Ap fonden +1% i år, svag utv för usd. Du har haft ordentligt flyt med den andra delen. Har du delvis haft guld?
Har du gjort många fondbyten under dom 25 åren? Själv gör jag så få byten som möjligt
Ap fonden +1% i år, svag utv för usd. Du har haft ordentligt flyt med den andra delen. Har du delvis haft guld?
Har du gjort många fondbyten under dom 25 åren? Själv gör jag så få byten som möjligt
+12,4 % i år. Lyckosam försäljning till fördel för räntor före förra dippen. Kan gå både upp eller ner med denna strategi… Just nu 50 % korta räntor och 50 % aktier, då jag tror på en tillfällig sättning i marknaden i närtid. Då ska jag (Famous Last Words™) övergå till min strategiska allokering i PPM.
Jag har legat i förvalet sedan start, utan några nyinsättningar.
Min snittutveckling per år är 9,3%
Började året med Robur Tech och LF global, bytte till guld när tech rasade och global plockades bort… tillbaka ett tag till Robur tech och nu är det CPR och Blackrock guld som gäller så längre Trumpen sitter verkar det som…. försöker att inte byta så ofta men jag är en jäkla hoppjerka så det är massor med byten i början för att numer sitta lite lugnare i båten ![]()
Snyggt jobbat i år👍
Ingen riktig sättning nu på 17 år. Bara upp, upp. När kommer det en större sättning 2026,2027?
Hur ser din strategiska allokering ut?
Tack för infon. Grymt👍 9,3% är fan grymt imponerande för en sån typ av fond över 25 år. Hur gammal är du?
Min beräknkng var ju dock delvis kvalificerad gissning. Fonden måste varit lite annorlunda sammansatt 2000-2009 med lite mer räntepapper och mindre andel us aktier. Enligt ap fondens hemsida stod det att den gått upp 616% . Såg rimligt ut med tanken på grafen för 2000-2009 och den gått upp 590% från 2010. Bevisligen har den gått upp lite mer.
Covid var väl en liten… trump en liten… sannolikheten säger väl att det borde komma en snart vilket årtionde som helst? Jag kan inget om ekonomi eller försöker förutsäga vad som kommer en jag tror ju att antingen kommer det flera små som skapar korta dalar eller så brakar det till en gång rejält…. ser man på BNP så har det ju sjunkit sedan 60talets topp och började stiga i början på 2000-talet och en positiv utvecklings kurva i lååååånga loppet bör ju stiga över den förra toppen så säkert flera år till men som sagt var… jag kan extremt lite om ekonomi och jobbar reaktivt…. hittills har utvecklingen klarat av dippar…. Jag har tittat på FIRE och inser att eftersom jag inte lever i “lyx” så skulle jag ju klara mig lätt på typ 3,5M fram tills pension utan att leva med lägre standard än nu. Strategisk allokering?? HAHAHA Du hade lika gärna kunnat fråga hur en förbränningsmotor i rymdraketer funkar….
Min strategi, jag har 50% i AP7 Aktiefond ![]()
100 % aktier. Global aktieindex med faktortilt.
Vad är faktortilt?
Vilken fond är det du gillar och som har detta i ppm?
Snyggt där med guldet.![]()
Jag har typ 10 fonder på min radar i ppm som jag följt i flera år. Black rock guld är faktiskt en av dom. Jaja. Ibland missar man saker. Jag är supernöjd ändå. Det kommer nya chanser
Covid var bara ett liter hack och väldigt snart var det tillbaks i bull run igen. Pengarna vräktes ut av riksbankerna
46, jag flyttade från Sverige i början av 2000-talet, så min premiepension består bara av pensionsrätter från sommarjobb och jobb i ett klämår innan studier.
Jo, men det är ju uträknat från nåt snitt från AP7 Såfa, då blir ju räntedelen inräknad.
För min del så har jag ju haft 100% AP7 aktiefond under hela tiden, även fast jag haft AP7 Såfa som val.
Coolt. Tack så jättemycket. Jag lärde mig saker jag inte visste. Ja det är inte lätt att tolka ap fondens siffror. Det står exvis att ap7 kostar 766 sek. Ett sätt att tolka det är att startvärdet troligen var 100 för 25 år sen och att den stigt med 666% ,men det var tydligen inte heller helt rätt.
Vi träffades i vår ungdom…efter gymnasiet drog båda åt olika håll och levde våra egna liv utan kontakt… träffades igen i 35årsåldern… vi slår ihop våra löner efter att vi har tagit en lika stor “månadspeng” för eget bruk ur säcken med (katt)guld och betalar mat, barn, amortering, renovering, semester, buffert och allt annat ur den. Jag tjänar ca 20% mindre per månad så jag kanske ligger efter vad vet jag? ![]()
Intressant story.
grattis
Vikitigt att vara generös👍. Fan jag är alldeles för generös mot min familj😁
Det är ju den största investeringen man har… där ska man alltid gå All in ![]()
Så är det, Always👍
Vetenskapligt belagda faktorer som överavkastar mot index. Grunden finns i denna forskning:
Just nu ligger jag 100% i Black Rock World Gold A2
Med 1,7M född 66. Med lite tur och skicklighet hoppas jag på runt 3-4 M.
När jag kan ta ut den.
2.4 miljoner, född 1979. Ligger 100% Swedbank Robur Teknologi sen början.
Snyggt jobbat.
Jag bytte från Swedbank R,T A
I början av februari till Black Rock Gold
Är väldigt nöjd med det.