Tack för att ni delar med Er tips och bra information!
Har äntligen satt fart att kolla igenom generellt mitt privat sparande , PPM och Tjänstepension, tack vare RT!
Har nu “ordnat” upp mitt privat sparande, med era bra tips ang de 4 Hinkar principen.
TACK!
Nu, är det PPM delen som jag har börjat titta på (tjänstepensionen tar jag itu med efter denna del), och har lite frågor och letar efter tips.
-skall tilläggas att jag fyller snart 54 år.
PPM:
Har idag lite olika fonder i min PPM, i och med att ”en gång itiden” så valde jag bort AP7 fond valet (litade ej då på det statliga valet då), men som jag har förstått nu – lite väl sent – att AP7 fonderna är ett bra val och därmed valde in nyligen AP7 aktiefond. Strävan var att ha så låg avgift (en utav boven utav min PPM värdeminskning).
Har idag följande fördelning;
Historiskt så ser det ut att jag har förlorat en hel del på andra fonder som jag har haft – ingen kunskap tidigare – vill inte förlora mer, men vill öka så mycket som möjligt innan jag går i pension med en bra ”krock kudde”.
Vad tycker ni om ovan fördlening och vad skulle ni rekommendera?
AP7 Såfa är en trevlig fond som sänker risken från att man fyllt 56år genom att automatiskt växla över till räntor 3%/år. Har du övervägt att ha den istället?
Välkommen hit & grattis till att du tagit kontroll över ditt kapital Tyvärr långt ifrån alla som orkar göra det.
Jag ser ingen nytta med USA fonden. AP7 är en globalfond med redan mycket USA i sig så att addera mer USA tycker jag är att lägga väl mycket i det landet, även om det är världens största ekonomi.
Spiltan Global Investmentbolag kan jag förstå om man just gillar Investmentbolag.
Men jag är helt enig med @Anonym att AP7 Sofa med automatisk överviktning till räntefonder är nog bästa valet i din situation.
Jag förstår att du kanske vill maxa risken / avkastningen men det är kanske inte det smartaste i din ålder (jag är ungefär i samma).
Man behöver normalt sänka risken inför pension för att inte riskera kapitlet strax före eller när man ska börja ta ut det. Därför är AP7 Sofa bra/bästa och enkelt val. Det är också RTs rekommendation från Jan o Caroline. Det som har hänt, det har hänt. Det du får agera på nu är vad som är rimligt i nuläget.
Enda anledningen till att ha högre risk än Sofa (tex 100% AP7 Aktiefond) är OM du i resten av ditt kapital har jättemycket lågrisk tillgångar, tex mycket på sparkonto, mycket kapital bundet i bostad, mycket räntefonder i ditt övriga sparande. Jag tror dock inte det är fallet eftersom du tagit kontroll över ditt kapital som du sa ovan. I andra fall så är Sofa bästa valet för de flesta.