På frågan om rationalen för detta råd, svarar de följande:
7:e AP-fonden (Såfa) har historiskt presterat väldigt bra vilket till stor del beror på hävstången. Med det sagt är det viktigt att vara medveten om att anledningen till det goda resultatet främst är den höga risknivå som hävstången medför. I vissa situationer, främst om man är ung och väldigt riskbenägen, kan detta vara ett bra alternativ men det är som sagt kanske framförallt om man vill ha just hög risk.
När Lifeplan sätter ihop råden utgår vi alltid från pensionen som en helhet. Här ligger också den främsta orsaken till att vi rekommenderat andra fonder än AP7 inom premiepensionen. När man har diverse olika försäkringar med olika valbara fonder och olika nivå på rabatt på fondavgifterna är det helt enkelt oftast effektivare att använda de kraftiga rabatterna som är på fondavgifterna inom premiepensionen för att där välja de fonder som normalt har lite högre avgift, som exempelvis tillväxtmarknadsfonder.
Man kan i sina övriga försäkringar då istället välja de fonder som normalt är lite billigare. På så vis kan man få till en väldiversifierad portfölj för hela pensionen till en lägre snittavgift än man hade kunnat om man skulle hålla kvar i AP7 och behöva köpa dyrare fonder i övriga försäkringar.
Eftersom våra råd bygger på att behandla pensionen som en helhet rekommenderar vi inte att följa våra övriga råd om du skulle vilja hålla kvar vid AP7. Risknivån och diversifieringen i portföljen kommer då bli felaktig, troligen för hög, och det riskerar att negativt påverka avkastningen på pensionen som helhet. Du bör alltså antingen följa våra råd i sin helhet eller själv anpassa fondvalen i övriga försäkringar för att balansera risken i premiepensionen om du håller kvar AP7 aktiefond.
Jag får inte riktigt ihop det. Tycker ni att det verkar som ett rimligt råd?
Deras rekommenderade fonder är en bra mix som ger en likvärdig avkastning, men till lite mindre risk. Fonderna har ingen hävstång medan AP7 Såfa har 15% hävstång. Fonderna och fördelningen de valt ut har historiskt gått jämnt med AP7 Såfa men till lägre risk. Pensionsfonden är gratis men väldigt viktad till Sverige och Norden, därav den lilla vikten skulle jag tro. Du får tillväxtländer i Handelsbankens globala fond och du får lösningsbolag från Handelsbankens samtliga fonder plus Storebrand Global Plus. Ett tämligen bra förslag tycker jag allt.
Jag skulle aldrig ta något annat än Ap7 Såfa i PPM. Finns ingen anlädning att någon rådgivare ska slå sig i bröstet och tro att hans råd är bättre än Ap7 Såfan . Till sist undviker jag alla bankförsäljare till 100% oberoende vilken bank det gäller. Det finns så många bra produkter idag även privat Lysa,Avanza Auto,Nordnet One att man kan undvika storbanks försäljare helt onödigt rådgivning som oftast ger bara valuta till banken.
En fråga jag skulle vilja ställa dom som gett dig rådet är att fråga om eventuell kickback eller provision dom får för att rekommendera dessa fonder. Har dom minsta incitament att ge dessa råd, vilket de troligtvis har så skulle jag aldrig lyssnat på dom. Ap7 såfa ÄR det bästa valet. Finns alltid de som lyckas prestera bättre men tyvärr alldeles för många som presterar sämre. Ta inga råd från någon som får pengar för att få dig att investera i en viss fond. Dom är försäljare rakt av och bryr sig bara om att dom får pengar och sen om det går ok eller bra för dig är ju bara ett plus men inget som dom bryr sig om.
Finns tidigare trådar om Lifeplan. De brukar alltid föreslå en komplex portfölj med många fonder. Jag tror personligen att man ska göra portföljen så lätt som möjligt. Jag hade inte rekommenderat dig att lyssna på Lifeplan.
Finns det visst då.
