Körde förut 50/50 lf global och Såfa i PPM. När lf plockades bort från listan, så blev det 100% Såfa. Kör Swedbank Robur Access global för tjänstepensionen och lf global och samma Robur fond i privata sparandet. Alla är i artikel 8 segmentet, så passar mig bra.
Har långt till pension, så lär komma minst 3 perioder till med ovanligt mycket kriser, krig och udda presidenter. Kör på med min vanliga strategi, då kriser alltid förekommer.
Men vem vet, framkommer nya rön som visar tecken på att det är dåliga val, så kanske jag byter. Mycket kan hända på 25+ år.
Hoppas verkligen inte att Microsoft och Apple är “slut nu”, för det blir så jobbigt om man skulle behöva hitta andra lösningar på datorns operativsystem och telefonen, både privat och - förmodar jag - på kontoren. Däremot kan det ju bli skakigt. Bötesbeloppen i EU mot Apple och Meta, bar det väl, och alldeles nyss, kan säkert komma att generera intressanta motdrag. Frågan är vad. Tänk schack. Brukar kolla lite på danska media, de är ju alerta, och skriver om sånt… “Hvis din adgang til Gmail, iCloud og Outlook lukkes – hvad gør du så?”
Jag slängde över allt mitt på Europafonder, något ogenomtänkt dvs. utan djupare analysarbete. Ryckte ut mitt innehav ur AP7 kort efter, dagen efter Liberation Day tror jag, såg sen när Treasury yield brantade. “Förlorade” tiotusen, men har ändå vunnit totalt sett. Blev skraj när jag såg AP7:s andel mot USA typ 60% och tech-bolagen, hävstången, i kombination med långa Treasury yield och dollarkursen. Brukar titta på Handelsbankens analyser ibland, morgonrapporten, men följer annars inte med så värst noga - var ju bland annat därför jag hade AP7 för att slippa bry mig till pensionen. Kör annars ALLTID med indexfonder, de med lägst avgift, och utan återbetalningsskydd så att jag får del i arvsvinsterna. Undvek att tänka globalfond denna gång pga USA-exponeringen i dessa, annars hade det nog varit min melodi. Är tämligen riskaversiv.
Jag gick ur 50/50 ap7 aktie och robur techno tidigt för det barkade. Gick in i blackrock och cpr gold och fick i stort tillbaka förlusten men tänker att det börjar bli dags att ta 50% ap7 aktie och 25/25 gold. Största droppet hoppas jag är gjort och det är ju ändå som 52åring några år kvar innan jag kommer åt ppm.
Har fonder på ppm varav ap7såfa är 1 av 4
Gick ner till -12.5% omkring 11 april men har börjat återhämta sig, ligger nu på - 9,1
Min spiltan global investera låg då på - 14,2 så den var sämre nu ligger den på - 8.5 så den återhämtar sig ganska bra
Spp gen 60 låg då på - 8.5 och nu - 5.1
Och sist så har jag amf aktiefond Europa som låg på - 4.2 och nu på +2.2 så det är ju denna som gått bäst just nu och som gått bäst tidigare av mina
Allihopa låg på plus tidigare
Så det gick ner ganska mycket, alla låg på plus tidigare men dom börjar återhämta sig lite i taget
Stämmer bra in på mitt sätt att se på PPM, det blir ju ändå inte så stor del av totala pensionen för mig som 63-åring, jobbfri och några år kvar till uttagsstart.
Visst har Såfa för min del inkl. avtrappningen till räntor backat i år men ändå mindre än AP7 Aktiefond (-14,1) men enkelt, passivt och stressfritt och om det sen bidrar till lite extra så är det ju ok.
Den totalsumman bör väl ändå generera 4500kr-6000kr i månaden beroende på vilket år du börjar ta ut pengarna och hur utvecklingen blir sista åren? Bra tillskott till pensionen!
