Hej, jag är ny i detta forum och relativt ny på aktie- och fondmarknaden. I det stora hela har jag lyckats bra. Men, jag hann inte riktigt med svängningarna i i början av 2022. Konsekvens att nästan hela vinsten sen start försvann. Eftersom jag inte ville riskera mitt grundkapital sålde jag efter övervägande hela ISK. Jag har ett år till pension. Min plan var att se över mina placeringar 100% aktier för en tryggare portfölj. Jag kommer ev behöva använda kapitalet under en kort tid då jag ska sälja min bostad för att flytta och köpa ny bostad. Rådvill hur jag ska tänka och placera med tanke på ovan och det värdsliga läget. Ser fram mot kommentarer.
Hej och välkommen till forumet!
Om du behöver använda pengarna så ska du såklart hålla dem borta från marknaden. Om du sedan har kapital över när din flytt är kvar och du lagt undan till en buffert och du klarar dig på din pension, då kan du förstås investera ett överskott på aktiemarknaden men det ska ju vara pengar du i princip klarar dig utan.
Beroende på hur din situation sedan ser ut kan du ju t.ex. investera löpande i breda aktiefonder med månadssparande eller om du har en stor klumpsumma så kan det fortfarande vara klokt att dela upp den och investera den över ett år eller två. Skulle köra 100% aktiefonder på det investerade kapitalet men ha en större kontantbuffert om jag var du. Kanske 50/50 kontanter/aktiefonder eller möjligen 40/60. Om det nu inte är pengar du absolut inte behöver och tänker dig ska ärvas vidare. Då kan du väl investera en större del ändå.
Så skulle jag tänka, med begränsad kunskap om din situation.
Köper du ny bostad först, så lär du väl kunna få ett överbryggningslån, i avvaktan på att din gamla bostad säljs.
Jag ska köpa utomlands och då är svenska banker inte intresserade. Även min ålder, nu 64 år, har betydelse.
Hej !
Ett tips!
Gå in på SVT-text 234,
Där ser du dom 17 bästa fonderna.
Välj den som ligger överst,
Om den går ner byter du till den som ligger överst igen.
Så kan du gå in 1:ggr i veckan / månad och hålla koll.
Då kan jag nästan garantera att du ligger på plus
Under hela året 
Dessutom så kommer fonden som nu ligger 1:a
gå bra , med tanke på kriget samt stigande olje, och energi priser!
Tack Kai, jag ska kolla.
Oj vilken bra råd 
. Är det verkligen så enkelt och smidigt ?
. Lite text tv "chips "och välja hela tiden den bästa 
Har tittat på listan, SvT text 234.
Jag har ofta hört att höga avgifter ska man se upp för. Hur tänker du om höga avfifter utifrån ditt förslag att byta varje vecka till den översta på listan?
Gå inte all in med alla pengar utan testa med en mindre del först vore mitt generella tips om du ni vill testa (vilket jag inte hade gjort med en stor del pengar)
Undvik sådana råd här på forumet. Gå in och läs lite i Jans blogg hur man ska investera på börsen 
Här har småspararguiden skrivit hur man ska spara när man är 64 år. Riktigt bra. Läs den här och hitta rätt väg att gå.
. Klicka på länken. Sedan får du själv avgöra hur din ekonomiska situation ser ut just nu.
Att välja ut fonder baserat på historiskt resultat är inte en bra strategi. Riskerna förknippat med det är väldigt höga.
Bättre är att välja ut lagom risknivå genom lagom andel av billig aktieindexfond och räntefond.
I PPM finns en utmärkt sådan som sköter allokeringen automatiskt till låg avgift i form av AP7 Såfa.
Jag har Ap7 Aktiefond. Lite mer risk.
Det kan nog vara bra att fundera på en lämplig risknivå genom att allokera kapital till både aktiefonder och räntefonder med tanke på tidshorisont till uttag och riskvilja.
Detta helt oberoende av omvärldsläget.
Det tycker jag du ska göra 
Det har funkat för mig iallafall,
Därav snittet på 22,7% per år dom senaste 10-åren !
Inte så jättebra om man jämför med en Usa indexfond ! Sämre avkastning även om du jämför dig med Dnb Global indeks. 
Den ligger ju -7% i år!!!
Medans blackrock world energi ligger på 24,23% i år
Vad är det du jämför nu 

? Du har inte slagit varken global index, Usa index. Men det är fin avkastning ändå. Men inget man rek till en 64 årig
.
Varför använder du 3 st !!! 

Jag vill bara säga att du hade haft bättre avkastning om du hade hela tiden antingen Usa indexfond eller Global indexfond senaste 10 år