Hej! Behöver synpunkter/råd! Jag har aldrig rört mina premiepensionsfonder över huvudtaget. Nu funderar jag på att göra något åt saken. Jag har ca 20 år kvar till pension. Bör jag ta hög risk nu? Jag har i dag AMF Balansfond + AMF Aktiefond Världen. Funderar på att byta till AP7 Såfa som jag hört bra om, den viktar ju efter ålder etc.
Om du har 20 år kvar till pension är AMF Balansfond ett väl konservativit val då det är en blandfond som bara har 25-75% aktier i sig. Ofta rekommenderar man 100% aktier/aktiefonder tills man fyller i 55 för att kunna maximera avkastningen och sen dra ner på risken. Mitt tips är precis som många andra AP7 Såfan och då får du även med nedviktningen i risk när du blir äldre. De senaste 10 åren har den avkastat i snitt 18%. AMF Balansfond har avkastat ca 10%/år.
Då har du sannolikt varit där och ändrat någon gång, då AP7 Såfa var förvalt för dom som inte gjorde något aktivt val när PPM systemet kom. Eller så gjorde du ett aktivt val första gången när det kom
Kanske haft besök på jobbet av någon rådgivare som gjort dessa valen åt dig efter att ni pratat? Annars är standardvalet AP7 Såfa om man inte själv eller via rådgivare valt något annat.
Eller på banken om ni pratat fonder där och de frågat vad du har för fonder i PPM fast man inte varit insatt. Lustigt de skulle valt AMF iofs eftersom det inte är en bank
Det enda jag funderar på är eftersom min högrisk-period nu blir ca 5 år, sänker ngt börsen inom dessa år blir det tungt att komma tillbaka med en mer blandfond (senare).
Om du har 20 år till pension så blir det väl 10 år med max risk, eller missförstår jag? 10 år borde vara tillräckligt långt för att ligga rätt aggressivt.
Svårt att veta hur mycket högre risk du tar med Sofa eftersom vi inte vet hur mycket du har i vardera av AMF fonderna.
Vad är din totala aktieandel med de två fonderna du har idag?
Kanske inte skillnaden är så stor tänker jag
Däremot har du en stor tilt mot Sverige i båda de fonderna medan AP7 reflekterar globala marknaden. Men det kanske var ett medvetet val?
Jag gick efter vad som stod i beskrivningen i bilden jag länkade (dvs 25-75% i räntebärande, vilket torde bli lika då för aktieandelen). Jag har inte kollat faktabladet.