Hade varit väldigt intressant att höra en intervju med någon eller flera av dessa 10 personerna, hur har deras strategi sett ut. Tur eller skicklighet? osv
Det finns ett tak i PPM som begränsar hur stora insättningarna kan bli på ett år, så förutsättningarna/insättningarna är hyfsat lika för de flesta av oss.
Håller med @Nightowl tyvärr. Ser ingen större mening med att intervjua dem. Det är ungefär som listan med dem med högst avkastning på Shareville. Den säger inget och omsättningen är väldigt hög.
Otroligt bra gjort, lite läge där att gå ner på en 50/50 eller kanske 20/80 och inse att det blir inte mycket bättre. Fast jag gissar att detta är personer som inte tänker så
Alla män och över 50 - sannolikt har de tagit extremt hög risk. Survivorship bias. Vi hittar inte att intervjua de väldigt många som det gick åt h***te för
Säkert mycket tur men man kan inte utesluta att det är skicklighet för en del av dem. Just att inte utesluta att det kan vara skicklighet är sånt som kan föra utvecklingen framåt.
Ja det hade verkligen varit intressant att intervjua personen som har 5,99 miljoner och är 50 år, mer än dubbelt så mycket som de andra på listan.
Till skillnad mot vissa andra tror jag inte alls att detta kan förklaras med enbart tur. En viss tur ja, men troligen finns det en strategi bakom som varit väldigt lyckosam. Att bara förklara bort detta med tur tyder på att man underkänner folks förmåga att hitta smarta lösningar på praktiska problem, fondval i premiepension i detta fall. Att man själv ger upp på förhand att ens försöka är ett val man gör men andra kan mycket väl lyckas.
Är ni inte åtminstone lite intresserade? För tänk om det finns smarta sätt att lyckas betydligt bättre än med Såfa? Jag tror det gör det och därför skulle det verkligen vara intressant att se vilken strategi personen haft.
Jag ser helt ärligt inte värdet med det eftersom utfallet inte kommer vara repeterbart. Det är klart att när det finns 6+ miljoner sparare i PPM att du kommer ha några outliers.
Jag brukar tänka på följande tes som vi pratar om i nästa veckas avsnitt:
Var försiktig med vem du följer, hyllar och ser upp till. Var försiktig med vem du ser ner på och undviker att bli. Var försiktig med att tro att 100 % av allt som händer är ett resultat av ansträngning och bra beslut.
Inte helt repeterbart kanske men säkert kan man med en bra strategi och bra tillämpning av den lyckas väldigt bra och hamna på 10 i topp eller åtminstone väldigt nära. Klart att inte allt händer som resultat av ansträngning och bra beslut men en hel del gör trots allt det. Jag tror på människans inneboende förmåga och uppfinningsrikedom. Jag är jätteintresserad av att höra hur personen längst upp på listan agerat.
Det är många som filar på egna metoder för att lyckas betydligt bättre än Såfa. Vissa med mycket raffinerade metoder med backtest, t.o.m. AI. Jag är helt övertygad att det går. Sen finns det givetvis inslag av tur och otur hur man än gör.
Man får granska strategin till att börja med, prova den själv. Resultat är det enda som räknas. Så tänker jag i alla fall. Det är ju också lätt att provköra olika strategier skarpt eller simulerat och lära sig av hur de fungerar i olika scenarios.
Var försiktigt med att se allt i svart eller vitt. Det finns nyanser och olika sätt att lyckas på. Mycket handlar om tillämpning, hur man gör i praktiken. Var försiktig med att tro att 0 % av allt som händer är ett resultat av ansträngning och bra beslut. För olika personer i olika situationer är det snarare en siffra mellan 0 och 100%. Binärt tänkande, antingen eller, är sällan sunt. Finns det något mittemellan? Det är en bra början.
Men du, är det inte du som ser det så Det känns som att du tycker att allt ska vara “aktivt” investerat såsom jag läser dina inlägg ovan och även i tidigare trådar.
Jag tolkar det inte så. Snarare att det är möjligt att placera aktivt, inte bara passivt, och få ett bra resultat. Jag tycker inte att det är kontroversiellt.
Nej, inte alls. Jag personligen föredrar aktiva strategier men det behöver ju inte vara så till 100% för mig resten av livet. Det är ett fritt val. Jag tror på att man kan skörda frukterna av sitt eget tänkande och sin egen ansträngning. Man kan förstås misslyckas men jag föredrar ändå att försöka. Försöka, dra slutsatser, förbättra. Det är sådant som driver utveckligen framåt och för mig personligen är det roligt och intressant dessutom.
Men kan du inte då lägga fram den/de aktiva strategier du använder … jag har sett lite av vad du skrivit i andra trådar senaste veckorna men det är inte så tydligt. Typ hur mycket din strategi slagit index och under hur lång tid? Vilka tillgångar/fonder du använder? Hur fattar du beslut när du byter tillgångsslag? Den typen av information skulle ju tillföra något och ge oss andra något att ta ställning till.
Jag gillar själv att ta lite aktiva “bets” på max 20-25% av en portfölj, men jag gör det mest utifrån makro trender med branschfonder, samt att jag har några lekhinkar med lite kapital för att testa olika investeringstaktiker. Detta för att krydda lite på index anrättningen.
För transparens: Mina lekhinkar är Magic Formula för USA, en modifierad Magic Formula för Sverige, en värde-momentum-low volatility metod för Nordiska midcap-largecap, samt en fond-trendföljning a la Börslabbet. Den senare funderar jag på att lägga ner eftersom den underpresterat. De övriga är relativt nystartade (mindre än 1 år) och jag kör minst 3 år före jag vågar ens närma mig ett påstående om att den “funkar”