Pensionsråd enligt lifeplan - vad tycker ni?

Fått erbjudande som regionanställd att få en översyn av mina pensionaplaceringar med Lifeplan. Detta ska vara helt oberoende rådgivning.

Jag testade, mest för att jag var nyfiken. Blev dock lite förvånad. Dels av förslaget på placering av tjänstepension, där jag tycker fondantalet känns onödigt stort och mycket kaka-på-kaka. Bifogar en bild.

Men mest förvånad blev jag av att man INTE rekommenderar AP7 såfa för premiepensionen. För kännedom är jag 40 år och fick fylla lite frågor innan, som indikerade hög risktolerans. Frågade deras chatbot (verkar vara en automatisk tjänst) och fick följande svar på varför man inte rekommenderar att jag behåller AP7 såfa i min premiepension:

“7:e AP-fonden (Såfa) har historiskt presterat väldigt bra vilket till stor del beror på hävstången*. Med det sagt är det viktigt att vara medveten om att anledningen till det goda resultatet främst är den höga risknivå som hävstången medför. I vissa situationer, främst om man är ung och väldigt riskbenägen, kan detta vara ett bra alternativ men det är som sagt kanske framförallt om man vill ha just hög risk.

När Lifeplan sätter ihop råden utgår vi alltid från pensionen som en helhet. Här ligger också den främsta orsaken till att vi rekommenderat andra fonder än AP7 Såfa inom premiepensionen. När man har diverse olika försäkringar med olika valbara fonder och olika nivå på rabatt på fondavgifterna är det helt enkelt oftast effektivare för helheten i hela ditt pensionssparande att använda de kraftiga rabatterna som är på fondavgifterna inom premiepensionen.

På så vis kan man få till en väldiversifierad portfölj för hela pensionen till en lägre snittavgift än man hade kunnat om man skulle hålla kvar i AP7 Såfa och behöva köpa dyrare fonder i övriga försäkringar.

Eftersom våra råd bygger på att behandla pensionen som en helhet rekommenderar vi inte att följa våra övriga råd om du skulle vilja hålla kvar vid AP7 Såfa. Risknivån och diversifieringen i portföljen kommer då bli felaktig, troligen för hög, och det riskerar attnegativt påverka avkastningen på pensionen som helhet. Du bör alltså antingen följa våra råd i sin helhet eller själv anpassa fondvalen i övriga försäkringar för att balansera risken i premiepensionen om du håller kvar AP7 Såfa.”

Vad säger ni om detta? Välja andra fonder för att hålla nere avgifterna låter märkligt.

När jag tittade närmre kan man, direkt efter att man fått råden klicka vidare på att man ska genomföra dem. Då får man göra det via någon fondförvaltare som (rimligtvis) tjänar på det. Nu valde jag att behålla min pension så som den är, men har redan fått påminnelsemail om att jag inte genomfört föreslagna förändringar.

Funderar på att höra av mig till regionen och hinta om att de inte ska betala för denna rådgivning (som vi anställda tar del av gratis).

Vad tycker ni?

Att lifeplan är mest skit.

9 gillningar

Har fått liknande råd som jag inte genomfört. Har man redan valt fonder med lågs avgifter så känns värdet inte så stort av lifeplan, det blir plottrigt och har man många olika försäkringar kan varje portfölj bli väldigt obalanserad pga av att de jagar sista hundradels procent i avgift. Blir svårt att överblicka. Kanske har ett värde för de som inte har koll och sitter i dyra val, men samtidigt då känns det inte som den ska välja bort såfan…

Låter som provision eller kickback är involverat, så tvivlar på att rådgivningen är oberoende.

Hur beskriver de att de är oberoende?

Verkar lite snårigt när jag diskuterade frågan med Chatgpt. En sak den svarade stack ut.

Vad man bör ha i åtanke även om de säger sig vara oberoende
• De agerar som “anknutet ombud” till Waizer AB när det gäller investeringsrådgivning för fonder/premiepension/IPS. 
• Det betyder att för den delen av rådgivningen behöver man även granska Waizers ersättningsmodell — “oberoende” i Lifeplans presentation betyder enligt dem att de själva inte får provisioner, men beroende på hur Waizer är uppbyggt kan det finnas intressekonflikter.

Som vanligt, Chatgpt kan hitta på saker. Men vad kan kopplingen med Waizer innebära?

Eftersom det är sådan oerhörd tilt mot AMF i fondvalen tönker jag att det inte är ett dugg oberoende.

Sen verkar inriktningen vara ganska okontroversiell, ungefär som i AP7, fast till lite högre avgifter. Dessutom utan hävstång….

Så varför byta?

Jepp, det är också min bild av deras tjänst. Onödigt komplicerat för att man ska vara beroende av tjänsten.

Å andra sidan de väljer åtminstone billiga fonder (om än i alldeles för komplex portfölj) men de gör åtminstone mindre skada än M&M, S&P etc som gärna sätter en i dyra lågpresterande fonder. Så riktigt ond kan jag inte bli på dem :joy:

Ang AP7 aktiefond så är det ju absolut pga den numera 15%iga hävstången som de säkert presterar bra. Vi ska också komma ihåg att de sänkt hävstången från 50% till 35% och senare år till 15%. Så om man ser hävstång som ett problem så är det väldigt mycket mindre idag.

