Dags för första aktien!

Hej alla smarta!

Nu har jag bestämt mig för att köpa mina allra första aktie och behöver lite råd och tips.

Jag tror att jag bestämt mig för att min första aktie ska bli Googles Alphabet Inc Class A.
Och då är min fråga, är jag helt ute och cyklar? Och kan jag köpa en aktie via mitt ISK? Och hur funkar det med skatten?

Sen undrar jag också vad som menas med utdelningsaktie?

Snälla, förklara för mig som om jag vore 5 år gammal för om jag ska vara ärlig så är jag nog yngre i aktievärlden :slight_smile:

Tack till er alla!!!

2 gillningar

Jag avråder dig köpa rena aktier. Mycket bättre köpa den här Spp aktiefond Usa.0.21% i avg. Då slipper du förklarningar hur du ska göra bäst. I den breda Usa indexfonden får du allt vad du är ute efter ca 537 st aktier allt på en gång redan från en 50 lapp. :+1::grin:. Isk så klart :+1:

2 gillningar

Jag har en indexfond men vill känna lite action typ… Eller jag vet inte, kanske se om man kan tjäna lite mer än på en långsiktig fond typ… Kanske inte alls en bra ide

3 gillningar

Är du ute och cyklar?
Inte nödvändigtvis. Men jag tycker du bör skapa dig en uppfattning om varför du vill köpa just Alphabet och vilken grund beslutet ligger på.

Kan jag köpa en aktie via mitt ISK?
Ja, det kan du. Däremot brukar ju många rekommendera att lägga utländska aktier i kapitalförsäkring istället eftersom du då slipper kräva tillbaka skillnader i källskatt på utdelningar från utländska skatteverk (en byråkratisk och tidskrävande process). Jag själv köper på ISK eftersom jag inte orkar ha olika konton för utländska respektive Svenska bolag. Struntar helt enkelt i källskatten, tycker det är av mindre värde eftersom jag endast köper aktier i leksyfte.

Hur funkar det med skatten?
Du schablonbeskattas på värdet på kontot. Det vill säga baserat på hur mycket du har på kontot kommer en skatt dras motsvarande 0,375% (just nu).

Läs mer här: Hur beskattas ett ISK? | Avanza

Sen undrar jag också vad som menas med utdelningsaktie?
En utdelningsaktie är en aktie där företaget väljer att dela ut en del av sin vinst till aktieägarna. Exempelvis 2kr per aktie delas ut en gång i kvartalet. Som aktieägare får du alltså 2kr per aktie du äger vid 4 tillfällen på ett år. Om du äger 100st aktier kommer du alltså få 200kr i utdelning per tillfälle.

Läs mer här: Hur fungerar aktieutdelning? | Avanza

Av dina frågor att döma så kanske det finns lite mer du ska lära dig innan du köper akiter, men det vet jag egentligen inget om. Det kanske är så att du redan har ett etablerat sparande med fonder och buffert och vill köpa google för att stilla din nyfikenhet och bara lära dig mera med en ytterst liten post? Fundera som sagt på varför du vill köpa aktien och till vilken nytta.

2 gillningar

Om det känns rätt med den aktien så kör. Man måste ju testa innan man kan utvärdera. Du behöver ju inte trycka in allt kapital på en gång, bara en liten testsumma och se hur det känns. :+1: (Personligen kör jag indexfonder, men hade jag varit sugen på en enskild aktie hade jag köpt)

3 gillningar

Om det var så smidigt hade vi alla sålt indexfonder på den här bloggen RT och börjat köpa rena aktier. :+1::grin:. Majoriteten som är på den här bloggen kan ganska mycket om börsen men ändå valt hålla sig till indexfonder. Det måste finnas någon anlädning till en sådan ställning eller hur!? :+1::grin::joy:. Sedan kan man alltid leka lite med rena aktier på fritiden om man tycker det är kul. I så fall bättre det än att köpa dyra aktiva fonder :+1:

Jag har en del aktier men kommer framöver att ombalansera portföljen till att fokusera mer på indexfonder.

Det är inte fel att ha aktier om du vill det. Dock skulle jag i så fall göra följande:

1. Hitta en strategi för hur ditt aktieinnehav ska fungera. Vilken typ av aktier ska du äga och varför?
  2. Satsa på svenska aktier i första hand. Det blir billigare och enklare. Det är inget fel med utländska aktier men det verkar mer rimligt att skaffa sådana när du redan har en ordentlig aktieportfölj.

Att satsa på bolag mer utifrån en allmän idé om bolaget är ingen bra idé. Många bolag går jättebra och det är fullt inprisat i aktiens värde. Någon tydlig potential i att aktien ska öka i värde finns egentligen inte. Den kan förstås öka i värde ändå men det handlar mer om slumpen.

1 gillning

Kör på om du vill känna lite action :slight_smile:

Jag avråder dig om anledningen är att tjäna mer pengar än på en bred fond. Varför? Jo, för att det inte är lätt att hitta en aktie som går upp mer än en snittet. Varför?

Om vi tar ett monsterår som 2021 där Stockholmsbörsen gick upp nästan 40%.

