Fonder SEB och Lifeplan råd

Hej,
Jag har varit mycket passiv och oengagerad i mitt sparande, men tänkte förbättra detta nu.
Jag(och min man) har Lifeplan via jobbet, och vi har tagit ut råd därifrån angående vår pension och sparande. Vi har genomfört råden på ppm och våra respektive tjänstepensioner, men när det gäller våra privata pension/sparande känner jag osäkerhet hur jag ska göra.
Vi har alla våra banktjänster på SEB, och efter att ha läst en del(bla på denna sida) förstår jag att urvalet av fonder på SEB(och kanske även övriga banker) är rätt begränsat, och även mindre bra.
Borde kanske byta bank, men drar mig för det när vi har en kontaktperson som jag kan ringa och fixa det mesta med.

Jag har ett IPS med följande fonder: SEB Sverigefond, SEB Teknologifond, Jo Hambro Global Select Fund
Där Lifeplan föreslår: 100% SEB Hållbar USA Indexnära C

Jag har en Kapitalförs. med följande: SEB Asset Selection Sek-Lux, SEB Dynamisk räntefond sek-Lux, SEB Global Chans/Risk-Lux, SEB Sverigefond, SEB US All cap Usd-Lux, Goldman Sachs Emerg Market equity, Jo Hambro Global Select Fund, Sky Harbor Us Sd Sust highyield, ubs Asian Smaller Companies Usd

Lifeplan föreslår: SEB Hållbar Europa Indexnära 37%, SEB Emerging Marketsfond 28%, SEB Hållbar Global Indexnära 15%, SEB Hållbar Sverige Indexnära 10%, Fidelity Funds Asian Special 6%, SEB Likviditetsfond 4%
Två av Lifeplans förslag har höga avgifter, 1,5 och 1,75!

Tacksam för synpunkter.
/Ulrika

Välkommen hit! Sorry att ingen sett din tråd och svarat förrän nu :slight_smile:

EDIT: Ändrat lite i mitt svar efter att ha läst din fråga korrekt denna gången.

Jag hade LifePlan på mitt förra jobb och printade ut ett förslag, tittade på det och skrattade hela vägen till pappersförstöraren :slight_smile:

Tycker ni ska lyssna på detta avsnittet om de olika RT modellportföljerna, med olika riskprofil, fonder att välja och andelar på de olika fonderna.

Om ni vill vara kvar hos SEB av emotionella och praktiska skäl så är det väl bra. Men tänk på att din bankkontakt är säljare och inget annat. Har din kontaktperson sagt “nä, välj denna fonden istället för den gör samma sak men till lägre pris?” Om ja, stanna. Om inte är det ett dåligt tecken på att han/hon är säljare bara.
Om ni ändå vill vara kvar på SEB så kan ni ändå hitta helt OK fonder liknande de som ges i avsnittet ovan. Viktigast är globalfonder för den har tyngst andel. Det är inte så svårt att hitta bästa alternativet för Global, Sverige, Småbolag, Tillväxtmarknads etc. fonder hos SEB - bara att välja de olika kategorierna i deras fondutbud och lista på lägst avgift. Indexfonder ska inte kosta mer än 0.2-0.4% så du vet vad du ska leta efter.

Om du vill flytta …

Bäst är att flytta IPS till Avanza eller Nordnet. Det gör man lätt genom att kontakta dem så “drar” de över IPSen. Du fyller i lite papper och skickar in så sköter de resten. Kolla på deras sajt för mer info. Avanza har (ibland?) också ett erbjudande att de ersätter flyttavgiften (som ev. SEB tar ut) upp till 1000 kr, tror jag det var.

Kapitalförsäkringen kan du fundera på om du överhuvudtaget vill ha kvar. Om den är gammal så kan den ha rätt höga avgifter på kapitalet (kolla senaste årssammanställningen efter avgifter). Om du inte vill ha den kvar så begär “återköp” så sätts pengarna in på ditt SEB konto (ingen skatteeffekt) - sen överför till Avanza och spara det i en ISK istället med fonder du väljer själv. Dock om KF avgiften är OK så kan du ju ha den kvar, men då får du nog vackert stanna hos SEB. Mig veterligen går det inte att flytta en KF, men kanske någon annan här på forumet vet?

Hoppas det är till någon hjälp! Lycka till :smile::+1:

Lifeplan gör en fördelning av hela portföljen. Vissa delar av pensionen kan därför få en oproportionerligt fördelning till vissa marknader, om den fonden var billig just där. Ska man följa deras råd bör man därför byta till deras val på alla ställena.

Jag har bara använt Lifeplan för att få en överblick över pension på olika ställen. På något ställe har jag haft en dyr / olämplig fond och har då själv bytt till en mer lämplig. Jag tror AP7 såfa är bäst, det känns som Lifeplan måste motivera sin tjänst och därför göra massa byten. Det är dock billiga indexfonder de väljer så jag skulle inte säga att tjänsten är dålig, för många kommer det säkert bli en förbättring där dyra fonder byts ut.

Ulrika ovan sa ” Två av Lifeplans förslag har höga avgifter, 1,5 och 1,75!” så jag vet inte hur bra fondvalen är. Känns som de försöker ta fram det minst dåliga alternativet och för mycket överlappande.

