Satsa långsiktigt på AP7 aktiefond nu?

Jag har sedan start gjort egna val i mitt PPM och lyckats hyfsat. 2023-2024 hade jag klar övervikt mot Tech vilket genererade bra, men när dessa föll i början av 2025 sålde jag och låste i räntefonder. Nu funderar jag på att gå över till aktier igen och då “låsa” i AP7 aktiefond i princip fram till pension (jag är 50 nu). Vad tror ni om att ha AP7 på lång sikt med start nu?

1 gillning
4 gillningar

Det jag menar är om det är läge nu efter tullkaoset eller om det är bättre att avvakta. Jag har i sig inget problem att ha låst ett tag till i räntefonder. Innan tullkaoset hade jag planer att byta till AP/ för att få en mer passiv placering. Tycker det är supersvårt att veta om det är bäst att byta nu. Vill inte tappa för mycket av det som är ihopsparat samtidigt som det inte går att ha allt låst i räntefonder “för evigt”.

Ska du inte välja AP7 Såfa istället ? Vid 55 börjar de smyga in räntor gradvis.

Risknivån sänks gradvis ju äldre du blir istället för att på egen hand göra tvära kast mellan aktier och räntor. Låter lite riskfyllt att göra själv, även om det kan kännas skönt att ha kontrollen.

1 gillning

Jo,så blir det nog. Frågan egentligen (kanske rörigt uttryckt) är om det är läge att låsa i en global indexfond nu eller om det är bättre att avvakta tills man vet mer hur det blir med tullkaoset. Alltså att det inte fortsätter gå för mycket minus så att det sedan blir för mycket att hämta in även om det är många år kvar. Min känsla är att risken för fortsatt stort fall minskat och det är därför jag funderar på att låsa nu och inte fortsätta med bara räntefonder. Dock intresserad att höra hur ni andra tänker kring det:)

1 gillning

Jag avser gå över från AP7 Såfa till AP7 Aktie. Anledningen är att jag inte vill ha onödig ränte exponering under pensionen. Har läst på om hur man får pengarna att räcka under pensionen och 100% aktieexponering via globalfond verkar vara vägen framåt och då även under pensionen.

Räntor verkar öka risken att pengarna ska ta slut pga att kostnaderna är konstanta, men räntor ger genomsnittligt lägre avkastning.

Så jag är helt med på trådskaparens linje och lite till. AP7 Aktie är förmodligen bäst för alla och för hela livet! Sedan behöver man förmodligen lite pengar på ett bankkonto att motverka extrema nedgångar på börsen med, så helt frikopplad från räntor kan man nog inte bli.

1 gillning

Jag tror inte på att försöka tajma marknaden. Skaffa dig en bra båt att sitta i oavsett väder.

2 gillningar

Jo, så var min tanke med att byta till AP/ SÅFA eller AP/ aktiefond. Min oro senaste månaderna, som också blockat mitt byte, är att det ska gå för mycket minus under “Trumpåren” och att min dryga miljon som finns på kontor då skulle mått bättre att få “vila” tills osäkerheten på marknaden minskat.

Meddela gärna på forumet när detta sker :joy: :wink:

9 gillningar

Ha ha, förstår orimligheten i det påståendet. Tror i och för sig att många upplever en större osäkerhet när volatiliteten ökar pga en president som ändrar sig var och varannan dag :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Detta är marknadstajming och studier visar gång på gång att det får gemene aktiv sparare att tappa avkastning mot den passiva.

Du kan välja 50/50 - 70/30 eller liknande om du känner ångest över vad som ska hända. Då ”tjänar du” lite oavsett vilken riktning marknaden tar.

Men som sagt om du planerar att hålla 100% aktier borde du göra det from idag och framåt. Inga räntor öht.

2 gillningar

Jo, så är det. Har bytet redan inlagt men är onödigt velig. Därav även valet att ta en mer passiv placering som ändå borde generera avkastning på sikt :slightly_smiling_face:

1 gillning

Nästan 4 års väntan på stabilare spelregler med detta som premiss.

Ja, det var faktiskt ett alternativ jag övervägde :sweat_smile:

Jag har bland annat AP7 Aktiefond och sen några aktivt förvaltade fonder. Det har tappat i år men jag har inte ändrat något för det. I och med att jag inte vill ha räntor eller försöker tajma marknaden så fortsätter jag som vanligt.

Oj, och jag som precis för någon månad sedan flyttade bort mitt från AP7 och Såfa (Offensiv-portföljen) pga den höga exponeringen mot USA och techbolagen som Tesla, första omläggningen jag gjorde på 15 år. Brukar titta på Handelsbankens analyser på Youtube. Tycker tullkaoset är oroande. Jag blev skrämd av brantningen av långa Treasury yield samtidigt med fallande aktiemarknad, det fick mig att aktivera mig (lite för sent). Gillade inte heller tanken på hävstången på en fallande aktiemarknad.

2 gillningar

Ja, och jag hoppade av både tech och en mer generell fond kopplad till USA och la snabbt allting i räntefonder. Hade samtliga fonder i flera år, oftast med riktigt bra avkastning förutom 2022 då det sjönk ordentligt. Bra vinst sammanlagt oavsett. Hade bestämt mig att under detta år byta till AP/ för att få en mer passiv placering som skulle “klara sig själv” under många år. Förstår din oro, känner precis samma sak. Dock inser jag att jag vid 50 (fyller 51) inte kan ligga kvar i räntefonder hur länge som helst men vill samtidigt inte hamna i ett läge då jag måste “hämta igen” för stora förluster sista 10 åren innan pensionen. Vill helst som sagt ha en passiv placering där jag inte behöver engagera mig längre och då har AP7 historiskt sett varit ett perfekt alternativ på längre sikt. Men håller som sagt med dig om oron och har inte bestämt mig hur jag ska göra. Hur gjorde du när du flyttade bort från AP7? Undrar också om det finns någon form av simulator där du kan räkna ut din PPM-utbetalning utifrån en given totalsumma.

Globala intressen som styrt marknaden till sin fördel har svårt att få kontroll när den hämske presidenten rör om i grytan.
Saknar någon från Europa som förstår problemet och vänder på utvecklingen även här.
Tyvärr så sänker korrupta politiker även Europa. Jobb försvinner till Kina men ingen reagerar.

2 gillningar

Tror du alltså att det kommer gå s.a.s. marknadsviktat /ännu sämre/ för USA-tech än vad det redan gjort?

Att det kan gå sämre tror jag alla är införstådda med, men marknadsviktat? Är Microsoft och Apple slut nu?

I det här forumet är det vanligt att rekommendera att gå all in på AP7. Som läget är nu kanske det vore smartare att sprida riskerna? Man får väl välja fem olika fonder i PPM, de flesta dessutom kraftigt rabatterade. Vore det inte lägligt att, med tanke på världsläget, diversifiera och använda AP7 som en av fem fonder? Jag tycker den verkar bra, men vill nog inte lägga hela PPM i den fonden.

Hur fördelar ni andra era pensionsfonder?

1 gillning