Spurta inför "pensionärs-FIRE"

Hej Forumet!
Jag har följt många intressanta trådar under de senaste åren och fått en hel del bra tips. Nu tänkte jag själv be om tips och input. Jag börjar närma mig 60-årsstrecket, har någon miljon i privat pensionssparande, någon miljon i aktier och fonder, betald bostadsrätt och väldigt låga månadskostnader. (Totala boendekostnader ca 3000/mån). Jag har möjlighet att sätta undan ca 16.000 per månad och vill gärna ha råd hur jag borde placera dem. Min plan är att spara minst 16.000.- per månad nu under fyra år, för att sedan, när jag är 63 år sluta jobba och leva på dessa pengar i fyra tills jag tar ut vanlig pension och privat pension som 67-åring. En liten “pensionärs-FIRE-variant”, alltså. Jag har inte varit särskilt rädd att ta risker tidigare, men hur tycker ni att jag ska tänka nu? Är det någon som befinner sig i liknande situation? Hur har ni gjort? Vore så häftigt att få era tips!

5 gillningar

Välkommen hit! :slight_smile:

Som du beskriver det verkar du ha det ganska bra förspänt inför pensionen och nämner ju att du är riskvillig. Jag hade satsat på vanliga indexfonder, dvs inga enskilda aktier eller ännu galnare grejer och inte heller räntor, om du nu ändå vill “gambla” lite. 16k x 48 är ju 768k och det kommer troligen att trumfa all rimlig avkastning du kan räkna med oavsett under den tid vi pratar om.

Med lite flyt köper du billigt nu när börsen backar och ser sedan en skönt vändning och bra avkastning under din resa till pensionen.

Tack angaudlinn för input! Eftersom det kommer ta fyra år att “tömma det här kontot”, alltså leva på 16.000/mån, så kommer ju de pengar jag sätter in nu att stå i åtta år. Är det inte lite bättre att skruva upp risken lite? Vad skulle en lite tuffare mix kunna bestå i?

Jag hade satsat på någon ETF, samt någon D-aktie samt några stabila utdelare. Du borde kunna få tillräckliga kassaflöden via utdelning när du har så pass bra ekonomi.

Tycker inte att du borde skruva upp risken särskilt mycket faktiskt… det känns som att du har för kort tid på dig att vinna särskilt mycket på ränta på ränta på börsen.

I en indexfond med 7 % årligen

På ett bankkonto med insättningsgaranti med 1% årligen

Är du beredd att “gambla” på att tjäna 100k eller t om gå back? Jag tycker det låter som att du är så nära på att bli klar med arbetslivet att det inte är värt risken.

1 gillning

Vi kommer att gå i pensionärs-FIRE innan 60.
Det innebär att tjänstepension och privata pensionförsäkringar går att ta ut.
Börja med att bestämma vilken utgiftsnivå du vill ha.
Lägg därefter upp en plan för vilken pension som skall tas ut när och på vilken längd.
Då det är klart vet du hur mycket uttag av eget sparande som behövs vid varje given tidpunkt (nuvärde).
Notera att skatten på pension sjunker efter 66 och att du bör undvika gränsen för statlig skatt om möjligt.
Risknivån på det du behöver i närtid är lägre än det du behöver ta av när du är 85.
Ju längre sparhorisont ju högre andel på börsen.

1 gillning

Jag håller helt med @SNS kommentar om hur du kan tänka kring din situation. Och grattis till en bra sådan! Och välkommen hit! :slight_smile:

Om jag helt frilägger detta planerade sparande från allt ditt andra kapital, för att exemplifiera hur man kan tänka kring detta med riksexponering / aktieandel. Jag har brottats med liknande tankar :slight_smile:

Visst är det 8 år mellan första kronan sätts in till sista kronan tas ut men det innebär ju inte att ”medel kr” är investerad i 8 år. Om det hade varit 8 år (i min värld) så skulle man kunna ha 80% aktier mht tumregeln 10% aktieandel/spar år.

Snarare skulle jag se det som att ”medelkronan” år investerad 2 år under de 4 åren som kapitalet byggs upp, och sedan även 2 år under de åren kapitalet tas ut. Dvs totalt 4 år dvs ca 40% aktieandel.

Så som räntemarknaden ser ut idag så hade jag nog - med ett sådant sparande - tagit 40% av kapitalet att sparas in i 100% aktie(fonder) och 60% av kapitalet på sparkonto med ränta på nischbank.

Sen kan man såklart tänka att du redan har en bra situation och skulle kunna ta högre risk med dessa pengarna.

Fast jag lutar mer åt som @janbolmeson sagt en del gånger typ … Om man redan gått i mål, varför fortsätta ta risk som man inte behöver :slight_smile:

1 gillning

Bra och vettiga tankar. 40/60 som du skriver JFB, låter som en rimlig uppdelning. Tack! Jag har historiskt gillat investmentbolag, där man får stor spridning utan att behöva göra så mycket research själv. Tycker ni att investmentbolag är sämre än indexfonder för dessa 40%, givet de förhållanden jag beskrivit ovan?

Investmentbolag ger sämre riskspridning än indexfonder.

1 gillning

Mja, Investmentbolag har ju varit en fantastisk investering senaste årtiondena men dels är det ju historik och inte framtid och dels har du inte så lång tidshorisont i detta sparandet som jag helst skulle se med enskilda IB investeringar.

Bättre med global diversifiering, tex SPP Global indexfond som är billig och innehar tusentals bolag globalt.

Om du vill ha lite Sverige och IB exponering skulle du känna kombinera med tex 10-20% Spiltan Investmentbolag fonden (notera dock att ca 35% av den är i Investor)

Lycka till :slight_smile:

1 gillning