Jodå det stämmer någorlunda med prognosen på Minpension.se men förutsätter att Såfa´n håller sig i skinnet. Det har ju gått väldigt bra nu i >10 år och skall det bli 7-10% börsavkastning i snitt på lång sikt väntar kanske en längre börsvinter… ? Men med 30/70 fördelning på övriga placeringar så spelar PPM ingen större kvitta på helheten i vår ålder -
Så visst har AP7 Såfa utvecklats bra sedan vi gick med från starten och framför allt har det känts skönt att inte behöva bry sig alls eller vara aktiv iom nedtrappningen mot mer räntor mot slutet. Tror många som är oroliga och frågar här eller på andra forum skulle må bättre av att sluta fundera själva och lägga sig på Såfa’n .
Legat och pyrt lite grann och tittat då och då. Gjorde idag slag i saken och lade om mina PPM till 25% BGF world gold, 25% CPR Global gold, 25% AP7 Aktiefond (jag är ju under 55 så den hade det ju blivit oavsett AP-fond) och 25% Robur Techno. OM det lugnar sig i omvärldsekonomin så kommer jag kanske att vikta om mot 50/50 AP7/Robur men det får dröja ett tag.
Om man tycker att det är läskigt med oroligheterna i världen och vill flytta runt sina pengar så är det ett tydligt tecken på att man burit för hög risk. Att justera nu är rimligt, då vi har en ganska måttlig nedgång och man inte förlorar så mycket på att sälja aktier nu. Men sätt en nivå ni kan hålla och stanna kvar där. Det här med “jag går in igen när oroligheterna har lagt sig” tror jag inte ett dugg på. Och om man går in nu, gå bara in med så mycket att du inte får panik om börsen dyker 20-30% under de närmaste månaderna.
Jag tror att det finns tillfällen där det är rimligt att gå ut ur marknaden. Jag tror att vi är långt ifrån ett sådant tillfälle nu. Det här är knappast något som borde få någon att justera sina investeringar. “Men den här gången så är det en galning i Vita huset!” Ja, och förra gången var det en världsomspännande pandemi med miljoner döda och en total nedstängning av hela länder. Och det var en liten blipp på marknaden. Det här är ingenting. Om det som händer nu får er att överge aktier så har ni en dålig plan. Justera er plan till en bättre, men håll sedan fast vid den planen.
Är mitt råd. Men jag är bara en snube på internet.
Minpension.se har grymt fel när det gäller både PPM och tjänstepensionen. Ta reda på vad som gäller och prognostisera med hjälp av Excel, det ger bättre resultat.
Tillväxten är satt till 1,9% borträknat inflation. Du kan ändra tillväxten men tillväxttalet är enhetligt, vilket innebär att det sätts på samma nivå för alla pensioner.
För den som placerar PPM i AP7 aktie kommer ovanstående att resultera i en totalt felaktig prognos, eftersom AP7 i genomsnitt brukar ge 11% i avkastning. Prognosen blir dessutom mer och mer felaktig ju äldre man blir.
Har alltid haft AP7 eftersom jag inte haft intresset tidigare…ser ingen anledning att försöka tajma marknaden och byta hit och dit heller… Däremot la jag 10% i Blackrock Financials förra hösten…
Liten mini-raket / raket-ankare beroende på vart marknaden går…
Sen botten i april i år har den varit +23% nyligen innan den dök ca 4% igår. Men roligt inslag ca 30 år framöver.
Men lägger inte jättemycket vikt vid PPM då jag är nöjd med fondvalen, mer fokus på egna privata portföljen.
Nån mer insatt får gärna svara på om AP7 också balanserar om likt Globalfond om marknaden ändras, eller är den mer av aktiv förvaltning? Det har väl varit lite rubriker att se sålt vissa innehav osv.
Den är mer aktiv än vanliga globalfonder, t.ex. sålde de alla innehav i Kina förra året.
Samtidigt är den också bredare än vanliga globalfonder, för den följer ett index som har tillväxtmarknader, och fonden har onoterade bolag, och också lite fastigheter+infrastruktur