Tidig kvartalsrapport…

Jag tror att 2024 är året jag kliver över 2 miljoners-snöret med ppm. 48 år gammal om en månad, skötare inom akutpsykiatrin. Hur går det för er andra hittills?

1 gillning

Kanske passerar 200k i år eller nästa år förutsatt att börsen går stadigt uppåt. Men kan ju likaväl bli det omvända och det blir närmare 100k igen istället för 200k :joy:

Den som lever får se… bara att tuffa på :smile:

Där var detta årets mål uppnått, att komma till 2 miljoner i ppm. Känns skönt att det bara tog 2,5 år att gå från 912k.

Nu vidare mot 3!

2 gillningar

Grattis :clinking_glasses:!
Själv har jag uppnått mitt mål :wink:
Nu siktar jag mot 4 miljoner!!!:dollar::dollar::dollar::dollar:

Grattis till ett bra halvår!

Bara att tuffa vidare :sunglasses:

1 gillning

Hur gammal är du förresten? Jag är precis 48 år fyllda och har såleds 17 år kvar till pension. Det slutgiltiga målet är 100k i månaden pension och lyckas jag hålla mitt snitt så kommer jag att klara det :relieved:

2 gillningar

Hej!
Jag är 56-år gammal! , så du kommer komma ikapp mig så småningom :+1::wink:
Det kommer du fixa :ok_hand:, så länge du har lite koll !

54 år :sob:

Tycker vi kan starta en tråd med:
-Hjälp AlexcA komma på banan :joy:

Vilken/vilka fonder har du?

AP7 såfa 85%
Swedbank Robur Technology 15% bara med förhoppningen av att hämta hem gamla dumheter som jag såklart glömde bort sedan ursprunget :see_no_evil:
Men det är nog lika dumt som ursprungstabben :wink:
Jag vill ha raketer :joy:

Då har du ju en fin portfölj. Rekommendationen är 100% AP7 Såfa.

Teknikfonder kan både hjälpa eller stjälpa.

Att försöka hämta igen gamla dåliga investeringar kan bli dyrt…

Jag vet och du har helt rätt men jag behöver försöka…

Kom på att jag faktiskt ändra till aktiefonden så att det inte börjar vikta ner nu när jag fyller 55 år.

Kul tråd! Nä, PPM har väl aldrig varit min grej. Tror inte det passar entreprenörer. Brukade slänga dom där orangea kuverten när de kom. Jag vill ju sköta mig själv. Anställde en lastbilschaffis en gång. Han hade en jäkla massa pengar i det där.

Varför? Du har inte skamligt dålig avkastning trots allt. 7% är ju vad vi brukar säga att man får långsiktigt på börsen.

Så fint sagt, tack :pray:

Hade jag legat i AP7 från start så hade utvecklingen varit högre :wink:

Jag kommer troligen börja med att ta ut inkomstpensionen och en förmånsbestämd pension med dålig utveckling.
Mina tjänstepensioner som jag tack vare RK :pray: ändrat från traditionella till fondförsäkringar och PPM ska ligga kvar längre och förhoppningsvis växa på sig.
Kommer dröja längre än 10 år innan jag börjar ta av dom tänker jag.

1 gillning

Om du inte orkar vara aktiv och hålla koll, för det kommer du att behöva om du ligger viktad mot hög risk, så ligg 100% i ap7 och glöm bort.

2 gillningar

Du har helt rätt!
Jag ligger i globala aktieindexfonder i allt annat och blev sugen att testa.
Kändes mentalt fel men ekonomiskt korrekt att ”leka” i PPM där avgifterna är låga (jag lär mig efter hand :smile:) Så det är därför jag har 15% här.

Kan tilläggas att min genomsnittliga avkastning under årets 4 månader varit högre än min nettolön/mån så det är inte så synd om mig som det låter :wink: Helt och hållet RK:s förtjänst :star_struck:

1 gillning

Behöver inte vara fel med liten lekportfölj. Jag har själv avsatt lite inom PPM och tjänstepensionen till sådant, eftersom avgifterna är rabbaterad. :slightly_smiling_face:

Då kör jag ett tag till men är mer aktiv än jag varit historiskt :sweat_smile:

1 gillning