Jag kanske är för hård mot LifePlan men det känns som de försöker optimera något som är i grunden suboptimalt istället för att föreslå ett i grunden optimalt system. Tex tittar de inte bara på fondavgifter och inte kapitalavgifter dvs ger inga råd eller förslag på vilka av ens lösningar som är dyra i det avseendet och som man borde försöka flytta.

LifePlan är ju dock mycket bättre (gör ingen skada) jämfört med andra pensionsrådgivare som snattar ut ens pensionskonto.

Lånar tråden lite här… Har kört Lifeplan 3år. Tycker det funkar bra. Förstår deras grundfilosofi. För de flesta är det nog bättre än att göra egna val.
Men det som skaver är att de inte erbjuder AP7 i premiepensionen. De har erbjudit mig tillväxtmarknadsfonder. Vilket är rätt då avgifterna för dessa lägre än i tjänstepension. Men! de har även lagt till LF Global! Verkar som att de “bojkottar” AP7 av någon anledning. Mejlade och frågade om jag inte bara kunde byta ut LF Global delen mot AP7. Men si det gick inte. Då avviker jag tydligen från rådet. Som måste följas i sin helhet.

Allmänna pensionen Premiepension 151 775 Länsförsäkringar Global Indexnära (0,16 %) 39 %
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära (0,18 %) 31 %
Handelsbanken Pension 70 A12 (0 %) 13 %
Handelsbanken Tillväxtmarknad Tema (0,34 %) 11 %
Swedbank Robur Access Asien (0,16 %) 6 %

Pga. det så tvekar jag angående att fortsätta med Lifeplan. Kommer nog också enbart ta del av deras råd mer som inspiration. Tills de förbättrat sin tjänst.

Det är klart att du kan byta ut delar av förslaget. Men de ger bara råd på helheten och bara automatiserade råd, så de kan förstås inte säga något annat än att du ska följa deras råd i sin helhet. Du kan också få oproportionerligt andel i olika marknader om du gör egna anpassningar och inte tänker på det.

AP7 är en globalfond så om du byter ut Länsförsäkringar global kommer du få ungefär samma marknadsfördelning.

Jag själv byter som sagt inte efter Lifeplans råd. Jag kör globala indexfonder (och AP7) i så stor utsträckning som möjligt. Gör bara avsteg om det påverkar fondavgiften.

Ja, jag kanske var för snabb att döma ut LifePlan på första förslaget men jag tyckte det var en märklig blandning av fonder. Tex i ditt fall att slänga in en fond-i-fond (HB Pension) och tre olika tillväxtmarknadsfonder. Problemet för mig är att kanske på totala kapitalet så blir det vettigt (?) men varje portfölj i sig blir skum. Tex i ditt fall 50% tillväxtmarknader i din PPM. Men det kanske bara är jag :slight_smile:

Sen har jag lite svårt för argument som “det är åtminstone bättre än att välja själv” underförstått att vi inte kan lära oss att undvika dyra dåliga fonder.

• Det är ju inte alls svårt - bara att lista fondkategorin (tex. Global) på lägsta avgift. Väljer man någon av dem så blir det inte fel.
  • Det tar inte lång tid att skaffa sig en riktigt bra bild av lämpliga fonder och fördelningar - bara att lyssna en timme om året på Jan & Carolines genomgång av modellportföljerna och härma det på sina olika konto enligt principen i punkt 1 :slight_smile:
  • Det är viktigt - för det handlar ju dels om mycket pengar och dels det man ska leva på efter 65.

Att outsourca pensionsvalen är lite som om man skulle lämna över bankomatkortet och låta någon annan handla för att man inte klarar av det :joy:

På totalen så har lifeplan rekommenderat mig ca 80%globalfond och 20% tillväxtmarknader. Fast de “lyfter blicken” och tittar istället på avgifterna. Om tillväxtmarknadsfonderna är dyra i tjänstepensionen så varför inte köpa dom i ppm istället. Men det gör ju att varje portfölj var för sig ser galen ut! :slight_smile: Råden är ju även baserade på forskning och tar hänsyn till din personliga riskvilja samt ekonomiska situation.
Finns massor att läsa på deras hemsida. Tror inte att de är ett dålig val. Om en globalfond kostar 0,2 - 0,25%. Så har Lifeplan hittat och satt ihop Region indexfonder (USA, Europa, japan mm.) med lägre avgift. Som motsvarar globalfonden. De pressar avgiften ytterligare. Bekvämt att slippa göra det själv.

Med det sagt så upplever jag några problem. Som du också är inne på. Det är svårt överblicka och följa varje portfölj, som kan vara just kaos. Man missar AP7 i PPM. Saknar småbolag. Tycker att LYSA fått till bättre.
Har valt att offra detta för att hålla nere avgifterna. Men det skaver som sagt och jag tror jag tar kommandot själv när alla mina fondflyttar är klara. Fast med inspiration från Lifeplan. Får se om jag gör det bättre! :slight_smile:

Visst är det inte svårt att få till en portfölj. Men man måste läsa på och ha ett intresse. Det saknar många. Ibland är man sin egen värsta fiende. När man tror sig veta bättre själv och så blir det bara sämre istället. Men jag tror egentligen att vi diskuterar väldigt mycket på detaljnivå. Har man valt aktiefonder och globalfond är ju det ett bra val.

1 gillning

Tack för synpunkterna, funderar vidare.