Jag skulle få bättre utdelning om jag lade den tiden på mitt jobb. Eller på mina övriga investeringar.
Är för lite pengar inom PPM för att det ska löna sig och lägga så pass mycket tid och energi/tankeverksamhet på det
Man prioriterar olika… men jag har alltid 5min lediga att lägga i tid på detta… jag gör inga stora överslag eller beräkningar… mina inlägg här har faktiskt tagit mer tid totalt idag än vad jag lägger på att följa mina PPM och jag har inte speciellt mycket pengar investerade i annat i dagsläget att jag ens behöver titta på dem och min månadslön blir inte högre av att jag jobbar efter 16:30 med saker jag redan har gjort klart för dagen
Fick Orangea kuvertet på Kivra idag!
+21% för 2023 känns helt ok! Ska nog fira med en glassbåt!
Kom igen, med 23% kan du gott unna dig två!
Kan ta en till imorgon!
Men det var 21%, inte 23.
Men med 21% blir det bara 1 glassbåt

Men det var 21%, inte 23.
Attans, det är nog dags att skaffa mig glasögon!
Skönt att få tillhöra den lilla skara om knappt 11000 människor som snittar14% och över
Det är rätt välkänt att vissa tar risk genom att välja högriskfonder som fossil energi eller Turkiet. Ofta 100 procent i den fonden. Det kan fungera, men är ju gambling. Jag skulle gissa att de som har höga belopp över tid gör några lyckade bet för att därefter parkera i mer passiva placeringar. Den som fortsätter och fortsätter med galna bet riskerar att spränga allt som byggts upp. Räcker med att ligga all-in i fel fond vid en svart svan, sedan är allt borta.
För övrigt vore det intressanta vara en jämförelse mot AP7 Aktiefond på motsvarande tidsperiod. Annars är det svårt att relatera procentsatsen till något jämförbart.
Senaste 5 åren: 13,9 % för AP7 Aktiefond.
Senaste 10 åren: 15,1 % för AP7 Aktiefond.
Själv har jag dock varit med sedan 2001, så dessa siffror hjälper inte mig så mycket. Men 17 % har jag haft senaste 5 åren om jag slår ihop och delar på fem. Så alltid något.
Bra jobbat! Jag har 31,4 % i snitt senaste 5 åren, senaste 10 åren snittar jag 23,9 %.
Då misstänker jag att du tagit en hel del risk, exempelvis all in i en bransch eller ett land. Inte sant?
En hel del risk, ja och ja på ditt andra påstående, förutom att jag inte investerar i länder så mycket. Men även ap7 såfa kommer med risk.
Grattis !
Själv har jag 33,8% senaste 5-åren .
21,5% på 10-år
Bra jobbat!
Hur ser det ut hittills i år då?
18% bara
Men har som mål att ligga på 20%/ år.
Det ska jag nog klara

senaste 10 åren snittar jag 23,9 %.
Jag har 13%/år senaste 25 åren (från 1999).
Egentligen från 1995 om man räknar in förra systemet, men hade typ totalt 4000:- där som överfördes till PPM 1999.
Detta inkluderar de förlorade åren från IT-kraschen och finanskrisen där jag fick runt 0% under 10-13 år.
Har inte räknat vad det blir senaste 10 åren.
Det fixar du lätt
13% på totala antalet år är ju inte dumt! Jag började jobba 1998 och snittar 16% totalt, lyckas jag hålla det fram till pension så skulle jag vara en väldigt nöjd man…
Jag tillhör KAP-KL och har Tjänstpension i Swedbank. Valde just Swedbank Robur Globalfond I, avgift är 0.52% men det finns köpavgift på 2% som jag inte visst från början. Så det verkar inte så förmånligt som du nämnde eller jag har missat något ?
PS fondens resultat har gått riktigt bra:)
Mvh
Sara63