Samtidigt ska vi hålla i minne att av Allmänna pensionen så går den absolut merparten dvs 86,5% (16% av totalt 18,5%) av pengarna in i inkomstpensionen som är väldigt säker och närmast ett ränteinstrument (räknas upp med svenska löner typ) så det är bara 13,5% (2,5% av 18,5%) av avsättningen till allmänpensionen som går in i PPM och då är ju inte hävstång så illa alls, snarare tvärt om.

Så tänker jag åtminstone. Uppenbarligen inte Lifelplan. Jag kan tycka det är märkligt att de inte tar hänsyn till helheten :man_shrugging:

3 gillningar

Hej!

Rimligen är 99% av alla regionsanställda svårartat ointresserad av pensionsplanering då det uppfattas som svårt, krånglig och väldigt avlägset. Jag tänker att Lifeplans affärsidé är att vidmakthålla denna föreställning.
De får väl betalt i form av kick-back av något slag när de kommer med sina röriga förslag?

Är själv regionsanställd men har aldrig hört talas om lifeplan, så det skiljer sig åt uppenbarligen.

Tycker absolut att du kan skicka ett mejl till regionen om detta. Är tjänsten upphandlad? Hur motiveras den? Kanske även tipsa Småspararguiden som skriver en del artiklar på ämnet?

Mina tankar om pensionsplanering som regionsanställd är:

1. Byt ut den traditionella försäkringen i KPA-pension mot 100% aktiefond så snart som möjligt. Det är absolut viktigast!
  2. 100% AP7 såfa i PPM. Byt aldrig!
  3. Överväg Löneväxling om du f ö uppfyller rekommendationerna för detta.
2 gillningar

Helt enig Erik!

Jamen jag tror jag ska skriva en rad till dem faktiskt.

Vi har Benify-appen i regionen där vi bland annat kan få ut skobidrag, friskvårdsbidrag, beställer åreta julklapp etc. Just Lifeplan-erbjudandet ligger också där, men marknadsföringen har även innefattat nyheter på intranätet och mail skickade till den personliga jobbadressen.

2 gillningar

Jag tror Lifeplan och som det verkar Weizers affärsidé är att erbjuda ok ekonomiska produkter, paketerat i komplicerade lösningar, så att kunderna fortsätter tro att de behöver anlita dom.

De skulle ju kunna erbjuda enkla, bra och billiga lösningar, om de hade som syfte att hjälpa sina kunder. Men i förlängningen gör de då sig själva överflödiga.

Så här är ytterligare företag som hittar på en komplicerad lösning, som egentligen kunde vara enkel. Sjukt bra betalt får de med som det verkar.

Lite depp blir man.

1 gillning

Waizer står ingenstans, så det vet jag inte. Det som dyker upp när de vill att man ska byta är denna.

Det står info om att de är ihopkopplade på Weizers hemsida i länken jag delade, väldigt konstigt att det inte står på Lifeplans sida. Ger inte direkt bra vibbar. :see_no_evil_monkey:

Men jag kan heller inte så mycket om finanskoncerner.

Min uppfattning också. Vi fick detta “erbjudande” för ett bra tag sedan där jag jobbade tidigare. Jag gjorde lite uppföljningar i början och med facit i hand gav deras förslag alltid sämre avkastning än mina egna placeringar. Speciellt v.g premiepensionen där dom inte en enda gång föreslog AP7!

Det kan kanske vara bättre för någon som alltid följt bankernas och försäkringsbolagens råd att välja deras egna fonder med höga avgifter men för den som har läst på lite kan man bara glömma deras förslag.

Btw så frågade jag dom om “what’s in it for them” och då sa dom att dom levde på att arbetsgivarna betalade en fast avgift för tjänsten och att ingen kick-back var inblandad.

Dessa bolag är valbara:

Vem i hela friden skulle frivilligt välja Futur bland alla dessa bolag??

Ser också att deras entrélösning kostar 0,42%, mycket dyrare än mer namnkunniga bolag som AMF (0,20%) och Länsförsäkringar (0,3%).

Ja, som av en händelse är det dyrast av alla bolag i detta kollektivavtal… :grin:

2 gillningar

Här är informationen som står i appen. Frågan är ju om alla som jobbar med Lifeplan är FIRE, för de verkar ju inte tjäna pengar på något. :upside_down_face:

Du får fråga vad regionen betalat för deras rångivning. Är nog en rejäl summa per anställd. :see_no_evil_monkey:

Varför i hela hel-ete har man skapat ett pensionssystem som är så komplicerat att minst 75 % av alla som är beroende av det för sin försörjning i ålderdomen inte kan ratta det själv utan behöver hjälp av rådgivare? T o m i uttagsfasen behöver man beroende/oberoende rådgivare för att plocka rätt del först och inte gå miste om avkastning/minimera skatten! :face_with_symbols_on_mouth:

1 gillning

Jag fattar inte hur de kan påstå att de tar hänsyn till hela pensionen och inte lägger hela PPM i AP7. Den högre risken med hävstången är mer eller mindre given när stora delar av pensionen är superlåg risk.

Varför ska han ha AP7 och aldrig byta? Är man aktiv finns bättre alternativ

2 gillningar

Inte på gruppnivå. Du kan själv googla hur det går för aktiva vs passiva i PPM över tid.

Men nu handlar tråden om pensionsrådgivare i kollektivavtalad pension. Det finns massor av trådar om aktiv/passiv förvaltning

1 gillning