Med 2,5% av den årliga pensionsgrundande inkomsten, hur har du lyckats få ihop en miljon på 25 (?) yrkesverksamma år? Avkastning på betydligt mer än 200%?
Hej det är fullt möjligt, 41år här och mitt PPM’s värdeutveckling upp 249% på 19år. Och nej inget pill alls á la varje vecka. De fonderna som jag har haft har jag haft de senaste 10 åren.
Glöm inte ränta på ränta effekten som gör sitt också. Med ovan avkastning dubblar du kapitalet vart 5-6år
Jag ska erkänna jag har gamblat körde 100% i tech flera år i rad…fick lite ont i magen förra året när det dök men återhämtade sig på slutet Växlade om till 7e AP-fonden nyligen.
Spräckte miljonen…
Då har jag en vanligt arbetarlön med årlig insättning på 12-15 k
Är ju ett tak på insättning, förra året låg den på runt 14900 kr om jag minns rätt. Är du där uppe så maxar du redan din PPM, dvs hjälper inte att ha högre lön för just PPM.
44 år med 902k där. Trodde i någon sekund att det var flera gånger mer när jag öppnade min pension.
Bytte för ~ något år sedan till 50% dnb global, fundersam på om det var rätt men att slänga våra pengar på högriskprojekt med många miljoner till sol & vår -liknande personer & de skandalerna gillade jag inte.
Antar att du tänker på typ northvolt (som jag iofs inte håller med din beskrivning av)? Det var väl ändå inte Ap7 som investerade där. Ap7 är ju en indexnära globalfond med lite hävstång. Namnen är ju lika, men Ap7 har inte mycket gemensamt med de andra ap-fonderna.
Kan ni tänka er vad det hade inneburit för gemene man att kunna välja själv och placera hela sin tjänstepensionen i globala index fonder de första 30åren av arbetslivet istället för att vara begränsad med 50% Trad.
Avsättning till PPM-delen borde dubblas från 2.5%->5% (minska inkomstpensionen motsvarande) med en lång övergångsperiod. Då skulle nästa generation slippa jobba tills de blir 70år.