Någon som har erfarenhet av den oberoende pensionsrådgivningstjänsten Lifeplan? Erbjöds ofta via arbetsgivare i portalen Benify.
Jag har testat. Den är inte bättre än den oberoende pensionsrådgivaren Rikatillsammans
Alltså, avkastningen var ungefär densamma. Men det har varit lite för kort tid ca 5 år för att vara riktigt rättvist.
Mer pill med Lifeplan såklart eftersom de vill man skall ändra i fördelningen då och då.
Nu har jag fördelat på globala fonder med låg avgift.
Håller med ovan, hade dem på ett tidigare jobb innan jag halkade in här på RT. Tycker de är bland de bästa för att de riktar in sig på just låga avgifter och marknadsvikt vilket gjorde att jag fick bort dyra skitfonder i mitt sparande. Sen gör de sig behövda genom att hävda att det är superviktigt att utgå från just de individuella förutsättningarna som ska ge en ultimat fördelning av tillgångsslagen samt att man någon gång per år får mail om att vikta om från 9% Japan till 8% Japan…inte dåliga, men som sagt, med en globalfond och en sverigefond kommer du lika långt
Håller med föregående talare. Min uppelvelse från folk med dem är exakt samma som skrivs ovan. Bra än många alternativ, men lite onödigt pilligt.
Mitt förtroende för Lifeplan fick sig en törn när den rekommenderade att jag skulle byta bort AP7 Såfa, och isället köra 30% Emerging Market. Men det kan också vara så att jag svarade tokigt när jag beskrev att jag har hög risktolerans.
Tyvärr ger Lifeplan inte heller tips i stil med “byt trad mot fondförsäkring”, eller “ändra från SPP till Alecta”.
Jag skulle nog säga att har man aldrig sysslat med fonder eller har någon erfarenhet så får du antagligen bra rekommendationer, men om du är intresserad och har lite kunskap från exempelvis RT så kan du nog göra minst lika bra placeringar själv.
Körde dom för några år sedan. Säkert ett mycket bra val för den som inte är påläst. Håller väl annars med föregående talare.
Men huvudorsaken till varför jag slutade använda lifeplan. Var för att de inte rekommenderade AP7 i PPM. De menade att den hade för hög risk pga hävstången! De skriver även att det är viktigt att rådet följs i sin helhet. Så jag slängde ut dom.
Tack för värdefull info! Jag återställde omgående till AP7 Såfa. Hoppas dock att även andelen räntebaserat återställs så småningom trots att det inte framgår direkt (då jag är 60+). Alternativet från Lifeplan hade inget direkt räntebaserat alternativ…båda alternativen ser ut att ha hög risk enligt pensionsmyndigheten, vilket väl måste anses en aning missvisande vad gäller AP7 Såfa?
Genomsnittlig avgift för Lifeplan-alternativet var 0,14% att jämföra med 0,05 för AP7 Såfa, i tillägg.
Tack, då slipper jag lägga extra tid och energi på det.