Återgå till AP7 Såfa eller inte?

Hej!
Jag fick för ett par år sen erbjudande via arbetsgivaren om ett bättre förslag på fördelning av fonder inom PPM vilket jag tackade ja till då deras prognos såg bra ut och jag förstod det som att det skulle vara lägre avgifter. Hade även läst att det var viktigt att aktivt byta från det förvalda alternativet. Har i ärlighetens namn inte brytt mig om att kolla hur pengarna har utvecklats förrän nu då jag börjat intressera mig mer för sparande…

Fonderna ändrades till: SPP Aktiefond Europa 4%
Handelsbanken Pension 70 A12 8%
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad indexnära 12%
Länsförsäkringar Global Indexnära 69%
Handelsbanken Emerging markets 7%

Enligt PPM är den genomsnittliga avgiften 0,12%. Nu har jag förstått att AP7 Såfa anses som ett väldigt bra alternativ (och gick ju bättre förra året än de fonder som jag hade). Skulle vilja ha råd om jag borde byta tillbaka till AP7 Såfa eller inte? Är 42 år. Tacksam om någon har något bra råd
Anna

1 gillning

Välkommen till forumet!

Det är alltid svårt att komma med tips när man inte har hela bilden. Men ja, generellt kommer de flesta få en bättre portfölj med AP7 SÅFA. Men det är ingen garanti för t.ex. bättre avkastning.

Sedan ska det sägas att jag har sett sämre portföljer än den du har. Här är två avsnitt du kan gilla:

samt

3 gillningar

Ap7 Såfa är svårslagen långsiktigt. Jag hade valt det direkt utan att tänka på något annat. :+1:

3 gillningar

Hehe: “Byt till AP7 Såfa ögonaböj” på ren svenska :sweat_smile:

Men jag tycker precis som Jan att du borde kolla in avsnitten ovan för att komma fram till varför på egen hand! Nyckelordet är hävstång!

1 gillning

Ja jag vet inte varifrån jag fått uppfattningen om att det var bättre att göra aktiva val när det gällde PPM? Borde väl i och för sig läst på själv innan jag lyssnade på någon annan… Ska kolla in avsnitten, tack för tips!

1 gillning

Blir förbannad på såna kvacksalvare. AP7 Såfa är toppen och dessutom lite billigare än det du har fått. Någon har säkert betalat den där rådgivaren för att ge dig det här helt meningslösa rådet. Det är inte jättedåligt men det är inte bättre än AP7 Såfa.

Det du har fått är billiga passiva fonder. Det är bra. Handelsbanken Pension 70 A12 är en fond-i-fond som också investerar i indexfonder, men den har redan börjat plocka in lite räntepapper också vilket verkar onödigt när du bara är 42. Det som är skumt är att de har valt att lägga större vikt i tillväxtmarknader som Kina och Indien, och de har även överviktat nordiska aktier. Det finns ingen riktig mening med att göra något av det här.

Här är fördelarna med AP7 Såfa:

• Du får snäppet vassare spridning av dina pengar till fler företag, och bättre viktat efter hur marknaden fungerar.
  • AP7 har en hävstång. Det innebär att de tar ett litet lån som de investerar. Detta bör ge dig snäppet bättre avkastning på lång sikt.
  • AP7 Såfa är det enda du behövar ha i PPM. Den flyttar automatiskt över ditt sparande till tryggare räntepapper när du blir äldre. Lite i taget. Du slipper tänka.
  • Lägre avgift = mer i pension

Haha, ja, jag reagerade likadant! Handelsbanken Pension 70 A12 har till exempel ingen avgift alls och har en bred (men lite slumpmässig) riskspridning. Jag förstår bara inte vad poängen är med dessa fonderna när AP7 har samma eller bättre exponering.

Det är inte det minsta viktigt. Jag vet inte varför vissa skriver det. :slight_smile: Den rådgivning du har fått är slöseri med svenskt humankapital.

