Topp 10 PPM-kontona 2023 å hur ligger du till?

Majoriteten av oss Premiepensionssparare har valt AP7 Såfa eller AP7 Aktiefond, och vi vet att den aktiva spararen ofta underpresterar AP7 Såfa/Aktiefond. Men… det finns de som gör det och gör det rejält. Jag kan tycka att det är kul att det går så bra för vissa.

Den som lyckades bäst 2023 är en 53-årig man från Uddevalla. Han har legat i topp ett antal år. Han har nästan 6 miljoner kronor på sitt konto och har haft en snittavkastning på 20%/år sen start! Det är galet bra jobbat.

Det kan ju kännas lite meningslöst att jämföra sig mot sådana siffror, men istället så finns det snygga grafer över hur gemene man presterar. Ligger du under snittet kan det vara läge att byta till AP7 Såfa.

5 gillningar

Vill du se hur tjejerna ligger till och läsa om fonderna kan du göra det här: Topp 10 PPM-kontona 2023!

4 gillningar

Tar detta hänsyn till om man varit med från början dvs inkluderat ITcrachen eller gick in 2022…?
Eller har den effekten ebbat ut?

Snart är @Kai_Makinen1 med på listan.

2 gillningar

Jag har varit med från början, 10.2% och 1.2 mil.

1 gillning

Belopp- å procentmässigt är det från året man gick med. Så vi som har varit med från start har haft fler dåliga år än de yngre. Många som kommit in på senare år har glidit med på de sista bra åren så de har hög snittavkastning men låga belopp.

1 gillning

Det kan du lita på ! :sweat_smile:

Tack

Råkade du se ifall där fanns en motsvarande graf för vilka belopp folk har istället för snittavkastning?

Kul att man ligger bra till i % på graf 2, med mina 12,3%. Har dock långt till de på bild 1 mätt i kronor :sweat_smile:.

Statistik över belopp för pensionssparare inom ppm finns på pensionsmyndighetens hemsida längst ner under statistik. Uppdelning på åldet mm.

1 gillning

Det hittar du proecs som @Chris58 säger i Pensionsmyndighetens statistikdatabas. https://www.pensionsmyndigheten.se/statistik/pensionsstatistik/?domain=tab-9&report=report-9-1&columns=EgetKontovarde&rows=Time&timePointComparisons&sex=Samtliga&metrics=sumMeanLength&Pensionarstatus=Sparare&Fodelsearfbts=Samtliga&timeseries=2003-01-01&timeseries=2023-11-01&complete-input=false&childrows-store=

1 gillning

Inga dåliga siffror! Bara män i toppen? Är det så att de vågar ta mer risker och därmed fått (haft tur?) att få mer avkastning för en del som prickat rätt.

1 gillning

Hade varit intressant att se de 10 i botten vad gäller genomsnittlig TWR.

2 gillningar

Finns säkert nån stackare som legat 100% i nån kort räntefond eller nån konstig nischfond som gått kasst.

Innan jag fick koll så låg jag länge i Falcon och nån knepig High Yield-fond och annat dumt. Säkert 8-10 år i sån skit innan jag hittade hit till forumet och bytte till Ap7. Tror jag har 5-6% genomsnittlig avkastning bara.

Jag skulle spont tro att det finns en del som har en hel del negativ avkastning i snitt över tid… mätt som TWR

1 gillning

Rysslandsfonder …

"
Nära 145 000 PPM-sparare har valt Rysslands- eller Östeuropafonder som nu tvingats stänga handeln.
"

2 gillningar

Stackars satar…

Ja, det tror jag att det är.

I grafen på snittavkastning finns det 11 tusen som har “Under 0” hur nu det är möjligt… Mejla gärna statistikavdelningen och be att få motsvarande sammanställning fast från botten. Misstänker att det, precis som @SNS skriver tillhör de som valt Ryssland- eller Östeuropafonder. De skrevs ner med 95% av värdet. Sen har vi alla som hade Allra eller Falcon Funds-fonder. Det finns säkert någon som haft Alfred Bergs Bear resp. Bull-fond vid fel tillfälle.

Ja fy sjutton vilken tur att det iom tekniken blivit lättare att hålla koll och hänga med… mina första år är katastrofala men nu ligger jag iaf på 11,1% i snitt per år och ~1,065m men det började med 2000 -11%, 2001 -29%, 2002 -39% gaaaaah!! Runt 2017 började jag att faktiskt titta aktivt på mina PPM och hade då 376899:- och jajemen Alfred Berg Bear hade jag med 0% utveckling under 2018. Det har rett upp sig lite för jag stängde 2023 med ~1 059 000 på kontot så upp ~680k på 7 år. Sen mitten 2023 sitter jag med 50% AP7 Aktiefond och resterande 50% flyttar jag runt enligt modellen, vad har gått bra de senaste veckorna som alla långtids-sparare hatar :wink:

2 gillningar

Vilken modell?

Jag tittar på vad som ligger hyfsat lågt i avgift och har gått bra den senaste tiden utan att för den skull verkar ha toppat ut. Jag jämför via Pensionsmyndighetens “Sök och jämför” och fondkurserna på LF´s hemsida för där tycker jag att jag ser graferna bättre i närtid över utvecklingen… Alltså HELT emot vad långsiktiga sparare med mer kunskap säger…med de få dagarnas spel som det är vid fondbyte så riskerar man ju såklart att förlora en peng då och då men jag tillhör väl de med tur hittills då eftersom jag plussar sen 2017. Jag tittar till mina PPM nästan varje dag efter stängning och har jag bytt till något volatilt som just nu BGF India är jag på som en hök… Oftast faller jag tillbaka till LF Global Index och LF USA Index för de känns stabila nog men ibland vill man ju spela lite på Lotto med :wink: