De fick större andel globala småbolag, större andel tillväxtländer, lite mer Sverige och Norden, samt mer lösningsbolag. Likt Lysa Breds aktieportfölj helt enkelt, vilket lovprisas på detta forum av många för sin bredd
.
Det är skämt portfölj från rådgivaren ![]()
Nej, då har du inte förstått portföljen
Blir lika hög risk som Ap7 till slut. Allt detta mer EM mer norden.mer småbolag sänker knappast risken jämfört med Ap 7
Jag förstår dem och jag tänker likadant. Det de missar är ju ditt privata pensionssparande som jag antar att du har. Om de ska se helheten måste även det med för annars är deras upplägg felaktigt enligt deras egen definition.
Behövs knappas någon rådgivare som ska pilla i Ppm så länge det finns Ap7 Såfan ![]()
De sänker risken då de sprider innehaven över fler olika tillgångar. Detta går Ray Dalio igenom på ett bra sätt i följande film.
Jag påstår inte att det är den bästa portföljen. Men det är ingen dålig portfölj. Det är definitivt inte ett skämt.
Man kan tycka att det är en komplex portfölj och den kommer skapa en del bekymmer framöver då man kan behöva justera andelarna vilket inte behövs om du endast har en bred global fond.
Men beroende på behov och risknivå kan det vara en vettig portfölj för en specifik investerare.
Menade att argumentera med mig om att jag inte nämner att det är min personliga preferens att rekommendera ett enkelt val och brett val.
ha en bra fredagskväll!
Vilka tillgångar i TS portfölj menar du skulle öka den förväntade riskjusterade avkastningen jämfört med AP7? Vad jag kan utläsa så sänker alla fondvalen i portföljen den förväntade riskjusterade avkastningen jämfört med AP7.
Hur tjänar Lifeplan pengar ?
Arbetsgivaren betalar en avgift per anställd till Lifeplan. I gengäld får de anställda förslag på placeringar. Dessutom finns Lifeplan på den största(?) sajten för anställdas förmåner i världen (Benify). Noll kostnad för den anställde.
Du får tänka igenom hur du vill göra. Båda alternativen är bra, men är man ung på livet är det väl helt i sin ordning att använda den höga risk som du får genom AP7. Tar du hög risk i andra investeringsprojekt kanske du kan fundera på om lifeplans alternativ skulle passa dig bättre. Utöver detta ska man även ha klart för sig att den typen av företag som exempelvis lifeplan tjänar pengar på att rekommendera andra alternativ än AP7. Blir nästan lite meningslöst för lifeplan att bedriva pensionsrådgivning om de alltid skulle rekommendera AP7.
Jag har ett gäng olika komponenter av eget sparande och tjänstepensioner, så de syftar på att deras rekommendation bygger på att jag inte bara genomför föreslagna ändringar på de andra delarna, utan även på premiepensionen.
Även jag testade Lifeplan via arbetsgivaren för en tid sedan.
Gällande premiepensionen fick jag ett liknande förslag som TS. Ej AP7.
På Folksam skulle jag byta mer än halva innehavet till räntefonder, vilket kändes lite sådär med minst 20 år kvar till pension. På Länsförsäkringar rekommenderades två fonder; 77% LF USA och 23% LF Japan. Kändes inte heller klockrent.
SPP rekommenderades som förvaltare.
Jag valde att inte följa Lifeplans rekommendationer. Att jag fick dessa som förslag tror jag beror på att jag nog uttryckte mig som ganska försiktig och “låg-risk” i kontrollfrågorna.
De tittar väl på hela din pension, dvs både tjänstepension och ppm och tar ett helhetsgrepp utifrån vad detta men för att på riktigt kunna ta ett helhetsgrepp måste de ju också få information om ditt privata sparande vilket de ju (väl?) inte har och då faller ju hela deras tanke om helhetsgrepp
Ah, nej det har de såklart inte. Nu förstår jag vad du menar.
Om jag inte bör lita på råden från Lifeplan så känner jag mig ärligt talat väldigt vilse. Det är flera olika försäkringar på AMF, Alecta, itpk-val via Collectum, som i dagsläget ligger i ett par olika försäkringar i SPP, nåt privat i Länsförsäkringar och sen premiepensionen. Efter att ha bytt jobb några gånger så känns hela grejen nästan oöverblickbar med alldeles för många slattar som dessutom verkar vara svåra att slå ihop.
Ska man behöva doktorera i pensionsvetenskap för att kunna reda ut detta? ![]()
Om du vill göra det enkelt så kan du leta upp globala indexfonder med avgifter på 0,2-0,4% inom varje tjp du har.
Det gör inget om det är olika fonder. Det kan till och med vara bra då de inte har exakt samma innehåll.
Vad blev din helhet? Det är ju konceptet som Lifeplan erbjuder — ett helhetsperspektiv på ditt sparande. Att det ser knasigt ut på en leverantör (LF) är för att de ser till hela bilden med allt sparande.
@Skvirrel hur ser helheten ut när du lägger ihop hela bilden av deras förslag? Det är det du skall ta ställning till väl och inte bara vad du har i PPM.