Någon mer som behöver markera ointresse för det som diskuteras eller kan det anses räcka nu? Andra trådar att markera motsvarande i?
Syftar du på mina kommentarer?
Går det inte att få ut vilken snittavkastning de har haft också? Det skulle göra det lite lättare att jämföra då.
Jag har inte provat. Du får gärna kontakta dem. Du hittar mejladressen på deras statistiksida. De är väldigt tillmötesgående. 
Jag kontaktade dem en gång om en liknande fråga. Enligt hur jag tolkade svaret så skulle jag få betala för att få ut informationen så jag gick inte vidare med det. Gissar att de är betydligt mer tillmötesgående mot dig…
Det vore en twist. Tänk om folk hade självdistans.
Tack!
23% var verkligen imponerande! Den med lägst har 16% men även det är ju jättebra.
Sen är det olika åldrar med olika exponering för börsklimatet under resp. tidsperiod samt att alla nog inte maxat inbetalningarna och några äldre har säkert även börjat med uttag av kapitalet.
Här har man något att jobba på! Inspirerande!
Min upplevelse är ju att “sequence-of-risk” blir ju väldigt avgörande här (dvs vilken ordning åren kommer). Några bra i år början kan man leva på länge precis som ett par dåliga år i början kommer man aldrig ifatt. Dvs. det handlar inte lika mycket som skicklighet som tur, tyvärr…
Brukar illustreras med grafer just när man tar ut pension:
The chart below shows sequence-of-returns risk in action. Even though both investors start retirement with the same amount, and take the same withdrawals, they have very different results. Why? Because of how different the markets perform when their retirements begin.
Det är ju tufft att argumentera att den gröne investeraren är sämre än den blåa. Kan ju egentligen vara precis tvärtom… (dvs. återigen, går inte att utvärdera strategin baserat på utfallet allena… det är ju processen som skulle varit sjukt intressant att se personerna på topplistan beskriva).
Släpp loss 10 miljoner apor på ett fondtorg så liksom bara måste några lyckas mycket bra. Och andra väldigt dåligt.
Men det är fullt möjligt att åtminstone några på listan inte är en “apa” utan att man faktiskt haft en smart strategi, eller hur? Visst är det kittlande att få veta mer?
Utan någon möjlighet att skilja ut en apa från någon som (teoretiskt) haft en smart strategi så är det ju helt meningslöst att veta hur de har gjort.
Nej men i och med att man ser längs med resan från blå och grön investerare hur deras resultat blir JÄMFÖRT med relevanta jämförelseindex som ju då indikerar up market resp. down market så fungerar det ju ändå ganska hyfsat att se på resultatet.
Jag har aldrig hävdat att man kan utvärdera ENBART enligt resultatet men i fallet personerna på listan så går det ju trots allt att jämföra med AP7 under motsvarande tidsperioder, index etc. Man ser personernas ålder och kan räkna fram hur AP7 eller OMXS30 som exempel gått under den tid de varit aktiva i sparandet med Premiepension och då är det alltså helt möjligt och relevant att jämföra deras utfall och under ganska långa tidsperioder summerat. Någon kanske har lust att räkna på detta och sammanställa en tabell?
Själv jämför jag alltid mitt resultat med OMXS30 och AP7 Såfa för PPM, just för att se mitt resultat i relation till hur dessa presterar givet börsläget. Alltså inte baserat på utfallet allena utan i jämförelse, just för att inte bli lurad av det som du försökte illustrera med kurvorna.
Håller med! Anonyma personer och kapitalet säger väldigt lite mer än att de måste gjort något väldigt rätt eller haft väldigt tur/tagit annan risk under åtminstone en period.
Du med ditt nätverk och sociala media reach - skulle du inte kunna testa att ”efterlysa” en person (eller flera) med 2.5+ miljoner på PPM för att göra ett avsnitt ?
Hade varit sjukt intressant att se när det drog iväg och vilka investeringar som gav det abnormala resultatet över tid. Inte nödvändigtvis för att det skulle vara replikerbart utan som en fallstudie.
Hade också varit spännande att höra hens reflektioner om framgången och vad råden skulle vara så där i backspegeln.
Värt ett försök?
Jag säger bara: Extrem risk och survivorship bias. Majoriteten av personerna på dessa listor är folk som har tagit enorma risker och sen av en slump prickat in marknaden under en längre tid. Detta syns väldigt tydligt när man jämför mellan män och kvinnor. Kvinnor tar lägre risk och är därför kraftigt underrepresenterade på dessa topplistor. Män och andra sidan kommer stå för extremerna och hamna längst upp på topplistan men också längst ner på bottenlistan.
Det skulle vara väldigt intressant om man fick omsättningen i toppen. Av de som fanns med på topplistan 2012 hur många är kvar på topplistan 2022?
Inget som ändrar uträkningen eller slutsatsen, men där är ett fel i bilden …
Första blåa bubblan på 9% ska vara 8%. Men matten är korrekt.
Det kan förklara en del men kanske inte allt. Kvinnor har även lägre medelinkomst, tar ut längre föräldraledighet, har mycket högre sjukfrånvaro etc. Detta märks ju då också via lägre avsättning till premiepension och total sett borde det då vara en minoritet av kvinnor i toppen på listan. Med undantag av första plats så skiljer det dock inte så mycket på beloppen men samtidigt är det olika åldrar. Man skulle vilja faktorisera bort åldersskillnaderna så att det blir lättare att jämföra men det går ju inte med tillgängliga data.
Anekdoter hjälper dig inte att ta bra beslut på börsen. Det behövs volym att analysera och inte ens då är det säkert att det går att dra relevanta slutsatser.
Även om alla bara hade investerat mha av tärnings-beslut så hade det funnits några investerare på toppen av den här listan/i ena tail end på bell curve.
Min erfarenhet är ju att de till och med är direkt kontraproduktiva - “Person X gjorde Y och fick resultatet Z. Därför gör jag också Y för att få Z”. Problemet är att man har ingen aning om förutsättningar, mål, värderingar, process, plan, standarder, kompetensnivå, riskvillighet etc… ![]()
Håller med. Man kan inspireras av andra men måste ändå göra hemläxan själv utifrån sina egna förutsättningar. Den insikten tycker jag saknas här i vissa debatter.