flera inlägg på DI’s Börssnack där skribenter blivit mer eller mindre självmordsbenägna efter ha förlorat det man byggd upp under många år.

Signaturen Dumsnäll skriver under finanskrisen:

Tog 31 år med en usel lön som aldrig blev större än 12686kr, före skatt, att nå 2.4 milj. Tog 2 år att förlora alltihop. Då detta blir ett av mina sista inlägg på BS, så fick jag rådet av de som kan sånt här att ge utlopp för min frustration istället för att hålla tyst.

Sedan följer ett gripande inlägg med många kommentarer.

När nedgången kommer tycker jag det är psykologiskt viktigt (för mig) att ha tillgång till “torrt krut”. Man vill kunna utnyttja en kraftig nedgång. Att sitta 100 % investerad och bara se kapitalet sjunka är inte en situation jag vill hamna i. Jag minns situationer under 2008 där jag lade ut skamordrar på aktier långt under marknadspris före jag reste till jobbet som ibland gick igenom. Minns särskilt en morgon när jag kom in till jobbet och såg att jag till min förvåning hade plockat två aktier till vrakpris som redan var upp 50 % redan när jag loggade in någon timme senare. Jag tror inte att jag kommer uppleva en sådan marknad under min livstid igen men tiden får visa vägen.

Problemet med att avsätta mer likvider till marknaden under en kris är bara att det är väldigt, väldigt svårt när man upplever att världen samtidigt är i förfall. En dag under finanskrisen aviserade både VD på mitt och sambons bolag att personalen ska minska med 10 respektive 15 %. Vi jobbar i helt olika branscher. Att då samtidigt tänka att man ska putsa in en större andel av sparandet in på marknaden är inte direkt lätt. Man kanske är näst på tur. Det är en risk som kommer att störa nattsömnen för de flesta. Att samtidigt köpa när marknaden är ned 40-50 % från toppen kommer högst sannolikt att ge oerhört god avkastning på sikt. Kanske ett tillfälle som aldrig ges igen. Det gäller bara att hålla ut under en tid …om man kan leva med risken dvs.

Investerar man i aktier och inte i indexfonder finns det ett annat knep. Säg att man sitter 100 % investerad och det inte finns någonstans man kan ta av. Då kan man istället välja att skruva upp risken genom att släppa icke-cykliska, defensiva sektorer för att istället fokusera på cykliska. Under finanskrisen föll en del banker och råvaruproducenter så mycket som 95 % ifrån sina tidigare toppar. Boliden handlades exempelvis till 15 kr (idag 332 kr).

Marknadstajming är ibland ett skällsord på detta forumet och man menar att alla former är ovetenskapliga. Jag står dock fast vid att köpa så mycket det går vid kraftiga ras alltid är en god idé på lång sikt (om man kan hantera psykologin). Vid coronaraset förra året avbröt jag exempelvis mitt månadsparande och köpte för fulla muggar istället. Trodde förvisso att vi hade 20 % till kvar till botten så det var väl ren tur att det vände upp så snabbt. I detta fallet handlade det i huvudsak om mitt bolags likvider och där kan man alltid trolla fram lite extra kapital. Något som kan vara svårare privat.

5 gillningar

Jag skulle inte kalla detta marknadstajming. För mig är marknadstajming när man med någon metod försöker anpassa sig efter förväntning på när en uppgång eller nedgång ska ske.
Att köpa mer efter en nedgång är riskanpassning. Man agerar inte efter en förväntning på när uppgången kommer ske. Man agerar efter att prisläget på att gå in i marknaden har förbättras. Alltså man ökar inte sin allokering i aktier med förväntan på när uppgången ska ske, alltså att man kommer få en rejäl uppgång på kort sikt (oförändrat väntevärde).

Utan på att prisläget förbättrats vilket ökat väntevärdet på lång sikt.

3 gillningar

Man skall inte sitta och titta på röda siffror och sitta still i båten. Sälj när det verkar vara en större nedgång och köp tillbaka när det sjunkit ännu mer. Då har du iallafall räddat en hel del av dina tillgångar.

Hur vet man om det är en större nedgång och inte bara en vanlig liten dipp som kommer ett par gånger per år?

4 gillningar

Svårt att veta men men går det under 7-8 % säljer jag. Sen beror det på omständigheterna som när det stod klart att det var en pandemi sålde jag allt och tjänade en hel del på att inte följa med till botten. Har varit med om flera börsnedgångar och lovat mig själv att dra mig ur i tid vilket är viktigt för att skydda sitt kapital.

Intressant, det finns en del forskning på området som visar att den typen av marknadstajming inte lönar sig.

Lite av den forskningen gås igenom i detta avsnittet.

1 gillning

Jag har samma inställning som du och det har jag aldrig ångrat. Det svåra är dock att våga köpa igen men med lite träning så kommer man över den spärren.

Jag missar hellre början på en uppgång än tvingas följa ner i en djup svacka.

Helt rätt. Att köpa tillbaka är det svåra. Men det är bättre att köpa tillbaka för tidigt än försent. Framförallt i nuläget när så mycket kapital snabbt vill in på marknaden igen.

Svårt att ange en speciell strategi men så snart börsen börjar gå upp igen med några procent så hoppar jag på. Bättre att göra så än att sitta still och förlora 30-40 % som en rejäl nedgång brukar ge. Börsen tar hissen ned och trappan upp så man har tid att hoppa på men hoppa av bör man göra snabbare. Påstår inte att man kan rädda hela nedgången men kan man rädda bara 10 % av sitt kapital är mycket vunnit.

Fast enligt den artikeln här på bloggen så lönar det sig inte att göra så.
Den artikeln länkar i sin tur till forskning som visar att man över tid förlorar ner pengar på förlorad uppgång än vad man vinner på missad nergång.

Har du någon strategi som har ett övertag mot att minska risken/avkastningen genom att minska mängden pengar i marknaden?

Hade den strategin funnits så hade alla hoppat på den. Vissa har mer tur än andra. Undrar hur man gör med alla bulltraps. Börsen rasar med 40%, sen kommer en lättnadsrally på 10%. Hamnar i sidleds ett par veckor och sen faller 20% till. Nä, visar man inga siffror så är det bara bullsh*t enligt mig.

Jag har noterat det också. Därför har man inte tid att vela utan måste bestämma på förhand när och hur man ska agera. Man kan ju inte veta framtiden så ibland säljer man felaktigt men man slipper i alla fall de tunga nedgångarna. Jag har för min del vunnit på det både mentalt och ekonomiskt.

1 gillning