AF eller ISK? Är den stora frågan

Nu ska jag börja handla aktier (svenska) och då undrar jag om jag ska köpa via mitt ISK eller om jag ska köpa via ett AF konto? Om jag gör det via ISK, betalar jag bara schablonskatten eller kommer jag behöva betala skatt på vinsten och eventuella utdelningar jag får?

Ni får också tipsa om aktier :slight_smile:

TACK ALLA UNDERBARA

ISK är lämpligast. Du betalar bara schablonskatt.
Om du framöver tänker börja köpa utländska aktier kan det dock vara idé att lägga dessa i en kapitalförsäkring. KF är fördelaktigt när det kommer till källskatt på aktieutdelningar.

Rekommenderar dock indexfonder :slight_smile:

2 gillningar

ISK är schablonskatt och du behöver inte skatta på vinsten. Det är även smidigt vid deklarationen.

AF behöver du skatta på vinsten samt deklarera.

Tips på aktier har jag dock inga. Rekommenderar alltid breda och billiga indexfonder istället.

2 gillningar

Länsförsäkringar global indexnära är en bra aktiefond.

3 gillningar

Tack för era svar!!!
Jag har redan ett sparande i fonder som är långsiktiga och tanken med aktierna är också långsiktiga men hade varit kul att testa känner jag…

Så här såg det ut lite tidigare idag för mina aktier. Sämre för vissa just nu.

Kan du hantera sådana nedgångar eller värre på -20% eller -30% på en dag?

1 gillning

Känner att det skulle vara ok… Man har ju inte förlorat något förrän man säljer aktierna… Men inga stora summor jag hade tänkt börja med

Är du ny inom aktievärlden skulle jag prova lite investmentbolag och kanske någon extra krydda på det. Investmentbolag nämns ofta som nybörjaraktier även om man naturligtvis även kan äga dem senare med. Till skillnad från många andra aktier får du oftast bra spridning, särskilt om du väljer bolag som Investor eller Industrivärden vars många portföljbolag är noterade Large Cap-bolag. Samtidigt kan man lägga mindre vikt i att plöja årsrapporter och istället ta rygg på de som driver investmentbolagen. Något som gör det lättare med.

Undvik bara Havsfrun. Värderingen här är för mig ett av de största mysterierna på börsen.

Vissa investmentbolag är extremt tunga i 2-3 aktier. Gäller att ha koll på vad man köper och inte blint tro att man har en diversifierad portfölj.

Finns fonder som endast har investmentbolag, då får du bättre spridning.

Hade tänkt att jag skulle köpa Investor B och Latour B, förstått att dessa ska vara ganska säkra val…?

Beror lite på perspektivet och säkra jämfört med vad?

Här är Investor senaste året.

Absolut. Investor handlas till 12 % rabatt just nu och definitivt köpvärd om du frågar mig. Köp i så fall B aktien som handlas lägre än A. Latour är lite högre värderad men det har den å andra sidan varit i flera år. Ett bra komplement om man vill åt en korg med mindre onoterade aktier. Svolder är ett alternativ med även om deras portföljbolag är noterade småbolag. Tack vare nedgången på börsen har den höga premien kommit ned till omkring 5 % (från 30 %). Komplettera gärna med fler.

Här är din nya bibel.

Jag vet att det inte är optimalt men jag har ju noll koll på vad dessa bolag sysslar med… Går lite på vad jag läser i olika forum. Men tänkte på dom aktierna jag nämnde och sen också på Kinnevik… Så nervös och osäker men känner att jag iaf vill försöka för att fylla på inför pensionen, kan vara värt att nämna att jag ska fylla 36 så det är några år kvar men känner att jag redan förlorat så många år eftersom jag inte börjat spara förrän förra året, och det med små summor

Jag skulle nog läst på lite i så fall eller övervägt att hålla mig till fonder. Som jag skrev i en annan tråd häromdagen är det viktigt att vara trygg med sina innehav. Annars finns det en risk att man säljer av i panik vid fel tillfälle när det skakar på börsen. Kanske för att allokera om till tillgångar som man upplever är mer trygga. Är man trygg med sina innehav redan från början och man investerar på lång sikt behöver man inte bekymra sig när börsen faller. Då minskar även risken att man säljer bort sig.

Själv äger jag många investmentbolag och är trygg med det även under volatila perioder.

Med nära 30 år kvar till pension har du lååång tid på dig att spara till pensionen. Jag skulle inte oroa mig i din situation. Det här forumet är inte representativt och därmed ingen bra referensram. Det är inte en svensk norm att jobba mot FIRE i 20 års åldern. :wink:

Nordnet indexfond Sverige. Helt gratis 100st aktier. :+1::grin:. Tror du att man kan göra det billigare och bättre själv? Dina kompissar för du ha andra roliga aktiviteter med. Lyssna inte så mycket hur bra är att köpa rena aktier själv. :+1::grin:

Med tanke på hur många unga som finns i dessa forum som sparat redan i flera år så börjar jag oroa mig om hur efter jag egentligen ligger… Men men, bara försöka göra det bästa utav det.

Hade tänkt att lägga in en femhundring då och då så kanske inte det största köpet på marknaden

2 gillningar

Klart du får göra som du själv vill,men oddsen är ganska liten att du ska lyckas bättre än Nordnet indexfond Sverige,helt gratis och riktigt bra. :+1:. Du ligger inte efter med något efter oss. Men tro inte att du ska komma i kapp oss om du väljer rena aktier :joy:. :+1:

Om du vill bredda ditt svenska innehav mot investmentbolag så har Spiltan en fond som gör jobbet åt dig, Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Låg och rimlig avgift på 0,26%.

Då får du en större spridning på din femhundring.

Jag har redan den fonden som jag sparar i :slight_smile:

2 gillningar