Av Stockholmsbörsens 407 bolag gick fler än hälften back trots en uppgång om 39 % för Stockholmsbörsen som helhet – apropå att köpa nålar.

Från https://rikatillsammans.se/borsaret-2021/

D.v.s. trots att Stockholmsbörsen gick upp 39%, gick fler än hälften av bolagen back. Detta gör att man löper stor risk att underprestera index om man ska handpicka 10-15 bolag.

Vi kan också titta på USA, här är utveckling över 20 år (1997 till 2017).

The above chart shows that from 1998 through 2017, the median stock returned about 50% cumulatively which is only a 2.0% annualized return! The average return of the 500 stocks over that time period was 228% cumulatively or 6.1% annualized. Thus, while every stock has a 50/50 chance of being above the median, each stock has much less than a 50/50 chance of being above average.

Och en annan statistik från USA när de tittade på en 90-års period (1926-2016)

The mean annual return of all stocks between 1926 and 2016 was 14.74%, while the median was a mere 5.23%. That is a HUGE difference.

Over half the stocks delivered negative returns during their lifetimes.

Just 4% of all stocks accounted for all the wealth created by the stock market from 1926 and 2016.

D.v.s., det är några få bolag som står för en väldigt stor del av börsens utveckling, medan majoriteten av alla bolag går sämre än index. Så du måste vara en jäkla bra stock picker, eller ha väldigt mycket tur, för att avkasta bättre än index.

4 gillningar

Om du bara ska välja EN aktie så är Alphabet (Google) ett av de bästa valen enligt mig. De är stabila och vinstdrivande. Ett globalt “investmentbolag” inom tekniksektorn som har större marknadsvärde än hela Stockholmsbörsen. Om internet växer växer Google.

Men likt de flesta föreslår jag dock majoriteten av pengarna i global indexfond om du inte tycker det är intressant att aktivt följa och investera i enskilda företag.

1 gillning

Vill börja med ett STORT tack för ditt svar.

Men sen undrar jag, om man väljer aktier som ex Google eller Tesla som känns som att det är ganska självklara aktier som med största sannolikhet kommer gå upp, är det inte värt alltså?

Det var lite det jag tänkte att det är ett säkert kort men lite osäker och nervös eftersom det hade blivit min första. Och så är det inte en svensk aktie så hur funkar det med skatt och allt… Vet inte om det var helt värt det?

Varför är det självklart att aktien skulle gå upp?

Då hade ju alla andra redan köpt, vilket hade drivit upp priset. Så priset redan blivit högt. Om priset redan är högt, då finns det ju ingen prisökning kvar att tjäna på.

3 gillningar

Nej inte alls. Det finns ingen aktie som “med största sannolikhet kommer gå upp”.

Och om vi tar Tesla så är P/E-värdet nästan 300. D.v.s. det finns en sjukt hög förväntan på att deras framtida vinster kommer öka väldigt mycket. Så aktiekursen kommer inte öka bara för att Tesla säljer fler bilar nästa år jämfört med i år. Aktiekursen kommer gå upp om de slår de förväntningarna som marknaden har satt på företaget.

Kanske inte ska köpa aktier trots allt… Känns som att jag inte kan något alls :grimacing:
Sån tur för mig att dessa forum finns

2 gillningar

Mycket möjligt att TS tjänar på att hålla sig till indexfonder. Men börjar du inte bli lite trött själv på att du rekommenderar en fruktkorg till nån som frågar efter en apelsin?

1 gillning

Beror ju helt på vilken information och kunskap du sitter på. Vem som helst egentligen hitta förändringar i beteenden, kultur, varumärken, produkter, väder, politik, och andra trender. Ex kunde många identifiera förändringen Corona skulle ha på samhället och antingen backa från börsen eller investera i företag som Zoom och Peloton.

Att garantera vinst går inte, men att forma en åsikt om hög sannolikhet för vinst är visst möjligt.

Klart du kan köpa aktier. Men börja smått, bara med pengar som du är ok med att de tappar i värde.
Och läs t ex i Avanzas aktieskola eller motsvarande. Där finns många nybörjarguider som är jättebra.

I korthet hade jag gjort såhär:

• börjat med svenska aktier. Mycket lättare att ha tillgång till information, även om Alphabet etc är väl genomlysta.
  • sprid riskerna. Köp inte aktier i ett bolag utan minst 6 och gärna 10.
  • läs på. Inse att det inte finns några garantier. Inga gratisluncher.

Detta forum är befolkat av ganska många som förordar indexfonder och låga avgifter, inte stockpicking. Det betyder inte att det är den enda vägen framåt.

Är du helt nybörjare rekommenderar jag indexfonder. Du kan leka med gratispengar för aktier om du vill lära dig mer.

Problemet med det är ju att det inte ger erfarenheten av börspsykologi och hur det känns att faktiskt förlora nån tusenlapp.
Jag gjorde många missar i början av min börskarriär. Men det var med småpengar.

Väldigt lätt att i efterhand säga att det var självklart att Zoom och Peloton skulle upp i skyarna.
Men du kan ju inte påstå att du satt och visste att hela världen skulle ha 2 års hemarbete. Du kan inte ens påstå att du satt och visste att det skulle bli en pandemi.

3 gillningar