Frångå AP7 i PPM?

Hur vanligt är det egentligen att folk frångår AP7 och väljer egna fonder i sin premiepension?

Man får ju duktig rabatt på utbudet, såklart är ju AP7 svårslaget men rabatterna gör ju att det finns visst intresse att kanske inte byta ut AP7 men lägga en mindre del av totalen i annan fond.

Vad säger ni?

Framförallt hävstången tycker jag gör AP7 svårslagen.

Premiepensionsrapporten har många fina grafer du kan komma tycka är intressanta, t.ex. denna:

2 gillningar

Ganska vanligt tror jag, men majoriteten har nog AP7. Majoriteten av de som frångår AP7 underpresterar jämfört med AP7 verkar det som när man läser statistik som dyker upp då och då.

Personligen tycker jag att om man nu verkligen vill ha några fonder som normalt är väldigt dyra så kan det vara vettigt att ta en liten del i ppm eller tjänstepension där det oftast är rabatt på fonder.

2 gillningar

Så är det ju!

Spännande! Ska ta och kika lite där, tack!

Ja det verkar ju onekligen så.

Det har du ju rätt i. Ska suga lite på karamellen men det kommer nog sluta i att jag ligger kvar och istället tar in tänkt fond i mitt övriga sparande.

Jag har aldrig haft AP7. Har alltid kört egna fonder. Gillar att testa mig fram. Tänker köra AP7 längre fram i tiden.

1 gillning

Hmm, vilka fonder kommer prestera bättre de kommande fem åren då?

Att det är några som kommer göra det betvivlar jag inte, men hur man ska veta det innan undrar jag.

10 gillningar

https://www.gp.se/ekonomi/bara-en-av-tio-byter-ppm-fonder.0aef3572-50f9-403b-a6c9-60fffc437a62

2 gillningar

Jag har aldrig haft AP7 tidigare utan alltid valt själv. Snitt 10% sedan start. Ca 1.2 milj i saldo. Men när jag gick i pension härom året så valde jag AP7 till 25%. Det är en bra och billig fond med hög risk pga hävstången och är man inte själv intresserad av att välja själv är den bra.

1 gillning

Tack för all input! Jätteroligt att höra era åsikter!

Jag hade ap7 såfa från 1997-2017, och skrapade ihop ett kapital på 291000. Började sen att välja fonder själv och har idag 1.8 miljoner på ppm-kontot och snittar 16% per år, 47 år gammal.

Fin och hög avkastning :slight_smile: Skulle du säga att det beror på skicklighet eller tur? :slight_smile: Någon metod du rekommenderar som alla andra skulle klara av?

1 gillning

Ingen riktig plan eller verkligt ekonomiskt kunnande, så jag skulle inte rekommendera att följa mitt exempel. Jag kör bara en fond åt gången, hög risk. Hoppat mellan råvaror, tech och läkemedel. Går in i räntefonder om det känns för svajigt. Detta har funkat för mig och jag har inte gjort ett minus-år sedan jag började aktivt välja fonder. I år är jag upp 18% än så länge men det kan ju ändra sig snabbt.

Jag ser ingen anledning att frångå AP7. Om möjligheten fanns, skulle jag välja det privat också.

2 gillningar

Hur ser ni på att byta AP7 till Avanza global (är i åldern då AP7 är enbart aktier)?

Jag bytte eftersom jag är starkt emot påtvingad ESG-marxism. Visste ärligt talat inte att staten bedriver social kontroll och politik med mina pensionsmedel :-1:

Vill du verkligen byta bort hävstångseffekten som är inbyggd i AP7, för en dels smalare fond, men som också är dyrare och ingen hävstång?

Egentligen inte, men jag vill inte stötta ESG

1 gillning

Kan du specificera vad ”ESG” är?

Ja, men jag vill inte kapa tråden med för mycket off topic. Starta gärna en ny topic så kan vi ta det där :slight_smile:

1 gillning

När jag tänker efter, är Avanza Global verkligen smalare än en fond som väljer bort bolag som inte följer ESG doktrinen?