Hej!
Hur går PPM för er då halva året nu gått?
Så här har mitt gått !
18,9%. AP7-såfa
Tagit bort personlig information.
18.9% Ap7 såfan. Snittkungen
Nyfiken på din avgift, slår du genomsnittsspararen? Eller för pinsamt att dela?
+19,0 % i år
+10,8 % snitt per år sedan start
Den ligger på 0,23% !
” portföljens snitt alltså!
+15,6% i år
+10,0 sedan start
AP7-såfa sedan start
Lägre än övriga i tråden men är ju 61 år så “närmare-döden-nedtrappningen” med ökande ränteandel har väl inträtt sedan några år antar jag…
[Tänk vad jag gör ‘bara för att’ jag råkar hänga i forumet, som jag aldrig gjort annars och aldrig kommit på tanken att kolla på eget bevåg…]
Hej vad har du haft för strategi ? Som har gett denna fina utdelning genom åren . Tänker då på aimhigher
18.1 hittils i år.
Får tillbaka lite för fondsvgifterna sen så får se vad året slutar på
Hej
Först av allt så har jag lagt upp det så att jag har olika risknivåer för mitt sparande.
Har förutom PPM, en bra tjp och ett stort privat sparande.
För tjp har jag 100% indexfonder.
För PPM har jag större risk och längre sparhorisont.
Jag valde redan från start runt 2000 att jag ville fokusera min portfölj på två branscher, teknik och läkemedel/bioteknik. Min tanke var då att vi kommer framöver att se stora tekniska framsteg och det kommer gynna vissa typ av bolag.
Vi har dessutom en världspopulation som växer kraftigt och som blir äldre och behöver mer och mer sjukvård. Min tanke var att dessa områden kommer att överprestera mot index över tid.
Även om dessa branscher följts åt en del pga världshändelser så har de kompletterat varandra väl vid vissa perioder.
Dock har det visat sig att teknik varit extremt volatilt och det tog runt 13 år för teknikfonden att återhämta sig efter IT-krashen.
När jag tittar på läkemedel och bioteknik så har de gått upp stadigt men sett över hela perioden så har de utvecklats sämre än globala indexfonder.
Jag har alltså satsat på att andra branscher kommer utvecklas i stort sett med en befolkningsökning medan mina val ska öka mer än så.
Summa summarum är att all min överavkastning kommit från en teknikfond som varit extremt volatil och var ner över 70% som mest.
Dvs jag har haft tur med mina val som ligger rejält på plus efter 23 år
Jag valde in en fastighetsfond och en world tech under våren. Fastighetsfonden är minus 14,6% medans tech är up 37%. Jag har ca 85% i AP7.
Ni som har +20 % får gärna skriva vad ni har valt också.
Tack !