Krockar inte AP7 med indexfondsfilosofin?

Du vet svaret på din egen fråga. Vad är bäst?

Den aktiva globalfonden AMF Global har slagit AP7 Aktier. Världsindex behöver inte betyda slaviskt MSCI World exempelvis i min värld.

Var någonstans kan jag få 25-50% belåning för 0% i räntan? Samtidigt måste man tåla även 50% extra minus vid nedgångar. Inte många som klarar av detta. Därför är det svårt rek belåning och mycket högre risk samtidigt som vi vet att belåning kostar pengar i ränta när man gör det privat.

Inte de senaste 10 åren i alla fall.

Tror det där är innan AMF betalat tillbaka en del av avgiften då det står 0,4%

Du menar att AP7 har hävstång utan att det kostar dem något?

Jo, varför mina skärmdumpar var från PPM.nu som är primärkällan. Önskar att fler gick till källan istället för ta information från sekundärkällor som oftast inte är korrekta.

Här finns svaret

Vad har AP7 för (negativ) volatilitet?

Kollar man på kurvorna ser den inte ut att ha så mycket mer negativ volatilitet i fallande marknad än en vanlig globalfond, kanske pga att den ägnar sig åt riskhanterande strategier.

Men derivat är väl inte kostnadsfritt för dem?

1 gillning

Nej, derivat borde inte vara helt kostnadsfritt även om de säkerligen kan komma undan ganska billigt jämfört med räntor som vanliga småsparare får betala för belåning.

1 gillning

Bäst före på den informationen har gått ut, om den någonsin har varit korrekt. Hävstången ligger på 15% idag och är bara en av flera riskkomponenter. Se pensionsmyndighetens information om fonden istället.

Ja men grafen visar skillnader i utveckling. Fondrabatten på AMF Aktiefond Global ligger på 0,26% vilket gör att på 10 år får man bara ynka 2,6% extra pga fondrabatten. Det väger inte upp för att AP7 Aktiefond gått betydligt bättre de senaste 10 åren, utan hänsyn till rabatten hos pensionsmyndigheten.

Snälla @Jacke77 , dina kommentarer är inte alls hjälpsamma… Fundera gärna i 30 sekunder innan du trycker på skicka knappen :kissing_heart:

1 gillning

Senaste tre åren har AP7 gått bättre och på fem+ år har AMF gått bättre.
Din graf är inte fel men inte helt rättvisande. Gapet är mindre.
Jag vet dock inte hur mycket och tänker inte kolla upp det heller :sweat_smile:

Inget elakt. Det var bara en komplimang till @Pellepennan ! Men den gillades inte. Inga elaka ord jag använde eller hur? :+1: .PP svar brukar ge framgång :person_tipping_hand:

Avkastningen är iofs helt vid sidan om poängen med AP7 Såfa. Poängen är att för den breda massan är det ett utmärkt val och passar bra in i den filosofin jag uppfattar RT har varit konsekvent med över åren.

1 gillning