Långsiktigt är det sannolikt att Alphabet kommer att gå upp. Det gäller samtidigt inte bara det bolaget utan många kvalitetsbolag. Om det sedan innebär att specifikt Alphabet kommer att gå upp mer än index är inte lika givet. Det gäller särskilt med tanke på att värderingen är ganska hög nu. Allt handlar ju också om vilken period man tittar på. Alphabet verkar vara bra på att behålla sitt värde jämfört med andra aktier vilket också gäller flera andra av de stora tech-bolagen.
Att köpa aktier istället för fonder kan vara inspirerande och lärorikt när man vill komma igång och förstå det här med sparande och investeringar. Det du måste ha med dig är dock att det normalt sett är helt förkastligt att investera alla pengar i en aktie, eller 5, och för det stora flertalet är fonder en bättre lösning än aktier (även om man investerar brett).
Alltså, se fonder som den stora basen i ditt sparande och investerande, men använd aktier som ett sätt att inspireras, motiveras och lära dig mer. Jag utgår från att det nu handlar om lekpengar och att du därför investerar så lite att du kan använda de konton som finns på t.ex Avanza och nordnet där courtaget blir försumbart i absoluta termer.
Istället för 1 aktie kan du lika gärna köpa 5 i varje fall. Nog borde det finnas 5 företag på börsen som du tycker har framtiden för sig? Skriv ner en pitch på några rader på 5 företag som förklarar för dig själv varför du tror på dessa företag, och vad för risker det finns (När man gör investeringsbeslut ska “mot”-listan vara minst lika lång, och än mer genomtänkt. Att folk ovan som skjuter sank på investeringar i Google eller Tesla handlar inte om att de nödvändigtvis är dåliga, utan just att riskanalysen är central). Köp sedan dessa och stoppa din investeringspitch i byrålådan för att kunna reflektera på dina beslutsunderlag när du utvärderar dina investeringar i framtiden.
Som @Anonym säger, att ha gjort dåliga beslut och misstag med småpengar tidigt i sparandet kan faktiskt vara ett bra sätt att lära sig. Du kanske har mer tur än oss, men Framfab blev min första tentamen i riskanalys.
Det är ganska vanligt att chefer och vanliga arbetare tycker olika 

. Känner mig ganska pigg
. Kanske missbedömde frågan att fråge ställaren borde inte köpa rena aktier
. Inte lätt ge råd för att köpa en ren aktie som ska slå index! Vilken index vill man slå ?
Jag tycker absolut att du ska prova på aktier om det finns ett intresse som lockar. Jag lärde mig massvis i början och fick snabbt ett brinnande intresse för aktier. Något som troligtvis aldrig hade väcks i mig om jag istället börjat med indexfonder. Jag ville ha lite fart och sätta mig in i de bolag som jag investerade i.
Med det sagt så beror det ju på vilket mål man har. Är riskjusterad avkastning och passivt investerande något för dig är breda indexfonder med all sannolikhet ett bättre val.
Handlar det om mindre belopp, läropengar, så går det att börja med en aktie för att sedan bygga på med fler. Handlar det däremot om ett större belopp är det bättre att sätta basen av sparandet i indexfonder för att ha en mindre del för att få lite action. Man går lätt på lite minor i början…
Inget fel alls att ha en ”lekhink” på t.ex. 10% där du köper aktier. Kan vara en/några bolag du tror kommer överprestera, eller bolag du hoppas ska överprestera. Är man miljövän kanske man tar in en miljöfond eller några miljöbolag. Älskar man att åka Tesla kanske man tar in Tesla. Tror man att krypto kommer ta över världen kanske man tar in BTC/ETH.
Men försök ändå ha breda indexfonder som en bas i portföljen. Men som sagt, inget fel att krydda portföljen med bolag man tror/hoppas på.
Sen är det ju kanske svårt för alla att ”krydda” portföljen med Google som kostar +25.000 SEK per aktie ![]()
Klart du ska ha en lekhink. Fonder och fondrobotar i all ära men det är dödens tråkigt. Dessutom så finns det många lärdomar att plocka upp när man själv väljer ut aktier.
Kör på och lär nya saker om dig själv i form av risk, intresse och ev kompetens.
Snart så, de kommer göra en 20:1 split ![]()
Den är upp 8% idag, så kostar 27400 nu 
Kanske inte med syftet att slå index. Men att få leka och spekulera med lite för att det är roligt kan man ju alltid göra.
Jag hade börjat med titta på hur du gör en diskonteringsberäkning (nuvärdes och slutvärdes metoden).
Sen tittat på diskonterade kassaflöden för bolagsvärdering och hur det relaterar till nyckeltal såsom P/E.
Sen applicerat det på några bolag och se hur olika de kan se ut och hur mycket en värdering via diskonterat kassaflöde och marknadspris skiljer.
Vad betyder det??
Det finns kurser i värdepapperskunskap på universitetet. Där lär man sig bland annat att räkna på olika bolag. Aktiespararna har också olika kurser. Jag tror att något sådant är en bra väg att gå om man vill investera i enskilda aktier. Det innebär inte att man sannolikt kommer att slå index men kan helt klart underlätta för att bygga en mer strukturerad investeringsmodell.
Att priset på aktien kommer att bli 20 ggr billigare, vilket gör att du kommer kunna köpa en Alphabet aktie för $150 istället för $3000.
Igår kväll och i dag såg vi varför man ska vara försiktig med att köpa en aktie (ett bolag).
Facebook sjönk med typ 25% …
Idag ska man köpa META 
. Därför svarade jag Spp Aktiefond Usa igår! 
Ok, då kommer min följdfråga eftersom jag börjar ångra detta med aktien lite. Jag månadssparar i AMF Aktiefond Småbolag och Länsförsäkringar Global Indexnära just nu. För tillfället är det mindre summor eftersom jag är mitt i en flytt och behöver pengarna till annat men planerar att öka summan när jag landat lite. Sen satte jag in en mindre summa pengar i Spiltan Aktiefond Investmentbolag (funderar att månadsspara i denna också så småningom). Vad saknar jag i min portfölj som jag borde börja månadsspara i? Tänker att när det lyser rött är det rea och kanske bra att börja nu så det blir en fin ökning senare.
Du saknar ingetting. Du har redan allt. Fortsätt spara i samma fonder och det kommer bli utmärkt bra långsiktigt. Riktigt bra billiga välskötta fonder du har valt
. Ha bara mins 60% i LF Global index nära. Resten kan du göra som du själv vill
.
Är 35 och så himla orolig för pensionen. Så jag hoppas att detta ger en någorlunda bekväm pension
Du ska inte vara orolig för pensionen. Det är bara minst 30 år till att arbeta 
. Tänk positivt och ta en dag i taget. Tänka 35 år frammot är lite onödigt 

Det är väldigt mycket skrämselpropganda kring pensionen och felaktiga uppfattningar. Arbeta och se till att du har tjänstepension (dvs att du inte har något skumt avtal där du avsagt dig TJP mot högre lön) och du kan se fram emot en helt ok pension.
Annars om du tycker att det är svårt välja fonder själv fungerar det riktigt fint sälja allt och ta in Avanza Auto 6. Lite dyrare än din portfölj men riktigt smidigt och bra långsiktigt. 0.36% i total avg
. Eller 100% global indexfond som någon annan på den här bloggen .