Topp 10 PPM-kontona 2023 å hur ligger du till?

Jag tror kanske att du svarat i fel tråd? Här pratar vi ppm, inte tjänstepension :relieved:

Hon nämnde Tjänstpension faktiskt. :smiling_face:

1 gillning

My bad! Jag som inte har koll :blush:

Det här är.min utveckling. Ok i alla fall, har balanserat om och lagt allt i Ap7såfa numera. Varit med sedan starten.

Hej, hur ska man tänka kring PPM? Ska jag lägga allt i AP7 Såfa? Eller ska jag göra som Rika Tillsammans brukar förespråka för annat sparande och ha global indexfond, svensk indexfond och en mindre del till tillväxtmarknad? Jag har eget pensionssparande på bank där jag kör enligt det som Rika Tillsammans förespråkar, dvs global indexfond, svensk indexfond och tillväxtmarknad. Men förstår inte riktigt om jag ska tänka likadant på PPM? Eller om det är AP7 Såfa som gäller där?

AP7 Såfa är vad rikatillsammans förespråkar generellt.

2 gillningar

Så roligt att logga in i dag på Pensionsmyndigheten… ytterligare ett mål på vägen slaget. 1509481 i PPM. 52 år gammal

3 gillningar

Har varit med från ppm starten

+13,4% i snitt under 25 år. Kan inte klaga.

En kombination av skicklighet, medvetet högt risktagande och en hel del tur.

Imponerande siffror, över en vanlig global indexfond. AP7 har dock högre (finns bara data 10 år tillbaka dock):

Fondutveckling 2025 2024 Snitt 5 år Snitt 10 år
Värdeutveckling, % per år, före rabatt 1,0 30,1 15,6 14,4
Värdeutveckling, % per år, efter rabatt - 30,1 - 14,4

Edit:

Hittade data från 2010 på Morningstar: https://global.morningstar.com/sv/investeringar/fonder/F00000HHAC/graf

Utveckling sedan 2010 (15 år) 696% eller 14.83% CAGR.

3 gillningar

Lägg till 2000-2009 och ap fonden blev slaktade. Mitt eget ppm konto blev också slaktat 2000-2002 kan jag lova. Dot com bubblan som sprack 2000-2002 och finanskrisen 2007/2008. Inga indexfonder kan parera såna kraftiga ras. Det var nu 17 år sen som det var en riktigt stor nedgång på börsen. Inget varar för evigt

Om du lägger till dessa år 2000-2009 för ap fonden så får nog en genomsnittlig avkastning på runt 7-8% är min gissning

Oj, då hamnar du långt ifrån verkligheten.
Hela AP7, dvs även med AP7 Räntefond har avkastat 11,5%. Så för AP7 Såfa har det varit bättre. Enligt rapporten för 2024 ligger snittavkastningen på 12% för de som aldrig har gjort något eget val.

3 gillningar

11.4%
Det va mycket bättre än jag trott. Jag hade några år där det gick lite sådär tills jag bytte allt till såfa7. Men det gick nog inte riktigt så dåligt som jag trott med andra ord.

Det är exakt samma siffra som mitt handikapp i golf innan jag slutade. Kanske ska ut på banan igen och spela riktigt urselt?

2 gillningar

10.9% för mig. Hade ett par år när jag inte låg i Såfa har jag för mig.

Bytte till AP7 aktiefond nyligen, tycker vanliga såfa viktar om till räntor lite väl tidigt. Så viktar hellre om själv med början 10 år innan jag fyller 69.

2 gillningar

Kontrollerade och ap fonden har snittat 7,5% under 25 år. 2000-2024) Det är absolut inte dåligt med tanke på att både sthlm och new york börsens stod lite lägre 2009-12-31 än vad de gjorde 2000-01-01. Det var ett otroligt dåligt årtionde för aktiesparare.

2 gillningar

Det är riktigt bra

1 gillning

Kollade min ppm 2000-2002. Rysare är ju bara förnamnet. Hade helt glömt bort hur illa det startade. Otroligt att man inte bara gav upp. 00-talet var en helt galen börsperiod. Alfred berg bear 2018. Haha trodde jag var ensam om den. Herregud vilket stolpskott

2000 -11%, 2001 -29%, 2002 -39%…..2018….50% AB Bear +/-0%, 50% HB Hälsovård tema -5% :wink: 12,3% i snitt per år sedan start och 15,5% i år….

Snyggt jobbat mannen👍

+13,3% i år har haft endast en fond shb hållbar energi 100% men tänker minska och lägga 30% pictet timber

+13,6% i snitt i 25 år

Jag hade tur och lyckades parera finanskrisen 2007/2008 med räntefonder. Satte även fina bet på östeuropa och indien på 00-talet som gjorde att jag fick bra avkastning även det årtiondet.

2000 -14% , 2001 -21%, 2002 -14% Ingen lek🫣

Jag har haft som princip att under hela tiden aldrig ha mer än max två fonder. Ofta fonder med hög risk, men inte alltid

1 gillning

Nu när jag ligger en bit över snittet så lägger jag 50% på AP aktiefond för att följa rekommendationerna här och så kör jag en eller två fonder vid sidan av som lite spel-satsning på att få upp snittet och se om jag inte kan rulla runt det nästan lika bra som alla på AP-fonden :wink: 1,6M i PPM nu. Som alla säger den första miljonen är värst men nu rullar det på ganska bra, hoppade över miljonen 2021. När jag har 2M i PPM så funderar jag på att låta frun ta del av mina årliga inbetalningar, även om hon har högre lön så kom hon igång väldigt mycket senare med att dra ihop PPM så jag delar gärna med mig,

1 gillning

ÅÅÅH IDIOT!!! :rofl: Jag kom precis på att när jag handlar och lägger 50% AP7 så kommer ju summan på AP7 växa med bekostnad på de andra fonderna som jag byter ut om de fonderna jag byter mellan har ökat så blir det ju 50% på den totala ökningen. Inte 50% på års-start plus utveckling :slight_smile: Jaja… jag får titta på fondutvecklingen och ta en ögonblicksbild lite då och då…

1 gillning