Är det någon som använder Life plan för att få investeringråd till pensionsspar? Vi får det som en förmån genom jobbet om vi vill. Velar nu mellan Life plan och att spara med fondrobot Lysa. Någon som har tips eller erfarenhet?
Hej och välkommen till forumet!
Generellt har aktivt förvaltade portföljer svårt att slå index. Vissa lyckas naturligtvis, men som jag förstår det beror det mer på slumpen. Antar att Life plan kan anses vara aktivt förvaltade i och med att de rekommenderar investeringar löpande?
Enligt Lysa föredrar de indexfonder:
Vi undviker normalt fonder och ETF:er som är aktivt förvaltade och föredrar att investera i indexfonder. En stor mängd internationell och svensk forskning har visat att 65 - 75 % av aktivt förvaltade fonder underpresterar sitt jämförelseindex varje år.
Jag hade kört på Lysa alternativt en bred, billig och passiv global indexfond typ LF global index eller DNB Global Indeks via t.ex. Avanza. Är man ny kan Lysa vara ett bra sätt att få igång sitt sparande då det är enkelt att komma igång.
Du kan också läsa, titta eller lyssna på hela avsnittet som tar upp just denna fråga, för att bilda din egen uppfattning:
Avsnitt 307 är en intervju med pensionsmyndigheten där de bland annat berör denna fråga, lyssna på den för mer utförlig information. Kortfattat hade jag skippat Life plan och kört AP7-SÅFA eller en bred, global, billig och passiv indexfond.
Har också access till Lifplan-analys och via jobbet men har bara låtit dem hämta in min data och göra analys av mina PPM, tjänstepensionsförsäkringar/IPS.
De kategoriserar sedan alla mina fondval i “Bra placering”, “Medelmåttlig placering” och “olämplig placering”.
Innan jag hittade hit på RT-forumet så gav det mig en hint om mina val var dåliga och gjorde mina omplaceringar själv.
Har numera gjort val enligt RT-forums rekommendationer och alla fonder är numera “Bra placering”.
Så nä’, har du hittat hit så har du har nog ingen nytta av deras omplaceringstjänster.