3 gillningar

Om du vill spara tid kan du hoppa över avsnitten och byta direkt till Ap7 Såfa :joy::+1::hugs::1st_place_medal:. Själv är jag så rädd för räntor att jag har valt 100% Ap7 aktiefond för säkekerhets skull haha :joy::+1:. Likadant i Tp Amf fondförsäkring hoppar jag över generations entre lösningen och väljer 100% Amf Aktiefond Global :1st_place_medal:. Kör Ap7 Såfa och avsnitten hinner du läsa innan du går i pension :joy:

6 gillningar

Jag har också valt AP7 Aktiefond av den anledningen. Och kompletterat med svenska småbolag och asien.
Nu har jag:
80% AP7 Aktiefond
10% AMF Aktiefond Småbolag
10% Swedbank Robur Access Asien

Jag kanske bara borde ha AP7 och lite småbolag?

Ap7 är som en global indexfond med hävstång som sedan automatiskt justerar risken när du blir äldre. Den kostar dessutom knappt någonting. Helt klart bästa valet för de flesta.

1 gillning

Tack för alla bra råd! Har bytt tillbaka nu.

2 gillningar

Du kanske har förväxlat det med hantering utav tjänstepension? Där är det mer vanligt att folk tar kontroll utöver det förvalda alternativet och diversifierar enligt exempelvis rikatillsammans portföljer för förhoppningsvis bättre avkastning/risk/avgifter och diversifiering.

Du kanske tillhör den generationen som var med i början, och då var det väldigt mycket snack om valfrihet och att man skulle vara aktiv och ta möjligheten att påverka sin egen pension, annars var man nästan stämplad som lite slapp och sinnesslö.

Denna är intressant

I Figur 1.2 så kan du se effekten av detta. I början var andelen initialt aktiva val uppåt 60%, och detta har sedan dalat ner till enstaka procent. Sannolikt/förhoppningsvis drivet av att förhandsvalet är så bra (Figur 2.9)

2 gillningar

De flesta i detta forum och kring Rikatillsammans har AP7 SÅFA och ingenting annat i PPM. :slight_smile:

Jo jag vet, men jag vill ha lite småbolag också. Eller chansa och ha ännu mer småbolag, går det så går det… Jag har cirka 25 år till pension så.

Premiepensionen är en så liten del av min pension.

Det vet jag för OJ vad det tutades i mig när detta blev en verklighet. Det var ju skämskudde om man INTE gjort ett aktivt val. Detta var faktiskt en av de saker jag gjorde just ögonaböj när jag lärde känna Jan/lyssnade eller läste om AP7SÅFA, att byta tillbaka från mina aktivt valda (snacka om blind leder blind, jag gissade vilt, tror tom jag gick på Morningsstars 5-stjärniga rating. Så ALLA fel man kan göra. :wink: ).

Hm… kanske det kanske (för då har jag gjort samma fel jag).

ExAkt! :point_up:
pjuh, det var precis detta jag menade. Känns alltid skönt att bli lite validerad.

3 gillningar

Du vet att hävstången i AP7 ger sig ökad risk och avkastning precis som en faktorexponering mot småbolag va?

Jag hade haft allt i AP7 i PPM och ökat andelen småbolag i annat pensionsparande i så fall. Just p.g.a. den så otroligt billiga hävstången i AP7.

3 gillningar

Ja, jag borde nog byta till 100% AP7. Ger det max 1 år eftersom småbolagen har börjat året så otroligt dåligt och Asien under en längre tid.

1 år är ju inte så lång tid att utvärdera om det var ett bra eller dåligt beslut.

2 gillningar

För de som inte är insatta:

Folk skriver AP7, men de flesta syftar då på AP7 Såfa.

AP7 Såfa i sin tur består av:
AP7 Aktiefond
AP7 Räntefond

Fördelningen är så att fram till man blir 56år är det 100% AP7 Aktiefond, därefter balanserar man årligen över en andel till AP7 Räntefond.
Det sker till man blir 75 år och då får man en fördelning på 35% Aktiefond och 65% Räntefond.

5 gillningar

Hur ska jag ta mig ur denna knipa efter att ha svurit i kyrkan? :rofl:

Framför allt vill jag inte inte byta småbolag just nu.

3 gillningar