Det beror på vilken total strategi man kör med och hur man vill allokera alla sina investeringar.
Du kan dela upp i tre delar:
-Privata investeringar
-Tjänstepension
-Premiepension
Anta att man inte vill köra 100% globala indexfonder i alla tre delar utan man tror sig kunna slå indexfonder eller chansa på att man kan slå indexfonder.
Då kanske man vill allokera en del i aktiva fonder som kostar mycket mer än indexfonder.
Vart är det smartast att köpa dessa “dyra” fonder?
Svar: I Premiepensionssystemet!
Jag har 100% indexfonder i punkt 2 ovan och de dyra fonderna jag vill ha har jag köpt inom premiepensionen.
Rätt eller fel så finns det en logik att man inte har AP7 om man nu ser på totalen och om man envisas med att köpa annat med en del av ens investeringar.
Globalfond rekommenderas på den här sidan mestadels. Och det är en väldig passiv strategi. Tycker inte jag behöver skriva det egentligen, eftersom det är en strategi som passar de flesta. Om man inte vet någonting om andra strategier är väl det ett jättebra råd eller?
Tycker det är viktigare att nämna om man har ett alternativt tänk.
Precis, och det har jag inget emot.
Om jag skulle få frågan om vad en annan person bör välja skulle jag också rekommendera en global indexfond. Möjligen då AP7 inom ppm.
Vad jag reagerar på är den kategoriska kommentaren du släppte:
“Finns ingen anledning att byta bort Ap7”. Så jag visade dig att det finns det visst det och någon på Lifeplan har också tänkt samma tanke, likväl @Jacke78 ovan.
Hur många aktiva fonder valde lifeplan och vad är det som är så igenomtänkt med deras portfölj jämfört med Ap7 såfa? Jag ser inga fonder i deras val som skulle kunna vara bättre än Ap7 aktiefond. Men bara du och @Jacke78 som kanske ser det med andra ögon . Rådgivarens ögon. Eller bättre sagt bankförsäljarens ögon . Kanske finare namn på fonderna ?
Och när jag inte vet hur rutinerad personen är så rekommenderar jag alltid globalfond. Följer jag det själv? Nej. Är det relevant? Nej inte direkt.
Nu såg jag att du rekommenderade någonting annat och det är fine med mig, jag nämnde inget om det. Personliga preferenser får man ha. Nu finns det kanske risk att det blir off-topic.
Oavsett så vidhåller jag att Ap7 förval är väldigt bra, för de flesta. Har du annan strategi? Go for it, liksom jag inte följer det slaviskt.
De valde breda billiga indexfonder, som tillsammans motsvarar en Lysa 100/0 / Opti 10 / Avanza Auto 6-portfölj. Det här rådet var enbart riktat åt trådskaparen och dennes unika sparande och önskemål. Vi andra skall inte lyssna på rekommendationen. Det är hela grejen med Lifeplan. Dessutom lär de inte bli rika på eventuell provision, då fonderna är billiga och en av fonderna är gratis.
Det generiska rådet jag har är samma som du: kör AP7 Såfa.
Mina kommentarer och mitt exempel är exakt on-topic.
Jag skriver om detta som Lifeplan har skrivit om:
När Lifeplan sätter ihop råden utgår vi alltid från pensionen som en helhet. Här ligger också den främsta orsaken till att vi rekommenderat andra fonder än AP7 inom premiepensionen. När man har diverse olika försäkringar med olika valbara fonder och olika nivå på rabatt på fondavgifterna är det helt enkelt oftast effektivare att använda de kraftiga rabatterna som är på fondavgifterna inom premiepensionen för att där välja de fonder som normalt har lite högre avgift, som exempelvis tillväxtmarknadsfonder.
Man kan i sina övriga försäkringar då istället välja de fonder som normalt är lite billigare. På så vis kan man få till en väldiversifierad portfölj för hela pensionen till en lägre snittavgift än man hade kunnat om man skulle hålla kvar i AP7 och behöva köpa dyrare fonder i övriga försäkringar.