Krockar dock inte AP7 lite med din egen investeringsfilosofi? ![]()
Har som sagt inget emot faktorportföljer. Vi har en diskussion med @Andre_Granstrom i ett kommande avsnitt. Men ser inte riktigt hur det går emot poängen i mitt bildspel? ![]()
(Upplever det fortfarande dessutom svårt att sätta ihop och hålla en sådan portfölj över tid). Men det är en diskussion för en annan dag och tråd. ![]()
Jag tänkte mest på dessa “alfakällor” de nämner och att de går kort vissa aktier, vilket låter väldigt aktivt?
Fast de kanske bara gör det som en del av faktorinvesteringen?
Kan du inte lägga ett mejl till dem och fråga? Om vi inte får svar så kan jag trycka på via mina kanaler.
Det ärliga svaret är att jag inte riktigt förstår vad de menar. Jag vet ju att de kör en del derivat istället för att använda belåning för att höja risken, men det här verkar ju vara något annat.
Det här med “alfa-källor” är något jag faktiskt helt missat att AP7 håller på med. Jag undrar hur stor del av portföljen det gäller, samt hur det utförs? Är det ett system för att välja blankningscase, eller en förvaltare som “stock-pickar”
Jag tror jag ska ta och slänga iväg ett mail till AP7 och fråga.
De har en avdelning som sitter och alectar sig. Hur stor andel den avdelningen har fått röra sig med står i årsredovisningen för AP7 Aktiefond, har jag för mig. Ska se om jag hittar det.
Hoppa till sidan 56 i årsredovisningen så beskriver de kortfattat faktorinvestering och “alternativa strategier”.
Tyvärr hittar jag inte siffran över tradingavdelningens mandat. Har bestämt för mig att jag sett den någonstans, men det var länge sedan.
Hittade det i placeringsriktlinjerna på sidan dokument. Upp till 10% faktor, och 10% alternativa strategier
Intressant att se Active Share (mått på hur mycket innehaven avviker från indexet) ökat rejält, från runt 10% 2015 till nästan 30% 2022. Jag hoppas att detta är mest faktorer & systematiska strategier och inte en massa “alectande”.
Ser att de bland annat överviktar Tillväxtmarknader med 5 procentenheter (medvetet).
Vad är “alectande”? Åtminstone placerar inte AP7 lekhinken baserat på ESG och DEI.
De nämnde 10% aktiva i intervjun RT gjorde med dem, iirc.
Är inte filosofin att den som inte är insatt skall få ett så bra sparande som möjligt? Det görs bäst genom billigt sparande i bred aktiefonder som följer världsindex. Där erbjuder AP7 ett fantastiskt billigt och brett alternativ som är förvalt för alla som har pengar i PPM.
Där hittar jag en knippe fonder som gått bättre än AP7 senaste fem åren. Men. Då måste personen aktivt gått in och valt bort AP7 och valt in denna nya fond som gått bättre. Det kräver kunskap att få rätt. Därav är AP7 bästa alternativet för de allra flesta.
(Avanza Global kom in lite sent, därav inte bra att ha med i 5-års bilden)
Jag har själv inte valt något annat än AP7, då jag gillar att den har hävstång.
Men poängen med tråden är ju just att AP7 aktivt väljer att inte följa världsindex, utan har en active share på 29% enligt diagrammet ovanför.
Hur lyder förklaringen till att AP7 går så bra när man inte följer den “bästa” strategin, en bred global indexfond?
Mellan 15-50% gratis belåning ! Behövs det något mer när börsen går bra i 10-15 år. Billig avg och då blir det naturligt att den slår en vanlig global indexfond som har inte samma möjlighet till gratis eller billig hävstång
. Ap7 aktiefind är en bred global indexfond +15-50% gratis hävstång.
Ställer mig samma fråga. Och om det bara är hävstången som gör skillnad kan man väl erbjuda den rakt av ovanpå en global indexfond och inte behöva hålla på med valutor, blankning etc.
Det är bara lägga på 50% extra avkastning senaste 10-20 år varje år då ser du tydligt att det är nästan bara det som gör skillnad och den stora överavkastningen jämfört med vanlig global indexfond.
Om du ställer frågan till dig själv då borde du kunna svaret direkt eller hur ![]()
?
Men det måste vara till en högre risk då. Om man är villig att ta mer risk genom att välja AP7 uppenbarar sig plötsligt fler alternativ.
Om man förordar en vanlig global indexfond, är AP7’s avkastning då att betrakta som tillfällig och inte hållbar på lång sikt? Annars borde den stående rekommendationen alltid vara global indexfond med belåning.